Jij bent als auteur van misdaadverhalen reeds langer dan tien jaar bezig. Tijdens het jubileumjaar van Thrillerlezers! mag jouw debuutthriller niet ontbreken in onze lijstjes.
In welk jaar lag jouw
eerste thriller vers van de pers in de boekenwinkel?
Welke titel kreeg jouw debuut?
Absint lag in het voorjaar van
2009 in de boekhandel. Het werd in Nederland uitgeven door De Boekerij.
Was je voor je
thrillerdebuut uitkwam al langer met schrijven bezig?
Ja, ik ben eigenlijk laat aan ‘thrillers’ begonnen. Ik
schreef toen al verschillende decennia andere soorten van boeken en verhalen,
of ik werkte als interviewer en journalist.
Wie was jouw eerste
uitgever? Wat
betekende het voor jou dat deze uitgever met jou in zee wou gaan?
Mijn eerste uitgever was een kleine culturele vereniging
in Antwerpen, die mijn bundeltje ‘Labyrinten’ uitgaf. De man achter die uitgave
was Rudy Vanschoonbeek, die vandaag ook nog mijn uitgever is bij Vrijdag. Als
het over Absint gaat: daar kwam ik terecht via Jurgen Snoeren, uitgever
bij De Boekerij, die mij letterlijk vroeg een boek voor hem te schrijven. Dat
soort vragen laat ik nooit passeren. De Boekerij is een grote uitgeversgroep,
gevestigd in een schitterend grachtenpand in Amsterdam. Wat wil je meer? Vooral
na decennia lang ploeteren in Vlaanderen.
Gebeurt het nog wel eens
dat je het terug vastpakt en passages herleest?
Ik kijk zelden terug op oudere boeken, gewoon omdat ik
voortdurend een leerproces doormaak, en dus altijd beter probeer te schrijven.
Maar Absint kreeg nadien ook een carrière in Duitsland en in de VS (door mij
vertaald en herschreven), dus het zal wel een blijver zijn.
Blijft het boek voor jou
van speciale waarde? Ben je er nog steeds trots
op?
In het genre van de pure thriller was Absint duidelijk
(en volgens de kritiek) een klassieker. Maar ik ben daarna geëvolueerd, en
schrijf nu voor een deel ‘misdaadboeken’ die niet meer langs de geijkte
stramienen lopen.
Zou je het verhaal weer zo schrijven?
Dat weet ik niet. Sommige auteurs schrijven jarenlang
dezelfde boeken, maar dat is niets voor mij.
Weet je nog hoe het
publiek reageerde op jouw debuut? Was het een groot succes qua leesreacties, verkoop? In Vlaanderen? In Nederland?
Het kreeg de Hercule Poirot Prijs en het verkocht
twintigduizend exemplaren. Wat kan ik zeggen?
Kwam het boek in de VN
thrillergids en hoe werd het boek daarin beoordeeld? Hecht je daar belang aan?
Aanvankelijk werd het maar zozo bevonden door de kritiek,
maar na die prijs veranderde dat, wat het relatieve belang van ‘kritiek’
bewijst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten