donderdag 29 april 2021

Beau séjour van Gie Vanhout

 


Engel in het duister

 

Op de Belgische televisiezender Eén werd inmiddels het tweede seizoen van de gelijknamige tv-serie ‘Beau séjour’ afgerond.  Vermits ik nauwelijks tv kijk is die serie helemaal aan mij voorbijgegaan.  Ik dook dus met open vizier in ‘Beau séjour’ van Gie Vanhout één van de pseudoniemen van Guido Eekhaut (Het huwelijk van tijd en ijs – 2020).  .

“Wat zou jij doen als je wakker wordt naast je dode ik?”   Goede vraag!

‘Beau séjour’ beschrijft die ervaring beleefd door Elise Deprez.  In de Beau séjour, collegezaal in het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte, doet Elise een vreemde ontdekking.  Wanneer ze haar ogen opent, bevindt ze zich op de vloer van de collegezaal.  Ze heeft geen idee of ze is gevallen of bewusteloos was.  Wat ze wel merkt is dat, wanneer ze gaat rechtstaan, er achter haar een meisje op de grond ligt dat heel sterk op haar lijkt.  Dan komt het schokkende besef: zij is het zelf!  En ze is vermoord!  Niemand lijkt haar te horen of te zien: ze is onzichtbaar!  Nou ja, niemand …  Enkele ‘zieners’, in mindere of meerdere mate verrast door haar nieuwe toestand van ‘zijn’, zien haar wel, kunnen zelfs met haar communiceren en vormen haar laatste lijntje met de wereld van de levenden.

De plaats van het intrige is overwegend de universiteitsstad Leuven.  Wie vermoordde Elise?  Heeft de seriemoordenaar die reeds driemaal toesloeg in de studentenbuurt ook de hand in haar dood?

De spilfiguur in Beau séjour is Elise Deprez.  Bij leven houdt ze Rudy, David, Axelle, Wouter en Norbert op afstand.  Elke vorm van toenadering blokt ze af.  De verklaring daarvoor moet gezocht worden in haar eigen pijnlijke verleden. Ze is alleen, eenzaam, vervreemd van alles en iedereen.  Zelfs de relatie met zusje Tine die verongelukte op achtjarige leeftijd en die naast haar opduikt in de schaduwwereld, kan daar niks aan veranderen.  De tijd werkt duidelijk in haar nadeel.  De afstand tot alles en iedereen wordt alleen maar groter naarmate de tijd verstrijkt en de reële wereld van de levenden in haar perceptie steeds vreemdere vormen lijkt aan te nemen.  Ook als lezer kreeg ik geen band met haar. 

Elise weet wat ze wil. En ze draagt vrijheid hoog in haar vaandel.  Als doctoraatstudente werkt ze aan haar thesis over het oorlogsverleden van grootvader De Schryver, voorvechter van de Vlaamse zaak en collaborateur.  Ze trapt hiermee op zere tenen, maar laat zich niet van haar pad afbrengen.  Ze is vastbesloten om na haar thesis een boek uit te geven.  Overal en nagenoeg op elk moment duiken in ‘Beau séjour boeken op.  Ontmoetingen met Axelle en Wouter gaan steevast door in de Barbóék waar ze koffie en cake nuttigen in een decor bestaande uit boeken; de grootvader van Elise en de ouders van David, allemaal beschikken ze over een bibliotheek die Elises waardering kan wegdragen.    Met een speciale voorkeur voor eclectische boeken.  

In het sombere decor van de schaduwwereld leiden gesprekken over eenzaamheid tot gesprekken over … boeken!  Zelfs seriemoordenaars lezen boeken!  Elke vogel zingt zoals hij gebekt is gaat hier helemaal op: het is Gie Vanhout oftewel Guido Eekhaut ten voeten uit wanneer hij zijn personages aan filosoferen zet.  Over antinatalisme voorgesteld door denkers zoals Schopenhauer en Zapffe en als rechtvaardiging voor moord; over evolutie, zelfbewustzijn, illusies, religie, zelfbedrog.   

En dan is er nog die andere dimensie die een plaats opeist.  Commissaris Van Rompaey en zijn hoofdinspecteur botsen op de grenzen van het waarneembare.  Laten ze hun scepsis varen en gaan ze mee in de ‘logica’ van het bovennatuurlijke?  In ‘Beau séjour’ is die dimensie – is het het vagevuur? -  naast Leuven een belangrijke locatie. 

Zware kost, denkt u dan?  Nee hoor!  ‘Beau séjour’ leest als een vlotte whodunit en houdt er goed het tempo in.  Er wordt heel vlot gewisseld tussen de vorderingen die het team van commissaris Van Rompaey al dan niet maakt en Elise die steeds minder voeling krijgt met de reële wereld.  De gebeurtenissen ontwikkelen zich in het NU en nemen de lezer mee in een race tegen de tijd.  Of die even lang duurt voor hen die verblijven in de schaduwwereld als voor de levenden in de echte wereld, vraagt Elise zich nog af. 

Ondanks dat het verhaal ons voor de helft bereikt vanuit het land van de doden en Elise slachtoffer is geworden van moord, bevat het boek heel veel humor: ironie, sarcasme, het empirisch cynisme van de commissaris en galgenhumor brengen luchtigheid in dit moordverhaal. 

‘Beau séjour’ is een onderhoudende thriller met een bovennatuurlijk tintje. Weet dat wanneer je het boek begint te lezen, er geen stoppen meer aan is.  Pas nadat je de laatste bladzijde hebt gelezen kan je het boek opzij leggen.  ‘Beau séjour’ heeft me een paar nachtjes nachtrust gekost.

Anita

Vier kraaien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten