Sandra J. Paul is een schrijvende duizendpoot. Kortverhalen, Hamley’s avonturen, spannende jeugdboeken, paranormale YA, psychologische thrillers, … In ‘Paniek’ brengt ze in real time het relaas van een aanslag. Hoe een en ander tot stand kwam, licht ze graag toe in het interview dat volgt.
• Sandra, de cover van
‘Paniek’ oogt niet alleen mooi, hij gunt de lezer ook al een zintuiglijk
voorproefje van wat komen zal. Is het
een eigen ontwerp?
Hoi, ja zeker. Ik had het met de designer erover dat het erg realistisch moest zijn, en zij kwam met het idee van de tegelvloer en de bloeddruppels. Het moest eenvoudig maar ook opvallend zijn, dat was erg belangrijk voor ons.
• Vraagt het speciale technieken om zo’n cover
te realiseren?
Ja, de bloeddruppels zijn gemaakt
met iets dat spot UV noemt, en dat bij de drukker wordt gedaan. Het zorgt
ervoor dat het wat bovenop de cover komt te liggen. Zoals je dan kan voelen,
voelt het echt aan als iets dat je kunt aanraken.
• De foto van het trappenhuis in het boek is
helemaal in de bekende Hamley-stijl. Waarom
wou je die foto in het boek hebben?
De traphal is eigenlijk het
middelpunt van het boek. Doorheen het verhaal zie je de twee hoofdpersonages
gebruiken van die trap, maar tegelijkertijd is die ook erg gevaarlijk. Ik vond
het dan ook toepasselijk om die toe te voegen, en zo de lezer visueel mee te
laten voelen hoe het zou kunnen zijn in het boek.
• Heb je die foto zelf
gemaakt? Vind je het, naast het
schrijven van boeken, ook leuk om creatief bij te dragen aan de lay-out ervan?
Nee, de foto is een stockfoto, ik
heb die samen uitgezocht met mijn designer. Ik had dat al aan het begin van het
schrijfproces gedaan, zodat ik het juiste beeld voor ogen had bij het
schrijven.
Voor het creatieve proces: de meeste
mensen weten wel dat ik ook de eigenaar en uitgever ben bij Hamley Books. Elk
boek dat buitengaat, wordt door mij samengesteld in samenspraak met auteur en
de designer. Ik ben heel veel bezig met de detailafwerking van het boek, dus
ook uitzoeken van het juiste beeld, de foto’s, of soms ook de illustraties. Dat
is echt een passie van me.
• Welke gebeurtenis/Wat inspireerde
jou tot het schrijven van ‘Paniek’?
De aanslagen in Parijs, vooral de
aanslag in de Bataclan, maar ook de aanslag in Vegas (de man die op het dak
stond en begon te schieten) en Columbine, een van de meest bekende
schietpartijen in scholen in Amerika. Aanslagen zijn iets heel bijzonders, ik
vraag me altijd af wat iemand ertoe drijft om zoiets gruwelijks te doen. Jaren
geleden heb ik al gezegd dat ik ooit iets zou doen met dat thema. Aanvankelijk
dacht ik aan een YA-boek, maar zo zijn er al een aantal geweest. Toen ik een
documentaire over de Bataclan zag, wist ik dat ik dat wilde doen.
• De aanslag vindt
plaats in een kasteel. Had je een bijzondere
reden om deze locatie te kiezen?
Ik ben zelf naar een kunstacademie
in een kasteel geweest tijdens mijn middelbare schoolopleiding, en heb dat
gebouw als inspiratie gebruikt. Bovendien liet het me toe om bepaalde zaken
zoals gebrek aan communicatie en dikke kasteelmuren te gebruiken.
• In dat kasteel was een
academie gehuisvest. Waarom koos je voor
een academie en niet een, ik zeg zomaar iets, een gewone middelbare school?
Omdat ik – zoals hierboven
beschreven – zelf naar een kunstacademie geweest ben en daar mijn opleiding heb
gedaan. Niet in het hoger onderwijs, maar wel in het middelbaar. Dat vond ik
een goeie insteek, vooral omdat ik ook heb meegemaakt hoe hoog de druk daar
ligt op studenten. Er werd heel veel van ons verwacht, en je moet in sterke
schoenen staan om daar tegen te kunnen.
• ‘Paniek’ bereikt de
lezer in real time. Kan je uitleggen hoe
belangrijk het is voor jou om de aanslag op deze manier te verslaan?
Ik wilde de claustrofobische feeling
van de aanslag echt verwerken in het boek, en de lezer laten meemaken hoe het
zou voelen om daar aanwezig te zijn en die schietpartij mee te maken. Vanaf de
eerste letter wilde ik die claustrofobie laten voelen, en dat kon vooral in
realtime.
• ‘Paniek’ komt in twee
delen. Was dat van bij de kiem van het
boek het opzet?
Jazeker. Ik had twee personages die
ik hun verhaal wilde laten doen. Bij het ene personage, Willem, ging het over
wat hij meemaakte vlak na de eerste schoten en nog grotendeels tijdens het
gebeuren. Bij Jake wilde ik vooral het waarom uitleggen en ook wat eraan vooraf
ging. Intussen weten de meeste mensen wel dat Paniek voorwaarts maar ook
achterwaarts gaat. Bij Willem gaat het voorwaarts, bij het verhaal van Jake
gaat het boek achterwaarts, tot het einde het begin bereikt. Dit vond ik erg
belangrijk voor het verhaal, en het was ook mijn hommage aan een van mijn
favoriete films ooit: Memento. Als iemand het boek ooit zou verfilmen, mag
Christopher Nolan het doen 😉.
• Er vallen
slachtoffers, er vloeit bloed. Toch ga
je je niet te buiten aan buitensporig geweld.
Dat was niet het verhaal dat je wou vertellen?
Nee, omdat het daar niet over gaat.
Het verhaal gaat vooral over de belevenis van zo’n drama, en hoe je daar als
slachtoffer mee omgaat. Ik kan me voorstellen dat paniek in de eerste instantie
overneemt, maar net als je panikeert, loopt het ook mis. Niet panikeren was dus
voor beide personages hét belangrijkste. Paniek brengt immers de dood met zich
mee.
• Die eerste scènes in
het eerste deel zijn heel claustrofobisch.
Het is donker, alle geluid moet gemeden worden, je weet niet vanwaar het
gevaar komt. Heel treffend
beschreven! Hoe begin je daaraan? Bevind je je ter plaatse?
Dat is de situatie waar ik me op
gebaseerd heb die ook in de Bataclan gebeurde. Verschuilen op de zolder achter
een vals plafond moet gruwelijk zijn. In mijn hoofd zit ik mee op die zolder,
en voel ik ook de angst van die mensen. Dus ja, ik voel dat ook allemaal tot in
de puntjes.
• Naast de aanslag, gaat
de aandacht vooral naar de beleving door de personages, met Willem voorop. Word je al schrijvende Willem? Schreef je daarom in de ‘ik’-persoon?
Ik-personen vind ik erg lastig om te
schrijven en tegelijkertijd ook magisch. Het maakt dat je als lezer mee in het
hoofd van die mensen zit, maar als schrijver ook. Als ik schrijf, dan word ik
echt wel Willem en maak ik mee wat hij meemaakt, en geeft me toch wel de extra
motivatie om te beleven wat hij beleeft. Als ik dan Jake schrijf, gebeurt net
hetzelfde.
• Geleidelijk aan evolueert
het beeld van een jubileumviering met prominenten, die een zekere status
genieten in de gemeenschap, naar een karakterschets van nogal wat van hen die ontluisterend
is. Schokkend, vind ik het. Begrijp je mijn reactie?
Jazeker, geen enkele mens is
perfect, niemand maakt nooit fouten. Soms is een kleine beslissing voldoende om
iets zo extreem te laten escaleren naar iets dat nooit verwacht werd in het
begin. Dat maakt net dat ik me enorm verdiep in de psyche van de mensen en
waarom ik het zo belangrijk vind om dit soort van verhalen te vertellen. Waarom
doet iemand wat hij doet? Wat drijft hem en waarom wordt hij zo, of waarom
neemt iemand zo’n gruwelijke beslissingen?
• Het tweede deel belicht de gebeurtenissen vanuit het perspectief van Jake. In tegenstelling tot Willem bekijkt hij wat gebeurt en de aanwezigen niet vanuit de hoogte, maar vanuit zijn liggende positie. Koos je hier bewust voor het contrast of is dat enkel voortgevloeid uit de gebeurtenissen?
Dat is bewust genomen omdat ik Jake
vanuit een erg zwakke positie liet starten, terwijl Willem vanuit een sterke
positie van start is gegaan. Dat vond ik erg belangrijk. De twee verhalen
moeten erg contrasterend zijn.
• Er zijn de knallende
geweerschoten maar er is ook oorverdovende stilte. Wat vind jij het pijnlijkst om getuige van te
zijn?
Ik hoor liever knallen dan stilte.
Er is altijd wel iets van geluid in mijn leven, ik vind het lastig om in pure
stilte te zitten, in welke omstandigheid dan ook. Dan liever het lawaai.
• Het deel met Willem in
de hoofdrol stopt abrupt. Het deel met
Jake eveneens. Om de lezer zelf in te
laten vullen hoe de gemeenschap en de personages eventueel verdergaan na de
horror?
Klopt, ik wil niet voorkauwen wat er
hierna gebeurt met hen. Dat is aan de lezer om te beslissen of zelf uit te
maken. Dat maakt het voor mij ook erg interessant, ik lees ook niet graag
boeken met volledig gesloten eindes. Het is leuker om na te denken over hoe het
dan verder gaat met hen. Dat maakt een verhaal zo bijzonder.
• ‘Paniek’ is een
verhaal vol emoties. Welke emotie treft
jou het meest?
In mijn persoonlijk leven? Ik denk
vooral liefde voor mijn kinderen en mijn partner. Dat is erg belangrijk voor
me. Ik eindig elke dag met een ‘love you’ tegen mijn gezin, omdat het
belangrijk is om dat te zeggen. En ik zal nooit vertrekken in ruzie, het is té
belangrijk om zo nooit afscheid te nemen van elkaar.
• ‘Schuldig’,
‘medeplichtig’ of ‘slachtoffer’? Het is
niet evident om zomaar in een-twee-drie een oordeel te vellen. Dat was ook jouw bedoeling?
Klopt. Maar waarom moet de lezer
zelf maar ontdekken!
• Met welk gevoel heb je
‘Paniek’ afgerond?
Dat het compleet was, mijn verhaal.
En dat ik geslaagd was in mijn opzet dat het kort, krachtig en intens moest
zijn. Maar ook dat niet iedereen zal houden van wat ik heb geschreven, want het
is geen gemakkelijk boek.
• Het zou toch
fantastisch zijn mocht het boek verfilmd worden. Heb je plannen in die richting?
Haha, als jij de juiste mensen kent,
graag. 😉 Hoewel het boek momenteel meedoet in een Engelstalige
versie met de jaarlijkse Screencraft wedstrijd voor cinematic books. In de
afgelopen jaren heb ik meermaals de halve finale bereikt, en ik hoop dat dit
misschien weer mag gebeuren. Dat zou ik erg fijn vinden!
• Welke acteurs zou jij
zelf graag casten voor ‘Paniek’?
Pfoe, dat vind ik een erg moeilijke
vraag. Als het internationaal zou zijn, dan zou ik Dylan O’Brien nemen voor
Jake. Hij is een van mijn favoriete jonge auteurs van het moment, en hij zou
die rol denk ik met glans op zich nemen. Hij heeft dat onschuldige in zich waar
ik van hou. Voor Willem zou ik dan richting Karl Urban gaan, omdat ik dat een
geweldige acteur vind die ook een bijzondere stijl en een karakterkop heeft.
Daar hou ik van. Ook Paul Rudd staat dan op mijn lijstje.
• Tja, en dan de
onvermijdelijke vraag: wat voor moois
heb je voor de lezer in petto voor in de nabije en verre toekomst? Al ideeën voor een nieuwe thriller? En mogen wij daar al iets meer over weten?
Als jeugdauteur ben ik momenteel
volop bezig met de vier nieuwe Hamley-boekjes die uitkomen in 2022. Voor zij
die dit niet weten: de Hamley-reeks is een kinderboekenreeks voor 7+ lezers die
gaat over een zwart katje met magie in zich. Daarnaast is net het vierde deel
van de spannende jeugdboekenreeks rond Kraaidorp uitgekomen (De Verdwenen
Burcht) en ben ik volop het vijfde en laatste deel aan het afwerken. Dat verschijnt
in mei.
Qua thriller heb ik momenteel twee
ideeën waar ik aan denk. De muze heeft nog niet beslist welk idee het
eerstvolgende zal zijn, maar voorlopig wint een bepaald idee over iemand die
iets doet met iemand omdat daar iets gebeurd is. Is dat vaag genoeg? 😉 Zeker! 😊
Het was alweer leuk
‘babbelen’ met jou! Bedankt voor jouw
tijd en hopelijk kom je vlug met nieuw werk waarmee je ons weer op een
originele manier verrast!
Bedankt ook alweer voor de fijne
vragen!
Anita
Geen opmerkingen:
Een reactie posten