Wat vond ik van de cover ?
Een donkere cover, een trap naar boven, naar het licht.
Bovenaan de trap zie je iemand staan. '24 uur' 'een moord' 'de onthulling van
een staatsgeheim' Een zeer duistere en mysterieuze cover. En ook, waar komt die
trap vandaan en waar gaat hij heen ?
Wat verwacht ik van
tevoren ?
Een vraag van Thrillerlezers! “welk boek staat er al lang in
je kast en heb je nog niet gelezen,”. Dat zijn er best wel wat, zo van die
boeken waar je van denkt 'die wil ik', maar op de één of andere manier kom ik
er dan niet toe om deze te lezen en worden deze telkens opnieuw verdrongen door
andere boeken. Komt deze vraag van Thrillerlezers! toch wel niet kort na de
passage, of zeg maar gerust behoorlijke logeerpartij van Arjen Lubach in 'De
slimste mens', en ja , de link was snel gelegd. Ik kan even niet zo goed vatten
waarom het boek is blijven liggen want : genomineerd voor de Gouden Strop van
2013, vergeleken met Dan Brown, een spectaculaire en verrassende finale en het
boek zou je in zijn greep houden. Eens kijken of dit zoveel jaren later
inderdaad het geval is.
Mijn recensie :
In het begin is het verhaal voor mij even verwarrend, er
wordt verteld vanuit Frankrijk en vanuit Nederland, maar het wordt al heel erg
snel duidelijk wat het verband is. En ondanks het feit dat er tijdens de eerste
pagina's en hoofdstukken best wel wat namen voorbijkomen, en ook best wel veel
info, blijft het min of meer behapbaar en geeft dit alvast een kader voor het
verhaal. Voorlopig vind ik het een prettige en vlotte manier van schrijven.
Door de gecodeerde boodschappen van Marcus krijg je een
beetje een mysterieuze sfeer en krijg ik het gevoel dat ik mee op zoek moet
naar de betekenis achter deze codes.
De locaties in en rond Amsterdam worden naar mijn gevoel
behoorlijk gedetailleerd beschreven, ik ken de stad niet goed genoeg, maar het
geeft deels een gevoel of ik zelf door de stad wandel.
Door de puzzels die Marcus voor zijn dochter heeft
achtergelaten begrijp ik de vergelijking met Dan Brown, ook Robert Langdon moet
codes ontcijferen om verder te gaan in het verhaal. Alleen, net zoals bij
diezelfde boeken frustreert het me een een klein beetje dat ik die puzzels –
uiteraard – niet zelf kan oplossen. Maar
de vergelijking met Dan Brown houdt niet op bij de puzzels, ook in het verhaal
van 'IV' wordt gesuggereerd dat de op til zijnde ontdekking wel is een bommetje
zou kunnen leggen onder bepaalde 'zekerheden', die al dan niet waar zijn, al
dan niet binnen een beperkte kring gekend zijn. Ik ken, als Belg, niet zoveel
over de Nederlandse geschiedenis, maar het boeit me alleszins heel erg om één
en ander bij te leren en ik ben zeker geïntrigeerd door de mogelijkheid van de
suggestie.
En inderdaad, de ontknoping is behoorlijk spectaculair en
verrassend in deze context. De mix van mysterie, plot, gedetailleerde locaties,
actie en bijzonder suggestie zorgen – wat mij betreft – voor een behoorlijk
onderhoudend boek. De voorspellingen op de cover worden naar mijn gevoel zeker
ingevuld.
En net zoals bij andere boeken die op min of meer dezelfde
leest zijn geschoeid, zoals de eerder vermelde Robert Langdons, maar ook zeker
Peter James' 'ultieme bewijs', stel ik
me ook nu weer de vraag 'wat als dit nu echt zo is?'. Bovendien vraag ik me in
dit geval ook af hoe Nederland op dit boek gereageerd heeft, en eventueel zelfs
betrokken personen, maar Google geeft me hierover niet echt meer informatie, zo
blijf ik wel nieuwsgierig. Deze zoektocht leert me wel dat Arjen Lubach een
alternatief einde van het boek heeft geschreven, misschien moet ik daar ook een
keertje naar op zoek.
Even terug naar het boek 'IV' : prettig geschreven, boeiend
en spannend. Het feit dat het boek ondertussen al een beetje 'op leeftijd' is
heb ik nergens ondervonden, dus misschien ook een beetje tijdloos.
Zeker een aanrader voor wie dol is op speurtochten en
historische achtergronden.
Jammer dat ik het boek niet eerder heb opgepakt, maar blij
dat ik het nu heb opgepakt.
Heel toepasselijke voor 'IV' 4 kraaien, of misschien zelfs 4
½ kraaien !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten