maandag 12 juli 2021

Helen Fields met Perfecte prooi

 


Titel: Perfecte prooi

Auteur: Helen Fields

Uitgeverij: Ambo/ Anthos

Publicatiedatum: juni 2020

Recensie door: Tamara

Kraaien: 4,5

 

Tijdens een rockfestival valt een medewerker van een liefdadigheidsinstelling midden in het publiek dood neer. Zijn buik is met één haal opengesneden. Niemand heeft de moordenaar gezien. Een week later wordt in een vuilcontainer het lichaam van een basisschoollerares aangetroffen. Ze is gewurgd met haar eigen sjaal. Inspecteurs Ava Turner en Luc Callanach hebben geen aanknopingspunten en kunnen geen motieven vaststellen. Ze tasten in het duister, totdat blijkt dat de slachtoffers op diverse gebouwen in de stad met graffiti worden beschreven. Dan ontdekken ze dat de boodschappen geschreven zijn voordat de mensen vermoord werden en begrijpen ze dat de moordenaar zijn volgende slachtoffer zo aankondigt. Hoe onschuldiger de prooi, hoe beter…

 

“Ailsa, is het mogelijk dat de dader de rand van de gezichtshuid heeft losgesneden, hem vervolgens aan het plafond heeft gehesen en toen op een stoel is gaan staan om de huid los te trekken terwijl zijn slachtoffer daar al hing?”

 

Het eerste deel “perfecte resten” vond ik heerlijk om te lezen. Vooral de spanning tussen Ava en Luc vond ik bijna nog leuker dan alle gruwelijkheden in het hele boek.

Dit deel staat ook weer bol van gruwelijkheden en onmenselijke kunsten. Maar toch had ik in het begin iets meer moeite om in het verhaal te komen en te blijven. Voor mijn gevoel waren Luc en Ava totale vreemden voor elkaar. Even had ik het gevoel dat iemand anders verder was gegaan met schrijven. Maar toen ineens, iets voor het midden, kwam alles samen en kon ik gewoon niet meer stoppen met lezen! Op het einde kwam de oude Luc en Ava weer terug en genoot ik van hun gedraai. (Ga nu gewoon toch eens zoenen mensen!!! Dat idee zeg maar.)

 

Het verhaal zelf is leuk neergezet, origineel en boeiend. Wel vond ik het allemaal iets te vergezocht maar dat mocht de pret totaal niet drukken. De jacht naar een onzichtbare moordenaar is gestart op het moment dat iemand wordt vermoord tijdens een concert. Als er niet veel later weer iemand wordt vermoord, wordt de druk enorm opgevoerd bij Ava en Luc. De moordenaar laat geen spoortje bewijs achter en de motieven voor de moorden zijn niet te vinden. De vriendschap tussen Luc en Ava staat op knappen als Ava een vriend krijgt die ook met een onderzoek bezig is, lopen beide mannen elkaar voor de voeten en Ava staat er steeds tussen.
Als er vervolgens iemand wordt vermist, moet iedereen alles op alles zetten om de moordenaar een stapje voor te blijven. Maar er zullen keuzes gemaakt moeten worden.


Het mooie vond ik wel hoe een bijzondere vriendschap ontstaat tussen een inspecteur, een journalist en een hacker.

Al deze ingrediënten hoop ik ook weer in het derde deel, perfecte dood, te mogen lezen!

Je kunt beide boeken afzonderlijk lezen, maar voor de chemie van Ava en Luc kan ik je aanraden toch het eerste deel te lezen. En als je dan toch bezig bent, lees het derde deel dan ook erachteraan haha.

 

 

Spanning: 4

Originaliteit: 4

Psychologische ontwikkeling personages: 4
Leesplezier: 5

Schrijfstijl: 4

Plot: 5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten