Voor Thrillerlezers las ik het boek ‘Brecht gaat voor recht’ van Marianne Vogel. Hoewel dit al weer het vijfde deel van de serie is was dit voor mij de eerste kennismaking met een boek van Marianne Vogel. Vaak is het zo dat je wanneer je midden in een serie boeken invalt, je essentiële informatie uit de eerdere boeken mist, maar mijn ervaring is, dat hoewel er in het verhaal verwezen wordt naar situaties uit eerdere boeken van deze serie, het verhaal prima te volgen is.
De cover:
De cover is prachtig en zou mij zeker uitnodigen om dit boek op te pakken in de boekhandel. Op de cover zien we een mooi verlichte theaterzaal met op de voorgrond een zangeres die duidelijk wat te vertellen heeft. Wie is zij en wat is haar aandeel in dit verhaal?
Subtitel:
Das Fressen und die Moral: laat je meevoeren naar de wereld van de Dreigroschenoper en de welbewogen jaren 20.
De flaptekst:
De Dreigroschenoper… Dit legendarische toneelstuk van Bertolt
Brecht moet over zes dagen in première gaan in het Berlijnse Spreetheater. Dan
wordt prima donna Martine Bodenfeld vermoord, die de hoofdrol van Mackie Messer
zou spelen.
De particulier onderzoekers Sofie Bank en Frits Arends onderzoeken de moord in
opdracht van de Groningse rederijkerskamer Concordia. Want voor Concordia is
het van levensbelang dat de Dreigroschenoper doorgaat. Bank en
Arends belanden in een doolhof van intriges en passies, schijn en maskerspel.
Ook worden zij de jaren twintig ingezogen, want Martins grootouders en Brecht
waren bevriende communisten en vochten tegen de nazi’s. Maar onder die
vriendschap gistte het. Kan de moord verband houden met die tijd?
In haar literaire thriller ‘Brecht gaat voor recht’ dompelt Marianne Vogel je onweerstaanbaar
onder in de wereld van de backstage. Daar vindt iemand ondanks alles de moed
zich uit te spreken.
Over de auteur:
Marianne Vogel is persoonlijk coach en literatuurwetenschapper. Ze heeft jaren
in Duitsland gewerkt. Deze vijfde Berlijnthriller rond het originele
speurdersduo Bank en Arends is net als haar eerdere thrillers gebaseerd op ware
gebeurtenissen.
Het verhaal:
In ‘Brecht gaat voor recht’ dachten particulier onderzoekers Sofie Bank en
Frits Arends van hun welverdiende vakantie te kunnen genieten maar een
onverwachte moord in het Spreetheater gooit roet in het eten en wat volgt is
allesbehalve een rustige vakantie. Zij worden via hun baas Hadewieg ingehuurd door
de Groningse rederijkerskamer Concordia die er groot belang bij heeft dat de
première doorgang zal vinden. Grote vraag is of de première na deze moord wel
door kan gaan.
Vanaf de eerste bladzijde word ik het verhaal ingezogen en hoewel ik normaliter
een snelle lezer ben is dit niet een boek dat je eventjes snel tussendoor
leest. In dit geval is dit absoluut een compliment. Er gebeurt ontzettend veel,
het verhaal is spannend en goed onderbouwt met historische weetjes. Ik
verplaats mij met de hoofdpersonen door de straten van Berlijn en door de
beeldende manier van schrijven ontvouwt het verhaal zich als een film waar ik
zelf het gevoel heb op de 1e rij te zitten. De personages worden
goed uitgediept wat maakt dat je iedereen steeds beter leert kennen al naar
gelang het verhaal zich ontwikkelt. De vele plotwendingen maken dat ik
regelmatig op een verkeerd spoor wordt gezet. Naast de moord op de
hoofdrolspeler en alles wat daarbij komt kijken is er ook nog een tweede
verhaallijn waarin Sofie een ontmoeting heeft met een persoon die meer weet
over het verleden van haar vader. Wil hij haar helpen of speelt er hier toch
iets geheel anders. Wat ik erg mooi vind is dat ook actuele thema’s als bijvoorbeeld
#MeToo in het verhaal verweven zijn. Het spoort aan tot nadenken. Heden en
verleden lopen door elkaar heen, fictie en waarheid gaan hand in hand samen. Ik
heb geen seconde getwijfeld aan dit verhaal. De precisie waarin alles verteld
wordt, niet alleen over de theaterwereld, maar ook over de stad Berlijn, de
geschiedenis die er zich heeft afgespeeld, alles is zo uitvoerig en secuur
uitgewerkt dat ik er stil van ben. Van elke bladzijde geniet ik en wanneer dan
eindelijk het einde nadert en ik vol spanning de laatste bladzijden heb gelezen
met een ontknoping die me stil maakt kan ik maar tot één conclusie komen: Dit
is een boek dat je absoluut moet lezen!
Mijn eindoordeel:
Ik ben razend enthousiast over dit boek en ben blij dat ik dit boek heb mogen
lezen. Met ‘Brecht gaat voor recht’ heeft Marianne Vogel echt een dijk van een
verhaal geschreven. Ik geniet van het mooie taalgebruik, de beeldende
schrijfstijl en het goed onderbouwde verhaal. Niet een boek dat je in één ruk
uitleest, daar is het gewoonweg te mooi voor. Dit boek verdient de aandacht van
de lezer. Het is een boek dat ik waarschijnlijk over een tijdje nog eens pak en
waarvan ik verwacht dat ik dan waarschijnlijk dingen lees die me de 1e
keer niet zijn opgevallen. Ik kijk uit naar de eerdere delen die ik zeker ook
wil lezen voordat het volgende deel uitkomt.
‘Brecht gaat voor recht’ van Marianne Vogel krijgt van mij 4 dik verdiende
kraaien.
Hilona
Is inderdaad een heel goed boek en het vorige deel is ook goed. Ik kijk ook uit naar het volgende deel.
BeantwoordenVerwijderenWat leuk dat je het boek ook kent. Nog veel te weinig meelezers.
Verwijderen