woensdag 14 juli 2021

De nachtegaal van Johanna Mo



Intiem en intens

‘De nachtegaal’ is het eerste deel in de eilandmoordenreeks met Hanna Duncker in de rol van rechercheur.

De eerste bladzijde start met ‘De laatste dag’ van een personage. Wie dat personage is wordt vrij snel duidelijk. Wat?, waarom?, daarop komt pas later een antwoord. Ook de nachtegaal is als nachtvogel reeds present.

Hanna Duncker begint als rechercheur in Kalmar op het eiland Öland.  Ooit was het eiland haar thuis, maar de misdaad waarvan haar vader Lars werd beschuldigd en vervolgens voor veroordeeld verdreven haar naar Stockholm. Haar terugkeer verloopt niet zonder slag of stoot.

Er zijn twee hoofdvertelperspectieven. Hanna wordt ingeschakeld in het politieonderzoek en vertelt vanuit dat perspectief het verloop van de politiezaak. Om de zoveel hoofdstukken, vervolgt ‘De laatste dag’ met Joel in de hoofdrol. Beetje bij beetje vertelt Joel wat er gebeurt, deelt hij zijn gedachten, pijn, twijfels en angsten met de lezer. Het onderzoek door Hanna loopt parallel met de gebeurtenissen op die voor Joel zo fatale dag.  Zo wordt het perspectief van Joel afgewisseld met het perspectief van Hanna en alle andere betrokken eilandbewoners. Joel mag dan wel niet meer in leven zijn, we blijven zijn angst, zijn ademhaling, ja, zijn laatste ademtocht tot diep in het verhaal horen.

‘De nachtegaal’ neemt je mee in een verhaal vol vaart. Net zoals de laatste dag van Joel in ‘afleveringen’ komt, zo ook openbaart het verleden van Hanna zich. In nieuwsgierigmakende stukjes. ‘De nachtegaal’ is een meeslepend verhaal dankzij de intensiteit die het uitstraalt en de uitstekende vertelkunsten van de schrijfster die je telkens weer weet te verleiden tot het lezen van nog een stukje.

Net als het verhaal dat voortdurend in beweging is, zijn de belangrijkste personages ook steeds in ontwikkeling. Voor Hanna is het zelfs levensnoodzakelijk dat ze de oude Hanna van zich afschudt. Wanneer de moeder van Joel haar vroegere hartsvriendin Rebecka blijkt te zijn, wordt duidelijk wie Hanna vroeger was – de schaduw van Rebecka – en welke versie van zichzelf ze nu wil zijn. Ook Joel neemt ons een eindje mee in zijn jonge maar getroebleerde bestaan. Ook bij hem groeit het besef dat hij niet langer moet verbergen wie hij werkelijk is.

De schrijfster geeft haar personages de tijd om te ontwikkelen. Met heel veel respect en gevoel begeleidt ze hen op hun tocht. Het is duidelijk dat ze hen in haar hart heeft gesloten en dat ze zich perfect in hen kan verplaatsen. Het zijn dynamische personages die elk op hun manier de uitdagingen van het leven aangaan. Ieder in zijn eigen tempo. Hanna is heel gesloten en geeft letterlijk heel weinig prijs. Geen woord te veel. Dat blijkt duidelijk uit de ‘gesprekken’ die ze voert en wordt mooi weergegeven doordat de info over haar en haar verleden heel langzaam wordt prijsgegeven en in stukken wordt gedeeld. Iedereen, ook collega Erik, moet veel geduld oefenen om uiteindelijk zich een beeld te kunnen vormen van Hanna.

De nachtegaal of nachtvogel begeleidt hen het hele verhaal door. Hij verjaagt de nachtmerries van de ene, houdt de demonen op afstand van de andere, biedt troost.

‘De nachtegaal’ gaat als thriller over de opheldering van een gewelddadig overlijden, maar kaart tegelijkertijd een aantal gevoelige thema’s aan: eenzaamheid, transgender, zelfmoordgedachten, schuldgevoel, pijn om wie men is, pijn om het verleden. Heel veel aandacht gaat ook naar de personages rond het slachtoffer en de dader. Hoe zij omgaan met de drama’s wordt goed uitgewerkt. Het is een heel intieme thriller waarvan de intimiteit nog versterkt wordt door het eilandgevoel dat je krijgt op een eiland als Öland. 

In korte hoofdstukken vertelt Joanna Mo een realistisch verhaal dat blijvend boeit. De onverwachte twist maakt een einde aan alle verdachtmakingen en speculaties. Wauw!

Niet alles wordt opgehelderd. De losse eindjes houden de belofte op een vervolg in. Een nieuw duo lijkt gevormd. We nemen zeker geen afscheid van Hanna en Erik. De zaak met Hanna’s vader als schuldige aan moord wordt bijna zeker heropend. 

Dat wordt dus uitkijken naar deel twee van de eilandmoordenreeks!

‘De nachtegaal’ wordt opgedragen aan Mika. Een gebeurtenis uit het persoonlijke verleden van de auteur inspireerde Joanna Mo tot het schrijven van dit boek.

Anita


Geen opmerkingen:

Een reactie posten