zondag 11 april 2021

De doden voorbij van Jo Claes

 


Een laatste bewijs

In Leuven wordt een verwoed verzamelaar van oude boeken en handschriften neergeslagen met één van zijn laatste aanwinsten. Kort daarna ondergaat een galeriehouder hetzelfde lot met een bronzen beeld uit zijn galerie. Het bronzen kunstwerk is echter verdwenen. Wel wordt een beeld van de heilige Gambrinus teruggevonden op de plaats van de misdaad.

Berg, Wenderickx, Coens, Lou en Zeebos zoeken naar aanknopingspunten. Gaat het om één en dezelfde dader? Wanneer echter een kennis van Berg op beestachtige wijze wordt vermoord, wordt het voor de hoofdinspecteur persoonlijk en, hoewel hij hiermee ingaat tegen alle voorschriften, is hij meer dan ooit vastbesloten om de dader te klissen.

‘De doden voorbij’ telt zes episodes en speelt in Leuven en omgeving. In de Gambrinus gaat Berg deze keer niet alleen genieten van zijn espresso, de heilige Gambrinus eist een prominente rol op in de verhaallijn door voortdurend op te duiken in de zoektocht naar de ware toedracht achter de misdaden.

Bladzijde na bladzijde mee te mogen zijn in de ontwikkeling van de plot is een waar genot. In zijn vijftiende misdaadroman rond Thomas Berg kiest Jo Claes voor het milieu van boeken- en handschriftenverzamelaars als scène voor de start van een nieuw misdaadverhaal. Terwijl de speurders trachten wijs te raken uit de misdaden die al of niet een link vertonen met de allegorische bierkoning Gambrinus, wordt, naast een veertiende-eeuwse codex, miniaturen en Jan I van Brabant, ook de kunst voortgebracht door de vertegenwoordigers van de eerste Latemse school een steeds terugkerend onderdeel van het onderzoek Dat Thomas Berg kennismaakt met bierbrouwster Tania maakt dat ook Leuven, en bij uitbreiding Haacht, als bierstad in de picture komt. 

Tegelijkertijd uit de auteur bij monde van Berg zijn ongenoegen over de manier waarop de stad Leuven nieuwe woonwijken inplant en daarbij raakt aan het authentieke karakter van de stad; beklaagt hij zich over het gebrek aan respect voor de laatste getuigen van een roemrijke geschiedenis die dreigen verloren te gaan. Naast de vele interessante wetenswaardigheden die de auteur via Thomas Berg loslaat op de lezer, is ‘De doden voorbij’ ook een staaltje van een ingenieus uitgewerkt misdadig plan.

‘De doden voorbij’ is geen nagelbijtend spannend of flitsend verhaal. Ook in deze Thomas Berg geen spannende achtervolgingen in snelle wagens. Nee, Thomas prefereert nog steeds het ‘benenwerk’. Het geeft hem de gelegenheid om informatie te verwerken, mogelijke te volgen pistes tegen elkaar af te wegen en de kunst in zijn thuisstad te savoureren. De autoritten in de bijrijdersstoel terwijl Lou haar rijkunsten in de praktijk brengt, zijn voor hem al spannend genoeg.

Ook in de vijftiende Thomas Berg staan de personages er. Berg is nog steeds zijn onnavolgbare zelf: espressoverslaafd en liefhebber van een goedbereide pasta geserveerd met een goede fles fumaio; hij heeft nog steeds een kort lontje en is ongeduldig en veeleisend voor zijn team en zichzelf. Zijn relatie met zijn machiavellistische overste Denissen blijft heel moeilijk. Deze keer zijn het de kookkunsten van Ottolenghi die hun relatie ‘voorlopig’ ontmijnen. Zoals altijd heeft hij de indruk dat hij achter de feiten aanholt en dat brengt hem uit zijn evenwicht. Zijn manier van denken en overwegen werkt ook nu weer aanstekelijk en pusht de lezer om hetzelfde te doen. De ontmoeting met Tania laat Berg niet onverschillig en we krijgen zowaar een andere kant te zien van Thomas. Zou hij dan toch de ridder op het witte paard kunnen zijn?

Eén personage werkt zich meer op de voorgrond. Lou. Ondanks haar korte nachten laat zij zich opmerken door haar analytisch vermogen en wendt ze al haar intelligentie en wilskracht aan in de hoop een ‘toelatingsticket’ te veroveren tot de privégesprekken tussen Berg en Zeebos. Haar bewondering voor haar chef is mogelijk een element dat kan uitgroeien tot meer in een volgende misdaadroman rond de hoofdinspecteur.

Met ‘De doden voorbij’ presteert Jo Claes het alweer om kunst, geschiedenis en misdaad in een harmonieus vlot lezend misdaadverhaal te gieten zonder daarbij pedant of arrogant over te komen. Iets wat Berg in geen geval zou appreciëren.

4.5 kraaien
Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten