maandag 14 december 2020

Zwarte vijvers van Amina Laffet

 


Titel: Zwarte vijvers

Auteur: Amina Laffet

Uitgeverij: Hamley Books

Publicatiedatum: oktober 2020

Recensie door: Fany

Kraaien: 5

Zwarte Vijvers confronteert, is akelig realistisch en is een heftig en actueel young adult boek, dat je moet lezen en delen.

 

Wanneer er in 2032 in Zwarte Vijvers, een gettobuurt, een politieman omkomt door geweld is de maat vol. Er wordt beslist door de politiecommissaris om artikel 94 te laten stemmen waardoor deze wijk vol bendes, misdaad en drugs een no-go zone wordt. Dit betekent dat zelfs hulpverleners en politiemensen hier moeten wegblijven of anders gestraft worden.

 

Zwarte Vijvers wordt volgens sommigen dan in de steek gelaten, anderen zeggen dan weer dat deze maatregel levens gaat redden en de discussie laait hoog op.

 

Tamara, een zestienjarige meid komt op voor haar idealen en de vrijheid van anderen en roept op om op straat te komen tegen deze voorgestelde wet. Derek is een arts in opleiding die zich dagelijks inzet om iedereen ongeacht ras, wijk of overtuiging hulp te bieden.

 

Nikkie is een bekende influencer, die sociale problemen graag gebruikt om nog meer volgers te krijgen.

Naast deze personages zijn er ook nog twee politieagenten, een relschopper, een moeder en twee ambulanciers die in het oog van de storm terechtkomen.

 

Rashad, een dertienjarige jongen speelt met zijn vrienden op een basketbalveld, maar wordt plots geraakt door een kogel van een bendelid.

 

Dan begint er een race tegen de tijd om hem te redden, maar gaat dit lukken in een wereld vol woede?

 

Het grootste gedeelte van het boek speelt zich af op de noodlottige dag van de schietpartij, maar doordat de beleving steeds opnieuw door de verschillende betrokkenen wordt weergegeven, moet ik wachten om te weten hoe dit ijzingwekkende incident gaat eindigen. Hoewel ik op het puntje van mijn stoel zit om te lezen of Rashad gered wordt, maken deze perspectiefwisselingen de impact van het verhaal nog groter.

 

Het is vooral de manier waarop iedereen denkt en zich gedraagt wat indruk maakt op mij. Soms zou ik wel willen roepen tegen bepaalde karakters, maar het knappe aan dit onthutsende verhaal is hoe deze auteur alle meningen er laat zijn.

 

De reactie van de wanhopige moeder doet me naar adem happen, het kille geweld tussen de bendeleden en de kortzichtigheid van het beleid maken me kwaad en eigenlijk raakt heel dit boek me enorm omdat het zo echt overkomt.

 

Rashad is gewoon een speelbal in een mijnenveld en dat is zo triest, maar jammer genoeg realistisch. Ook in de echte wereld zijn mensen vaak bang van het onbekende. Gelukkig is er naast onmacht en afgrijzen in Zwarte Vijvers ook plaats voor hoop en begrip.

 

Amina Laffet heeft, met haar snoeiharde debuut Zwarte Vijvers, deze fictieve plaats tot leven gebracht en me attent gemaakt op wat er zich in werkelijkheid al afspeelt in de wereld. No-go zones mogen nooit waarheid worden, toch stel ik me de vraag of deze er in verdoken vorm vandaag ook al niet zijn als ik zie hoe het er op bestaande plaatsen nu aan toe gaat.

 

Dit verhaal is een loeiharde aanklacht dat pijnlijk duidelijk maakt hoe ver discriminatie, racisme, onwetendheid en onlusten kunnen gaan. Het verhaal is vlot geschreven en met korte hoofdstukken vol emotie bouwt deze maatschappijkritische young adult op naar een verpletterende finale.

 

 

Zwarte Vijvers kaart naast de zinloosheid van geweld nog heel wat andere belangrijke thema's aan. Deze young adult is een must-read voor jongeren, maar ook volwassenen voelen door dit brutale verhaal hoe belangrijk het is om goed na te denken voordat er beslissingen genomen worden. Een wereld waar geen hulp mogelijk is en een mensenleven niets meer waard is, willen we toch allemaal vermijden.

 

Hopelijk wordt Zwarte Vijvers een wake-up call, die niet alleen voor dialoog zorgt, maar ook anders doet handelen nu en in de toekomst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten