zaterdag 12 juni 2021

Buiten haar boekje met Hetty Kleinloog

copyright Hadewych Veijts

Hetty Kleinloog is auteurs, scenario- en toneelschrijver, tekstdichter, dramadocent en regisseur. Na haar opleiding aan de theaterschool heeft ze gewerkt als creatief leider, auteur, regisseur en tekstdichter. Sinds 2000 schrijft ze televisiedrama en werkt ze als dialoogschrijver, storyliner en eindredacteur mee aan tv-series. In 2014 is haar jeugdroman Vuurwerk gepubliceerd. Volle bloei was haar eerste roman voor volwassenen.

Onlangs kwam De zusjes uit, een eerste deel van Kauffmann en Kauffmann, bedrijfsrechercheurs. Wat ook pas uitkwam is de VN Thrillergids. De zusjes kreeg zowaar maar liefst vier sterren en dat is meer dan uitstekend als je dat in die gids verdient! Ook ik ben enthousiast, maar wat leest Hetty eigenlijk zelf graag of juist niet?


 



Welk boek had je heel snel uit?

De waarheid over de zaak Harry Quebert van Joël Dicker had ik erg snel uit. Hoewel het boek 640 pagina’s bevat, heb ik het toch in één dag uitgelezen. Ik weet ook nog precies waar dat was. Mijn dochter woonde en werkte een tijd in Edinburgh. Ik ging een weekje bij haar op bezoek en had me voorgenomen om – als zij aan het werk was – in mijn eentje Edinburgh te verkennen. De eerste dag kwam daar niets van. Ik was verslingerd aan het spannende boek van Joël Dicker en kon pas de deur uit nadat ik de laatste bladzijde gelezen had.

 

Welk boek heb je niet uitgelezen?

Bonita Avenue van Peter Buwalda heb ik niet uitgelezen. Als ik een boek niet goed vind – en zeker als het een bestseller is – denk ik altijd in eerste instantie dat het aan mij ligt. Nu weet ik, het is gewoon mijn genre niet. Bonita Avenue is mij te plotgericht en hangt voor mij te veel van extremiteiten aan elkaar. Hoewel ik ook wel zie dat het knap geschreven en gecomponeerd is, raakt het me niet en vind ik het zeer vermoeiend allemaal. Het is een kwestie van smaak. Liever een te traag, dan een te snel boek. Liever veel details dan rats rats door de gebeurtenissen heen.


Wat was vorig jaar jouw favoriete boek?

Als je de stilte ziet van Thomas Verbogt. Enorm ontroerend en prachtig van taal. Qua thematiek sprak het me ook erg aan. Hoe je je na een beschadigde jeugd altijd een buitenstaander zult blijven voelen.

Oh, en een klassieker was vorig jaar ook mijn favoriete boek: Voor wie de bel luidt van Ernest Hemingway. Man, man, wat schrijft die Hemingway geweldig. Er wordt geen emotie benoemd, alles laat hij voelen door middel van dialoog en beelden. De meester van het show, don’t tell.


Welk boek geef je graag cadeau

Op dit moment Doe het toch maar van Babs Gons, de beste spoken word artiest van Nederland. Ik geef sowieso graag dichtbundels cadeau.


Welk boek had je graag zelf geschreven willen hebben.

Ontdekking van de hemel van Harry Mulish. En alle boeken van Hemingway.
Harry Potter, alle zeven delen, van JK. Rowling. Plus haar detectives, die ze onder het pseudoniem Robert Galbraith heeft geschreven. Er zijn zo veel boeken die ik had willen schrijven. Ik ben erg goed in bewonderen.

 

Welk boek lees je graag voor aan je dochtertje?

Mijn dochtertje is inmiddels een vrouw van 27, die zelf veel en graag leest. We lezen elkaar soms fragmenten uit boeken voor, als we ergens door geraakt worden of juist erg moeten lachen.
Vroeger las ik mijn zoon en dochter graag boeken voor waarbij ik grappige stemmetjes op kon zetten, zoals Verhalen van boze heks van Hannah Kraan.

 

Welk boek las je vroeger in je jeugd stuk?

Alleen op de wereld van Hector Malot. Wat heb ik gehuild om dat boek, vooral om het fragment dat Remi door Vitalis mee wordt genomen en hij in de verte het witte mutsje van moeder Barbarin ziet. Ik krijg opnieuw een brok in mijn keel. Wat mij betreft is Alleen op de wereld het allermooiste jeugdboek ooit geschreven.

 

Wat is jouw guilty pleasure op leesgebied?

Hoe kan een pleasure nou guilty zijn? J


Welk boek las je ivm een hype en vond je tegenvallen?

Bovengenoemde Bonita Avenue. Vaak toch ook wel de boeken die door De wereld draait door de hemel in geprezen werden. Bijvoorbeeld De slaap die geen uren kent van Sebastiaan Chabot. Het werd in DWDD bejubeld, maar ik vond er toch echt niets aan.

 

Welk boek heb je om moeten lachen?

Om de autobiografie van John Cleese: Kortom… de autobiografie. Ik heb hardop gelachen om de dramatische anekdotes over zijn moeder, maar ook om het verhaal van een vriend die in de stromende regen in een Japans dorp strandt.


Welk boek ligt er op je nachtkastje?

Allemaal korte verhalenbundels. Wacht, even naar mijn nachtkastje lopen.

Alle verhalen van Roald Dahl, Raymond Carver Beginners, Biesheuvel Verhalen uit het gekkenhuis, Conny Palmen Echt contact is niet de bedoeling. En nog veel meer. Korte verhalen zijn ideaal voor het slapengaan. Ze zijn makkelijk weg te leggen. De Napolitaanse kronieken van Elena Ferrante hebben mij ooit mijn nachtrust gekost. Sindsdien komt geen roman mijn slaapkamer meer in.


Deel 1 in de Kauffmann & Kauffmann-serie De tweelingzussen Lisa en Kat Kauffmann zijn eigenaar van een bedrijfsrecherchebureau in hartje Amsterdam. Waar Lisa - opgeleid aan de politieacademie - de regels volgt, kleurt Kat - van origine journalist - nogal eens buiten de lijntjes. Hoewel hun gespannen relatie een soepele samenwerking in de weg staat, blijken ze juist door hun zussenband de meest ingewikkelde misdrijven op te kunnen lossen. Lisa Kauffmann staat bij de kassa om haar boodschappen te betalen, maar haar pinpas weigert: te weinig saldo. Als ze er daarna thuis achter komt dat haar sieradenkistje leeg is en ze ook het lievelingsmedaillon van haar overleden moeder niet meer kan vinden, is het haar duidelijk. Ze ontdekt de locatie waar haar verslaafde tweelingzus Kat zich bevindt en is nog maar net op tijd om haar van de dood te redden. Wanneer Kat uit het ziekenhuis wordt ontslagen, brengt Lisa haar naar een afkickkliniek en ze neemt zich voor nooit meer iets met haar twaalf minuten jongere zus te maken te hebben. Maar daar komt verandering in als vader Kauffmann voor hun verjaardag - Kat is inmiddels weer thuis en clean en Lisa zit financieel aan de grond - een gift geeft om Kauffmann Bedrijfsrecherche nieuw leven in te blazen, op voorwaarde dat ze het samen runnen. Tijdens een bedrijfsetentje is Lisa getuige van een aanslag op de directeur en daarmee is de eerste opdracht een feit. Wanneer Kat, die het niet zo nauw neemt met de grenzen van de wet, haar zus probeert bij te staan in deze zaak, stapelen de problemen zich op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten