vrijdag 14 april 2023

De stille kamer van Nadine Matheson

 


Een zaak om de pest aan te hebben

In de Kerk van Annan de Profeet in de Londense wijk Deptford vindt poetshulp Uliana het lijk van pastor Caleb Annan. In een kamertje verborgen achter een kast stuit de politie op een zieltogende nog amper in leven zijnde jongeman. Voor Anjelica Henley en haar team van DE SCU of het Serial Crime Unit is het het begin van een zenuwslopend onderzoek.

Die eerste bladzijden van ‘De stille kamer’ laten niks aan de verbeelding over, want de auteur trakteert meteen op een zeer expliciete beschrijving van een martelscène. Niet voor tere maagjes!

Anjelica en haar teamgenoten dragen letterlijk en figuurlijk de littekens van de zaak Peter Olivier, een zaak die ze nog lang niet hebben kunnen loslaten. Heb je ‘De puzzelman’ (nog) niet gelezen? Geen nood! Je kan naar hartenlust en ten volle genieten van ‘De stille kamer’. Hou er wel rekening mee dat, telkens wanneer naar gebeurtenissen in het vorige boek wordt verwezen, je nieuwsgierigheid naar dat boek steeds meer zal worden aangewakkerd. 😊

Het onderzoek verloopt realistisch. De lezer is getuige van elke onderzoeksdaad: hij/zij loopt in gelijke tred met de rechercheurs mee als stil altijd aanwezige bijkomend paar ogen. En dat is niet alles! Ondertussen krijgt de lezer de gruwelijke beelden van de martelingen op zijn netvlies geserveerd: je staat er werkelijk op te kijken! Bijgevolg weet je nog eerder dan de politie hoe de folteringen verlopen! Onnodig nog te benaderukken dat de schrijfstijl op zijn minst beeldend te noemen is?

Het team van Anjelica Henley is een voorbeeld van diversiteit. Nagenoeg elk teamlid dealt met zijn of haar eigen demonen. Het best uitgewerkt zijn Henley en Ramouter. Dat er in het privéleven van teamleidster Anjelica heel veel roert is helaas niet bijster origineel.

Uitdagingen zijn er allerhande.  Raciale verschillen óf overeenkomsten lijken wel een dingetje te zijn voor de auteur, aangezien dat thema in de loop van het verhaal meermaals voorbijkomt. Ook psychische problemen, manipulatie, misbruik, zelfmoord en fanatisme zijn als thema in belangrijke mate aanwezig in tekst en dialogen. Die dialogen zijn vlot, betekenisvol en altijd functioneel. Het sarcasme en cynisme waarmee ze worden gekruid verlichten de naargeestige sfeer die logischerwijze voortvloeit uit de gruwelijke misdaden en moorden die worden gepleegd.

De dader(s) blijft/blijven lang onder de radar. Trouwens, betreft het één enkele zaak of meerdere? Is de pastor slachtoffer of dader of beide? Anjelica krijgt er zo een moreel dilemma bij. Wanneer de ontbrekende schakel wordt geïdentificeerd, wordt de afschuwelijke waarheid duidelijk voor Henley en haar team. Leuk is dat de auteur in plaats van alles met zoveel woorden te verduidelijken, vertrouwt op het deductievermogen van de lezer en deze ook zelf de puzzel laat leggen. Heel veel is niet wat het lijkt te zijn.

Echt spannend is het boek niet, wel gruwelijk en psychologisch uitdagend. Gruwelijk beeldend, heel invoelend qua toon, een gevarieerd maar nooit fancy woordgebruik, vlot … Nadine Matheson is er met vlag en wimpel in geslaagd om een degelijk uitgewerkte whodunit neer te zetten die meer dan 400 pagina’s lang aan je kleeft en je hoofd inneemt. Het is nu wachten op de volgende zaak voor Anjelica en haar team, want iets doet vermoeden dat Londen en omstreken nog meer criminelen herbergen die nillens willens het zullen moeten opnemen tegen Henley’s team.

4 kraaien

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten