Gestoorde liefde
Een oud-klasgenote van Chantal
Zwart, Ella Drukker, verdween tien jaar geleden. Jarenlang stuurde Ella op naam-, verjaar- en
feestdagen prentbriefkaarten naar haar ouders.
Sinds enkele maanden is er geen enkele kaart meer gekomen. Het echtpaar Drukker vraagt Chantal Ella op
te sporen. Hoewel Chantal in eerste
instantie voorrang wil geven aan haar daklozenproject, laat dat schurend
schuldgevoel haar niet los en zit ze voor ze het goed en wel beseft tot over
haar oren in een zaak die gevaar oplevert voor haar eigen leven.
‘De vermissing’ bevat meerdere
verhaallijnen en meerdere vertelstandpunten.
Het boek trapt af met een brutale home invasion. Ietwat oudere burgers
die er warmpjes in zitten worden in hun huis overvallen en gedwongen een
aanzienlijke som geld over te schrijven naar een andere rekening. Ze worden mishandeld, uitgescholden en hun
huis en bezittingen worden beklad en vernield.
De passage bulkt van de adrenaline en blijft constant door je hoofd
spoken. Is dit een eenmalig iets? Komt er nog meer? Wie en waarom?
De thriller speelt zich af in een heel
hedendaags kader. Bataclan zit nog vers
in het geheugen; de gele hesjesbeweging zet Frankrijk op stelten; er was
kortgeleden de brand in de Notre-Dame; het daklozenprobleem vraagt om aandacht
en oplossingen.
Chantal Zwart, die trouwens blond is, is terug! De freelance journaliste is nagenoeg altijd
onderweg. Dat de auteur thuis is in
Parijs en bij uitbreiding in Frankrijk is een understatement. Straatnaam na straatnaam, Chantal is even
traceerbaar als het stipje van een tracker op een gpstoestel. Het geeft ‘De vermissing’ enerzijds een heel
realistisch karakter, anderzijds geeft het soms wel een overload aan informatie
waardoor de actie dreigt verloren te gaan ten voordele van het decor.
In ‘De vermissing’ treden nogal wat
personages aan. Ze spelen allemaal een
grotere of kleinere rol in de gebeurtenissen, maar ze zijn allemaal
functioneel. Gewoon even goed opletten
in het begin!
Chantal Zwart is het onbetwistbare
hoofdpersonage. Zij verbindt personages
en plaatsen. En ze overtuigt! Ze is levensecht,
een tikkeltje obsessief maar altijd gedreven, en neemt je mee op sleeptouw. Op haar scooter, te voet of in de auto,
Chantal is de motor in ‘De vermissing’. Onderzoeksjournalistiek
is wat haar drijft, én de sint janskruidpilletjes en liters dubbele espresso. Ze
is gewoon die altijd drukke buurvrouw van de vijfde etage.
Schrijven is de activiteit die de personages
bindt. Bij gebrek aan heden en toekomst
deelt Ella het verleden door middel van dagboekfragmenten. De informatie die vrijkomt is ontstellend en
laat de auteur toe een aantal gevoelige thema’s te delen met de lezer. Een boek
brengt nog een ander personage onder de aandacht. Naarmate de ontknoping nadert,
worden de verbanden steeds duidelijker.
Michael Berg werkt een mooi plot uit en zorgt
ervoor dat je geruime tijd blijft speculeren en puzzelen. Want wie is dat andere personage verstopt
achter een hoed of in een auto, maar die altijd en overal in Chantals buurt
vertoeft, ja zelfs de intimiteit van haar flat binnendringt? Na langere hoofdstukken met gedetailleerde
beschrijvingen, volgen kortere hoofdstukken waarin het tempo de hoogte
ingaat. De apotheose verbijstert en
verrast onmiddellijk daarna alweer.
‘De vermissing’ is een thriller met aandacht
voor detail. Op het einde komt het
verhaal in een stroomversnelling en gaat de spanning crescendo, maar altijd,
van begin tot eind, is er de liefde voor het schrijven. De auteur bewijst in die optiek Chantal grote
eer. Hij maakt zichzelf onzichtbaar: ‘Nacht in Parijs’ en ‘De vermissing’ zijn
Chantals boeken!
Vier kraaien
Anita
Geen opmerkingen:
Een reactie posten