zaterdag 18 september 2021

De vermissing van Michael Berg

 




Gestoorde liefde

Een oud-klasgenote van Chantal Zwart, Ella Drukker, verdween tien jaar geleden.  Jarenlang stuurde Ella op naam-, verjaar- en feestdagen prentbriefkaarten naar haar ouders.  Sinds enkele maanden is er geen enkele kaart meer gekomen.  Het echtpaar Drukker vraagt Chantal Ella op te sporen.  Hoewel Chantal in eerste instantie voorrang wil geven aan haar daklozenproject, laat dat schurend schuldgevoel haar niet los en zit ze voor ze het goed en wel beseft tot over haar oren in een zaak die gevaar oplevert voor haar eigen leven.

‘De vermissing’ bevat meerdere verhaallijnen en meerdere vertelstandpunten.  Het boek trapt af met een brutale home invasion. Ietwat oudere burgers die er warmpjes in zitten worden in hun huis overvallen en gedwongen een aanzienlijke som geld over te schrijven naar een andere rekening.  Ze worden mishandeld, uitgescholden en hun huis en bezittingen worden beklad en vernield.  De passage bulkt van de adrenaline en blijft constant door je hoofd spoken.  Is dit een eenmalig iets?  Komt er nog meer? Wie en waarom?

De thriller speelt zich af in een heel hedendaags kader.  Bataclan zit nog vers in het geheugen; de gele hesjesbeweging zet Frankrijk op stelten; er was kortgeleden de brand in de Notre-Dame; het daklozenprobleem vraagt om aandacht en oplossingen.   

Chantal Zwart, die trouwens blond is, is terug!  De freelance journaliste is nagenoeg altijd onderweg.  Dat de auteur thuis is in Parijs en bij uitbreiding in Frankrijk is een understatement.  Straatnaam na straatnaam, Chantal is even traceerbaar als het stipje van een tracker op een gpstoestel.  Het geeft ‘De vermissing’ enerzijds een heel realistisch karakter, anderzijds geeft het soms wel een overload aan informatie waardoor de actie dreigt verloren te gaan ten voordele van het decor. 

In ‘De vermissing’ treden nogal wat personages aan.  Ze spelen allemaal een grotere of kleinere rol in de gebeurtenissen, maar ze zijn allemaal functioneel.  Gewoon even goed opletten in het begin! 

Chantal Zwart is het onbetwistbare hoofdpersonage.  Zij verbindt personages en plaatsen. En ze overtuigt!  Ze is levensecht, een tikkeltje obsessief maar altijd gedreven, en neemt je mee op sleeptouw.  Op haar scooter, te voet of in de auto, Chantal is de motor in ‘De vermissing’.  Onderzoeksjournalistiek is wat haar drijft, én de sint janskruidpilletjes en liters dubbele espresso. Ze is gewoon die altijd drukke buurvrouw van de vijfde etage.        

Schrijven is de activiteit die de personages bindt.  Bij gebrek aan heden en toekomst deelt Ella het verleden door middel van dagboekfragmenten.  De informatie die vrijkomt is ontstellend en laat de auteur toe een aantal gevoelige thema’s te delen met de lezer. Een boek brengt nog een ander personage onder de aandacht. Naarmate de ontknoping nadert, worden de verbanden steeds duidelijker.

Michael Berg werkt een mooi plot uit en zorgt ervoor dat je geruime tijd blijft speculeren en puzzelen.  Want wie is dat andere personage verstopt achter een hoed of in een auto, maar die altijd en overal in Chantals buurt vertoeft, ja zelfs de intimiteit van haar flat binnendringt?  Na langere hoofdstukken met gedetailleerde beschrijvingen, volgen kortere hoofdstukken waarin het tempo de hoogte ingaat.  De apotheose verbijstert en verrast onmiddellijk daarna alweer.

‘De vermissing’ is een thriller met aandacht voor detail.  Op het einde komt het verhaal in een stroomversnelling en gaat de spanning crescendo, maar altijd, van begin tot eind, is er de liefde voor het schrijven.  De auteur bewijst in die optiek Chantal grote eer. Hij maakt zichzelf onzichtbaar: ‘Nacht in Parijs’ en ‘De vermissing’ zijn Chantals boeken!  


Vier kraaien

Anita

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten