In een eerder leven schreef de Hasseltse Bettie Elias een dertigtal boeken voor de jeugd. Sinds kort bewandelt ze het pad van thrillerauteur. Na ‘Het tuinfeest’ en ‘Bloedbanden’ ligt nu ‘De ongewenste gast’ in de boekhandel. Brent en Alexander staan garant voor een beklijvend verhaal. Wie zijn ze en waarom? Laat Bettie daar nu alles vanaf weten!
• Bettie, je
bent goed op dreef. ‘De ongewenste gast’
is reeds je derde boek voor volwassenen.
Wat deed je beslissen om boeken voor volwassenen te schrijven?
Ik heb altijd
heel graag kinderboeken geschreven en ik vind ze nog altijd heel belangrijk
voor de ontwikkeling van een kind. Zelf hou ik van psychologische misdaadromans
die ik jaren geleden ontdekt heb door boeken van Patricia Highsmith te lezen.
Het idee om ook dit genre te schrijven sluimerde al lang ergens in mijn
achterhoofd. Een paar jaar geleden stopte ik met werken en had ik behoefte aan
een nieuwe uitdaging. Toen heb ik mijn eerste thriller Het tuinfeest geschreven
en dat is me heel goed bevallen.
• Schrijf je nog steeds boeken voor kinderen?
Momenteel ben ik volledig op het schrijven van thrillers gericht. Het is een nieuw genre voor mij waar ik me nu volledig op wil focussen en bij elk boek een stukje beter wil worden.
• Waar ligt de kiem voor ‘De ongewenste gast’?
Wat doe je als
een vreselijk geheim waar zelfs je familie en vrienden niet van op de hoogte
zijn dreigt uit te komen? Van daaruit ben ik begonnen.
• Hoe kwalificeer jij ‘De ongewenste gast’: een thriller, een misdaadroman?
Een
psychologische misdaadroman waarbij de klemtoon ligt op de angsten en
drijfveren van personages die in het nauw worden gedreven en de gevolgen dragen
van foute beslissingen. Ze worden gedreven door angsten, donkere gedachten of trauma’s.
• Brent glipt het verhaal in als gatecrasher, dit tot grote ontsteltenis
van Alexander. Kreeg jij ooit ongewenst
bezoek?
Toch niet zoals
in De ongewenste gast, waar Brent na achtentwintig jaar plots opduikt met kwade
bedoelingen.
• Op welk feestje zou jij wel eens graag willen binnenvallen?
Op een feestje
van Patricia Highsmith, een bijzondere maar ook een zonderlinge vrouw die op
het einde van haar leven een teruggetrokken leven leidde in Zwitserland. Ze
hield van een goed glas en verzamelde slakken. Ooit is ze op een feestje
toegekomen met haar handtas vol slakken.
• Zijn de hoofdpersonages Brent en Alexander aan je verbeelding ontsproten
of lopen er ergens een echte Brent en Alexander rond?
Ze zijn volledig uit
mijn fantasie voortgekomen. Je fantasie laten werken is net het fijne van
schrijven.
• Beiden zijn schitterend
in hun rol en roepen ongetwijfeld bij elke lezer dezelfde gevoelens op. Aan welke criteria moeten volgens jou de
‘slechterik’ en de ‘good guy’ voldoen?
Het belangrijkste
is dat ze allebei geloofwaardig zijn want anders zal de lezer snel afhaken. Een
slechterik mag nooit honderd procent slecht zijn. Hetzelfde geldt voor de ‘good
guy’. Hij of zij moet ook een paar negatieve trekjes hebben. Zoals wij trouwens
allemaal ook hebben J
• De ogen van
Brent zijn ‘als de spiegels van zijn verdorven ziel’ schrijf je. Was het moeilijk om je in het personage van
Brent in te leven? Hou je daarom meer
afstand met hem en schrijf je vanuit het perspectief van Alexander?
Ik heb er bewust
voor gekozen om het boek vanuit één perspectief te schrijven, namelijk dat van
Alexander. Niet omdat ik het moeilijk vond om me in te leven in het personage
van Brent, maar omdat ik van hem een mysterieus personage wilde maken waar je
geen vat op hebt.
• De taal die
Brent en Alexander spreken blijft lang onopgemerkt voor de anderen. Blikken
geladen met heimelijkheid en dreiging zorgen voor geheime dialogen. Kan jij
veel afleiden uit blikken, lichaamstaal?
Uit lichaamstaal
kan je veel afleiden, soms zaken die mensen proberen te verbergen. Denk maar
aan iemand die zich niet op zijn gemak voelt en voortdurend wegkijkt om
oogcontact te vermijden. Als schrijver vind ik het heel interessant om mensen hun
lichaamstaal te observeren.
• Brent en
Alexander delen een verleden. Vrij laat in het boek wordt pas duidelijk hoe de
vork aan de steel zit. Dit was uiteraard
jouw bedoeling. Kan je uitleggen waarom?
Het is belangrijk
om de lezers nieuwsgierig te maken en een reden te geven om verder te lezen.
Als je alles in het begin prijsgeeft haken ze vlugger af.
• Alexander is
anesthesist. Hij is de persoon aan wie
je, wanneer je compleet willoos bent, je leven toevertrouwt. En toch …
Hij is niet onbesproken. Waarom
koos je deze carrière voor hem?
Ik heb voor een
anesthesist gekozen omdat die in de mogelijkheid is om op een ‘eenvoudige’
manier — volgens Brent althans — iemand te doden zonder dat het direct
aanwijsbaar is.
• Brent en hij
kwamen beiden terecht in een jeugdinstelling. Toch lijkt het alsof het leven
Alexander beter gezind is geweest dan Brent. Geloof je dat een jeugdinstelling
voor sommigen wel het verschil kan maken in het latere leven?
Absoluut. Brent
en Alexander zijn er op een kwetsbare leeftijd terechtgekomen tijdens hun
pubertijd, een leeftijd dat jongeren behoefte hebben aan houvast omdat ze heel
erg zoekende zijn in die fase van hun leven. Het is ook een fase dat jongeren
heel gevoelig en beïnvloedbaar zijn.
• Schuldbesef lijkt bij geen van beide mannen sterk aanwezig. Hoe koud is
die Brent eigenlijk wel? Op een schaal van 1 tot 10 hoe verdorven vind je
Brent?
Een twee? Hij
heeft alvast geen last van scrupules en wil koste wat kost zijn doel bereiken
en gebruikt iedereen hiervoor. Zelfs Mees heeft hij gebruikt, maar het had nog
veel erger kunnen zijn. Daarom krijgt hij toch nog een twee.
Alexander voelt
zich wel schuldig over wat hij gedaan heeft, maar hij heeft die gevoelens door
de jaren heen verdrongen. Door het plotse verschijnen van Brent komt alles
terug naar boven en valt zijn zorgvuldig opgebouwd leventje in duigen.
• En heb je
het dan niet moeilijk met de rol en uiteindelijk het geheim van Alexander?
Natuurlijk is wat
Alexander gedaan heeft vreselijk. Maar moet niet iedereen een tweede kans
krijgen? was de vraag die ik wilde aftasten in dit boek. Niet iedereen die iets
vreselijks gedaan heeft, is een schurk voor de rest van zijn leven, vind ik.
Alexander wil ook niet nog eens een moord plegen.
Alexander legt de schuld voornamelijk bij Brent. Lang voed je deze
overtuiging. En dan is daar zo één van
die momenten in het boek waarop het beeld dat men zich van hem heeft gevormd
aan het wankelen gaat: het krantenartikel in Alexanders locker. Tijd om
Alexanders aandeel in de historie uit de doeken te doen?
Dit is inderdaad
zo een van de momenten dat er een tipje van de sluier wordt gelicht. Ze hebben allebei
iets te maken met een verdwijning van een jongen, maar meer kom je dan nog niet
te weten.
• Zijn de strenge opvoeding van Alexander, de tirannieke houding van zijn
vader en de passieve houding van zijn moeder van invloed geweest op de
gebeurtenissen die nu het leven van Alexander bedreigen?
Dat heeft zeker
een rol gespeeld. Hij voelde zich die dag gefrustreerd, was heel boos op zijn
vader en voelde zich machteloos. Als dan iemand een voorstel doet om iets
‘stouts’ te doen is de stap soms vlug gezet en moet er niet veel gebeuren om de
situatie uit de hand te laten lopen.
• Het valt Alexander alsmaar moeilijker om zich te concentreren op zijn
werk. Wat kan jou uit jouw concentratie
houden?
O, dat kan van
alles zijn. Binnenkomende mails bijvoorbeeld, maar dat heb je uiteindelijk zelf
in de hand door je mailprogramma te sluiten (wat ik misschien meer zou moeten
doen). Of als ik de deur moet gaan opendoen in het midden van een zin om pakjes
(meestal van iemand anders) in ontvangst te nemen. Een zwaar conflict zou mij
natuurlijk ook uit mijn concentratie halen.
• De eis die
hem wordt gesteld brengt hem helemaal uit zijn lood. Wat een dilemma’s! Alexander krijgt het echt
benauwd. Hoe beleefde je zelf deze
passages in het verhaal? Kwamen
Alexanders gevoelens ook bij jou binnen?
Dat is een
essentieel onderdeel van schrijven voor mij: meevoelen met mijn personages. Als
je als schrijver niet meevoelt zal de lezer dat ook niet doen, denk ik.
• Stel, jij bent Alexander. Hoe zou jij Brent aanpakken?
Alexander heeft
zich natuurlijk in een moeilijke situatie gewerkt. Als hij het vanaf het begin
tegen Marte had verteld zou er geen probleem geweest zijn. Maar misschien had
ze dan haar relatie met hem beëindigd. Wie wil een lief die iemand vermoord
heeft en in een jeugdinstelling heeft gezeten? Dus die vrees was niet zonder
reden. Aan de andere kant begrijp ik ook dat hij wil vermijden om het nu alsnog
te moeten vertellen. Ik zou ook niet lachen moest mijn man ineens met een zwaar
verhaal op de proppen komen na achtentwintig jaar. Dus onder de gegeven
omstandigheden heeft Alexander het niet slecht gedaan. Hij is niet gezwicht
voor de druk van Brent én hij heeft de waarheid tegen Marte verteld.
• Alexander rijdt zich vast in zijn leugens. Wat vind jij: ten allen tijde
de waarheid vertellen of zwijgen indien de waarheid te verwoestend dreigt te
zijn?
Het ideale is
altijd de waarheid vertellen. Maar zo zit het leven helaas niet in elkaar.
• Denk je dat
je voor je verleden kan wegvluchten? Of haalt het je altijd wel in, vroeg of
laat?
Meestal haalt het
verleden je vroeg of laat wel in. We zijn allemaal dankzij of ondanks ons
verleden wie we nu zijn. We dragen het een stuk met ons mee. Toch zullen er ook
mensen zijn — een minderheid, denk ik — die het volledig van zich kunnen
afschudden, verdringen of ontkennen.
• In ‘De ongewenste gast’ raakt de sfeer alsmaar meer en meer geladen. Spannend! En er vloeit niet echt bloed. Zo
heb jij je verhalen graag?
Met deze
componenten schrijf ik inderdaad mijn boeken het liefste: psychische spanning
en dreiging kunnen mensen tot het uiterste drijven. Wat drijft ze om misstappen
te begaan? Waarom neemt men onder psychische druk foute beslissingen? Door
welke duistere gedachten wordt iemand gedreven?
Mensen die vooral
van afgehakte vingers en van bloederige toestanden houden zullen waarschijnlijk
teleurgesteld zijn. Daarom dat ik liever spreek over een psychologische
misdaadroman dan over een thriller. De term thriller is een heel ruim begrip
geworden.
• ‘Het tuinfeest’, ‘Bloedbanden’ en ‘De ongewenste gast’ volgden elkaar in
een prettig tempo op. Mogen we binnenkort jouw vierde boek voor volwassenen
verwachten? Wat kan/wil je er reeds over kwijt?
Ik ben
ondertussen begonnen met mijn vierde misdaadroman. De voorlopige titel is
Ticket zonder retour. Meer kan ik er helaas nog niet over zeggen.
Dank je wel, Bettie! Dat wordt dus
uitkijken naar die vierde misdaadroman.
‘Ticket zonder retour’, onze nieuwsgierigheid is alvast geprikkeld!
Anita
Geen opmerkingen:
Een reactie posten