woensdag 28 juli 2021

Het schaduwmeisje van Lydia Albadoro

 


Na Schim verrast deze auteur opnieuw met een pakkende en gruwelijke thriller die onder je huid kruipt.

 

'Het schaduwmeisje' start met een ijzersterke proloog die me meteen aangrijpt en prikkelt waarna ik het boek niet meer kan neerleggen.

 

 

Faith Hill lijkt het voor elkaar te hebben. Eerst had ze een baan op een cruiseschip en nu wordt ze een soort personal assistant. Vito Vitalis is degene die haar deze droombaan bezorgt maar van in het begin is duidelijk dat het naïeve meisje bedrogen wordt.

 

Als Faith haar toekomst bruusk aandiggelen wordt geslagen wil ze wraak.

 

Dan wordt ze naakt wakker in een container en begint de hel pas echt.

 

Jason Hill wordt door Faith haar moeder gevraagd om haar mysterieus verdwenen dochter te gaan zoeken. Deze privé- detective komt uiteindelijk ook in de greep van de beruchte Vitalis familie.

 

'Het schaduwmeisje' begint als een idyllisch vakantieverhaal of een lekkere feelgood maar je voelt meteen dat dit heel anders gaat aflopen.

 

Het verhaal is opgesplitst in verschillende delen en de originele ontknoping wordt zorgvuldig opgebouwd en slaat in als een bom. Misschien dat enkele lezers deze twist ongeloofwaardig vinden maar dit einde maakt hoe raar het ook is veel duidelijk.

 

Als ik begin te lezen lijk ik te belanden in een leuk verhaal zonder veel inhoud waarop zich niets mis mee is. Niets is minder waar want wanneer Faith opgesloten zit in de container krijgt het verhaal een heel andere wending. De scènes hier zijn ontzettend heftig en ook ik moet slikken bij de afschuwelijke beelden die ze oproepen.

 

Toch passen ze perfect in de context van het verhaal en heb ik bewondering hoe deze auteur op al je zintuigen inspeelt door haar beeldende en realistische schrijfstijl. De onderwerpen in deze thriller zijn actueel, gedurfd en dit boek is niet geschreven voor doetjes. De impact van sommige stukken kan groot zijn omdat ze vol emotie zitten maar dat is net wat deze thriller zo goed maakt.

 

De karakters lijken wat oppervlakkig te blijven maar stilaan worden hun geheimen onthuld en leer je ook hun motieven kennen. Van de nevenpersonages wordt hun persoonlijkheid niet echt uitgediept maar Faith en Jason wel.

 

Dit is een psychologische thriller met horrorelementen waarin de dreiging meesterlijk opgebouwd wordt en die eindigt met een spetterende onverwachte finale.

 

‘Het schaduwmeisje’ roept dubbele gevoelens op omdat ik echt afschuw voel voor bepaalde personages en situaties op bepaalde momenten.

 

Soms wil ik eigenlijk niet verder lezen door de rauwe waarheid maar de vlotte schrijfstijl en het mysterie nemen me mee op zoek naar de waarheid.

 

'Het schaduwmeisje' is geen lichte thriller en na het lezen blijft hij nog dagen lang rondspoken in mijn hoofd maar dat is net de kracht van deze beangstigende must-read.

 

4 Kraaien

Fany

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten