dinsdag 17 november 2020

Sneeuwspoor van Rudy Morren

 


Als liefde je alles is

In 2019 lag zijn eerste boek ‘Wild vlees’ in de boekenwinkel.  Dit jaar wint Rudy Morren met ‘Sneeuwspoor’ de Knack Hercule Poirotprijs.

De cover valt op door zijn eenvoud: sneeuw, bandensporen, bloed.

Alles in het boek ademt ‘winter’.  Winterreise van Franz Schubert leidt het verhaal in.  Desolate besneeuwde landschappen, auto’s die elkaar achternazitten op spiegelgladde wegen, op de achtergrond met de regelmaat van de klok het weerbericht. Voilà het decor van ‘Sneeuwspoor’, af en toe onderbroken door een een scène binnenskamers. 

Peter Vandervlught leidt met zijn twee blauwogige prinsessen Caroline (echtgenote) en Nathalie (dochter) een leven uit de boekjes. Papa is een gerespecteerd gynecoloog/chirurg wiens carrière in de lift zit, mama een getalenteerde pianiste en Nathalie is hun beider oogappel en innig geliefd.

Het verhaal schiet als een pijl uit een boog onmiddellijk in actie.

Peter Vandervlught raast tegen ongeoorloofde snelheid in zijn zilvergrijze Audi over bevroren wegen.  Geen levende ziel te bekennen behalve de twee inzittenden van een SUV die de Audi meermaals ramt.  In een poging om aan deze verkeersagressie een einde te maken, belandt Peter in een afgelegen en aftands benzinestation met annex een kleine shop.  Ternauwernood ontsnapt hij daar aan een poging tot verkrachting.  In een volgende confrontatie met de SUV komt het tot een schietpartij.  Een dolle rit, een opgeschrikt hert, een ongeluk.  Bloed kleurt de sneeuw rood.  Wiens bloed?  ‘Sneeuwspoor’ neemt een heftige start.

Rudy Morren werkt een knap en ijzersterk plot uit.  De lezer stapt mee in voor een bewogen rit over het gladde noodlottige pad van een familie die, ondanks dat ze de geijkte ‘procedures’ volgt, afglijdt naar een onafwendbare ontknoping.

Peter Vandervlught neemt de lezer mee in zijn kielzog.  Gebeurtenissen in het heden roepen herinneringen op aan het verleden. Het gevoel van koude, ook als metafoor voor eenzaamheid, hangt als een deken over ‘Sneeuwspoor’.  Altijd is het koud, eerst buiten, en naarmate het boek vordert, ook binnen in de schoot van de eens zo gelukkige familie, wanneer er barsten komen in de mooie familiebanden en de personages zich meer en meer van elkaar verwijderen.  De familie kreunt onder geplogenheden die geen publiek dulden. 

Winter van 2018.  Nathalies 15de verjaardag wordt gevierd.  De liefde en het geluk spatten van de bladzijden.  Peter Vandervlught kan niet gelukkiger zijn met zijn twee mooie vrouwen.  Enkele bladzijden verder is het winter 2019 en blijft alleen de chaos na het feest over.  De sfeer is helemaal omgeslagen.  Wat is er gebeurd?  Waar is Nathalie?  En …?

p. 106

‘Het verleden had hen ingehaald en was hun voorbijgelopen.  Ze zouden het nooit achter zich kunnen laten.’

‘Sneeuwspoor’ is verslavend. Rudy Morren verstaat de kunst om de lezer aan het boek vast te pinnen.  De stenen van het verleden worden één na één opgelicht en omgedraaid.  Met mondjesmaat deelt Rudy Morren info met de lezer.    De vele cliffhangers sporen de lezer aan om nog een bladzijde te lezen, en nog één, en nog één, …  Het boek bruist dán weer van actie, even daarna ben je een stille getuige van emoties die diep raken.

Rudy Morren levert geen half werk.  Met veel inlevingsvermogen en diepgang brengt hij Peter Vandervlught tot leven.  Peter is authentiek, complex en compleet.  De zoektocht naar Nathalie is meteen ook zijn zoektocht naar zichzelf.  Het verhaal van ‘Sneeuwspoor’ bereikt de lezer via verschillende getuigen.  Maar of die allemaal zo betrouwbaar zijn?  Puppet master Richard stuurt en controleert en is dus een slechte getuige.  Wat het lot van Caroline betreft, toont Peter zich een waardeloze getuige.  Het vraagt een gans boek eer Peter zijn verantwoordelijkheid neemt en de waarheid uitschreeuwt.  Ondertussen zijn de zaken onherroepelijk uit de hand gelopen. 

Gelukkige momenten worden gevierd op de tonen van Schubert, verdrietige scènes ademen eenzaamheid en wanhoop.  Rudy Morren vat de emoties moeiteloos. De conflicten tussen de personages en de innerlijke stormen die ze doorstaan leveren pakkende beelden op.  De ranzigheid van een mislukte poging tot verkrachting, het diepe gemis van zijn geliefden, de tederheid van een vader ten opzichte van zijn kind, … .  Onder het schrijven van ‘Sneeuwspoor’ contrasteert Rudy Morren geluk en ongeluk door middel van pareltjes van associatie : van de vrolijke scène met de sneeuwengel gaan de gedachten van Peter naar het intrieste beeld van de dode sneeuwengel; de neus van Matteo roept de herinnering op aan een vrolijke neuze-neuze met Nathalie. 

Regelmatig weerklinkt Schubert op de achtergrond.  Een aangename warme herinnering tot dat moment waarop ‘Het lied van de orgelman’ vol binnenkomt en het muziekstuk dat stond voor geluk, een macaber doodslied wordt. 

Rudy Morren schrijft met ‘Sneeuwspoor’ een vlot lezende thriller die bulkt van de emoties.  Met mooie en tegelijk o zo eenvoudige beelden grijpt hij de lezer bij de keel. 

p.  240

“Het was niet zozeer de lijnscherpe maar roze afdruk van hun bips in de sneeuw die op hem een nadruk naliet als wel de onmiddellijke vergankelijkheid ervan.  Het idee van kwetsbaarheid en sterfelijkheid overviel hem, en hij was er niet op voorbereid.  Hij zou het niet overleven, mocht vrouw of dochter iets onherroepelijks overkomen.”

Als een beeldhouwer met woorden, schept hij pakkende scènes. 

p. 241

“Het zou een uit steen gebeeldhouwd grafmonument kunnen zijn, zoals de jongens, bedekt door een dun laagje sneeuw, bij elkaar liggen.  De meester-beeldhouwer heeft het witste carraramarmer gebruikt om de expressie van intense broederliefde vorm te geven en haar in de eeuwigheid te beitelen.”

‘Sneeuwspoor’ vertelt over recente bandensporen in de sneeuw alsook over de sporen uit Peters verleden in een wereld die koud en eenzaam is geworden nadat hij heeft verloren wat hem lief was.

Op de tonen van Schubert gaat ‘Sneeuwspoor’ langs de wall of fame aan mooie herinneringen over momenten van dodelijke wraak naar de ontknoping toe.  En dan nog heb je geen zekerheid over hoe het nu echt eindigt.

‘Sneeuwspoor’ moet je gewoon lezen!

 Vijf kraaien

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten