‘Lenoir’ is geschreven door Bas Haan. Het is zijn thrillerdebuut waarvoor hij de MAX Bronzen Vleermuis 2021 kreeg. Eerder schreef hij de non-fictie boeken ‘De rekening voor Rutte’ en ‘De Veroordeling’ (De Deventer Moordzaak).
Jacob
Lenoir komt langzaam bij bewustzijn in het huis van zijn zwager Danny Vos. Hij
ligt er met een pistool in zijn bebloede hand. Als hij zijn hoofd draait ziet
hij zijn zwager dood naast hem liggen. Hij is doodgeschoten. Wat is er gebeurd?
Wie heeft het fatale schot gelost?
Danny
Vos was al jaren werkzaam als één van de meest succesvolle Rotterdamse
advocaten waarbij hij zich veelvuldig ophield in het criminele milieu. Lenoir
kent hem al lang, het waren jeugdvrienden en bovendien was hij getrouwd met
zijn zus Maria.
Hoe
Lenoir ook probeert zich te herinneren wat er slechts kort daarvoor is gebeurd,
lukt hem dat niet en hij vermoedt het ergste. Wat als ik de dader ben?
Het is de korte proloog waarmee het verhaal en de geschiedenis van Jacob Lenoir
begint. Vanaf hier nemen we een kleine stap terug en lezen we wat er aan deze
gebeurtenis vooraf ging.
Jacob
Lenoir is hoofdinspecteur cold cases in Rotterdam. Hij onderzoekt een oude
eerwraakzaak van een aantal jaar geleden waarbij een jong Marokkaanse meisje,
Naima Farah, de dood vond. De zaak werd destijds afgedaan toen haar broer
Youssef de moord bekende maar als hij enige tijd later zijn getuigenis weer
intrekt wordt de zaak niet opnieuw bekeken. Tot nu, Lenoir pakt het dossier
weer op en gaat graven in de tijd en komt daarbij een oude bekende tegen. In
zijn zoektocht kruist hij menig keer het pad van Gerard van Praag een officier
van justitie met bedenkelijke, soms ronduit racistische trekjes. Steeds verder
raakt Lenoir verstrikt in de zoektocht naar de waarheid waarbij hij meer en
meer persoonlijk betrokken raakt. Ook één van de allergrootsten uit de Rotterdamse
onderwereld, De Conducteur, kruist zijn pad wanneer deze met zijn luxe jacht
verschijnt in de Rotterdamse Haven en vlakbij een nieuwe plaats delict.
‘Wat
er precies in de houding van Oeverdam veranderd kan Lenoir niet zeggen, maar
het lijkt wel alsof de temperatuur een paar graden daalt en alsof de wandelgang
van De Conducteur overgaat in een soort sluipen met de concentratie van een
roofdier vlak voordat hij zijn prooi aanvalt.’
Op
ongeveer de helft van het boek komt wederom het stukje van de proloog. De
gebeurtenis waarbij Jacob Lenoir ontwaakt met het bebloede pistool in zijn hand
en zijn doodgeschoten zwager naast hem. Vandaaruit gaat in het 2e
deel van het boek, het verhaal verder met de gebeurtenissen die er vlak na
volgen.
Wat
mij opvalt aan het verhaal is dat waar het begint met een eerwraakzaak het
daarna toch voornamelijk gaat over het Marokkaanse drugsmilieu, de Mocro
maffia. Een misdaad die enorm actueel is maar mij persoonlijk net iets minder
boeit. Er volgt een kat en muisspel tussen de hoofdpersonages waarbij steeds de
volgende vragen naar boven komen:
Wie
heeft wie verlinkt? Wie heeft wie neergeschoten? Wie heeft wie beschermd? Wie
heeft wie in elkaar geslagen? En wie heeft wie in zijn macht?
Het
boek is prettig geschreven. Het personage van Jacob Lenoir had voor mij iets
meer uitgediept mogen worden want er komen best wel wat emotionele en
persoonlijke gebeurtenissen aan bod. Ik mis daarbij de echt diepe gevoelens als
oprechte vertwijfeling, gekmakende onmacht, absolute radeloosheid en dergelijke,
maar op zich is dat vaak iets wat in een politiethriller met een personage van
‘ruwe bolster, niet helemaal blanke pit’ vaker tegenkomt en ook passend is. Dit
is tenslotte géén psychologische thriller. De setting in het Rotterdamse voegt
iets extra’s toe en, ook al kom ik zelf niet uit Rotterdam of uit die regio,
heb ik dat als echt leuk en boeiend ervaren. Toch moet ik eerlijkheidshalve bekennen
dat ik soms moeite had om door te lezen.
Is
het terecht dat Bas Haan er de MAX Bronzen Vleermuis voor heeft gekregen? Ik
heb werkelijk geen idee, daar ga ik gelukkig niet over en ik ken ook de andere
boeken niet. Ik ken ook de jury niet en de onderdelen waarop beoordeeld wordt. Het
einde heeft mij in ieder geval wel weer verrast en heeft nog wat leuke twists
in petto.
Ik geef Lenoir 3,5 Kraaien.
Karin K.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten