1932. Frances ontvlucht haar gewelddadige thuissituatie en vertrekt naar haar broer in New York. Eenmaal daar wacht de boerendochter een andere wereld, namelijk die van de glitter en glamour, louche nachtclubs maar ook geweld en racisme. Ze trekt in bij haar broer die een schim van zichzelf blijkt te zijn. Frances probeert te achterhalen wat er met haar broer aan de hand is, en samen met fotografe Agnes gaat ze op onderzoek uit.
Wanneer er iets verschrikkelijks gebeurt met haar broer,
zint Frances op wraak. Ook Agnes heeft haar redenen om de betrokkenen te willen
straffen. Samen smeden ze een plan om de ultieme wraak te kunnen nemen.
De cover, de titel én de omschrijving van het boek
intrigeerden me enorm. De jaren ’30 in Amerika waren de tijd van de grote
crisis maar ook de tijd van de Big Bands en glamoureuze avondkleding. Stevige
tegenstellingen dus. Het begin van het boek roept die sfeer ook heel goed op.
Flamboyante personages, dansfeestjes, veel beloftes maar daarnaast de keiharde
realiteit. Ik was er dan van overtuigd dat het helemaal goed zou komen met mij
en dit boek.
Maar na verloop van tijd begon er iets te knagen. Het
verhaal las lekker weg, dat wel. Maar de personages bleven voor mij op afstand.
Aan details ontbrak het niet, maar nergens werd ik geraakt door de
gebeurtenissen. En wat me helemaal verbaasde was dat ondanks dat er heftige
gebeurtenissen zoals moord, verkrachting en drugsmisbruik plaatsvinden, de
auteur er telkens soepeltjes overheen stapt. Zaken die normaliter behoorlijke
trauma’s zouden moeten opleveren, kwamen op mij over als onbelangrijke
gebeurtenissen die je wegwuift.
Voor mij werd het verhaal hierdoor steeds ongeloofwaardiger.
Natuurlijk wilde ik wel weten hoe het verhaal nu zou
aflopen. Zou er nog een verrassende twist aan het einde komen? Ook dat liep
voor mij af op een deceptie. Het wat voortkabbelende verhaal komt wel ineens in
een stroomversnelling terecht maar een verrassend eind levert het niet op.
Daarvoor in de plaats bleef ik helaas met heel veel vraagtekens zitten.
Ik begrijp de intentie van de auteur met dit verhaal. Lara
Thompson is docent film aan Middlesex University met een grote voorliefde voor
film noir en de fotografie van Berenice Abbott en heeft getracht dit te
verwerken in een spannende roman. Dat heeft ze voor mij echter niet waar kunnen
maken.
Helaas dan ook maar 2,5 kraaien voor dit boek.
Jolanda
Geen opmerkingen:
Een reactie posten