dinsdag 20 juli 2021

Oscar van Yvonne Franssen

 


In 1997 komt de kleine Lucas om het leven.  Een ongekende kilte daalt neer over het toch al liefdeloze gezin.  De moeder is er vast van overtuigd: dit was geen ongeluk. 

Dan maakt ‘Oscar’ een ferme sprong in de tijd.  Juni 2020.  Ilse en Alex bereiden de tiende verjaardag van zoontje Daan voor.  Na een bezoek aan het warenhuis verdwijnt het vier maand oude broertje van Daan, Oscar,  uit de auto van mama Ilse.  Wie o wie is er met Oscar vandoor en waarom?

De melding van Oscars verdwijning katapulteert rechercheur André Claessens terug in de tijd.  Gevoelens van schuld duiken op wanneer hij denkt aan Shirley Schoenmakers.  Op de plaats delict wordt Theo Heemskerk overvallen door paniek.  Hebben de asielzoekers een aandeel in de verdwijning?

Tien jaar geleden lijkt er iets te zijn gebeurd dat de levens van enkele van de personages voor altijd heeft veranderd.

In ‘Oscar’ wordt voortdurend geschakeld tussen heden en verleden.  De geur van narcissen die wiegen in de wind, de beelden van ongemeen veel bloed dat nog steeds niet opgedroogd lijkt, overleven de tien jaren die zijn verstreken tussen die ene noodlottige nacht of morgen en de vermissing van Oscar. Heel sterke geuren en beelden die regelmatig weerkeren en die je dan ook daadwerkelijk gaat ruiken en zien naarmate het verhaal je helemaal opslokt.

Als lezer bevind je je te midden van de actie.  De hoofdpersonages doen het verhaal vanuit de ‘ik-vorm’.  De perspectieven vloeien naadloos in elkaar over.  Een vraag gesteld door de ene brengt de focus naar het personage dat antwoordt.  Dezelfde acties worden belicht vanuit verschillende perspectieven.  De lezer zwenkt net als een camera tussen de verschillende personages en krijgt een genuanceerd beeld van wat gebeurt of is gebeurd.  Het maakt dat ‘Oscar’ leest als een film.

‘Oscar’ is een vat vol emoties.  Die gieren door het boek.  Het gevoel te hebben tekortgeschoten, arrogantie, boosaardigheid, wraak, verraad, totale ontreddering en eenzaamheid komen rauw en onversneden op het bord van de lezer.  De personages, elk met hun bagage en verleden, spelen hun rol met verve. Je wil ze ofwel tegen je gilet trekken ofwel ze in een raket naar de maan en ver daar voorbij sturen.

Het plot is ijzersterk opgebouwd.  De ongerustheid bij aanvang van de thriller gaat over in nagelbijtende spanning.  De spanningsboog blijft constant hooggespannen.  De ogenschijnlijk toevallig aanwezige personages bij aanvang van het boek draaien als in een draaikolk voortdurend om elkaar heen.  De vergaarde info zet aan tot speculeren.  Maar wat is echt en wat is waan?  Zijn alle personages wel zo eerlijk in het delen van de feiten? 

‘Oscar’ leest als een rollercoaster: je gaat steeds heftiger en moet de rit tot het eind uitzitten.  Almaar sneller brengen almaar meer stukjes van de puzzel je tot de climax van het verhaal.  Nog helemaal beduusd van de dolle rit trakteert de schrijfster nog op een twist die inslaat als een bom. Neee!

‘Oscar’ is een psychologische thriller die je naast een caleidoscoop aan emoties een zo hoge dosis aan spanning biedt, dat je meent een zucht van verlichting te mogen slaken aan het einde van het verhaal.  Of toch niet? 


vijf kraaien

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten