In 2019 verscheen het misdaaddebuut ‘Het tuinfeest’ (Schaduwprijs 2020) van Bettie Elias. Nu iets meer dan een jaar later trakteert ze de lezers op haar psychologische misdaadroman ‘Bloedbanden’. Over familie en geheimen die dodelijk kunnen zijn. Thrillerlezers! heeft enkele vragen voor haar waar ze met graagte een antwoord op geeft.
● Bettie, voor wie je nog niet zou
kennen, kan je je even voorstellen aan de Thrillerlezers?
Vorig jaar heb ik mijn eerste thriller, Het
tuinfeest, gepubliceerd. Enkele weken geleden is Bloedbanden uitgekomen, ook
een thriller, maar zelf spreek ik liever over een psychologische misdaadroman.
Daarvoor heb ik 32 kinder- en jeugdboeken geschreven. Op professioneel vlak heb
ik samen met mijn man 25 jaar een communicatiebureau gerund. We hebben 4
kinderen en 2 kleinkinderen. Aan afwisseling dus geen tekort.
● Je hebt er reeds een goed gevulde
carrière als schrijfster van kinderboeken opzitten. Waarom heeft het zo lang geduurd eer je de
stap zette naar de misdaadroman?
Ik heb altijd heel graag kinderboeken
geschreven. In het leven van een kind zijn boeken heel belangrijk. Toen ik een 7-tal
jaar geleden gestopt ben met werken, had ik behoefte aan een nieuwe uitdaging.
En omdat ik zelf heel erg van dit genre hou, is het dit geworden. Het idee zat
al heel lang ergens in mijn achterhoofd, eigenlijk vanaf het moment dat ik
kennisgemaakt heb met de intrigerende boeken van Patricia Highsmith.
● Hoe ziet een dag schrijven er uit
ten huize van Bettie Elias?
Ik heb de luxe om traag aan mijn dag te
beginnen J Een
gezond ontbijt, genieten van een kop thee. Een ideale schrijfdag ziet er zo
uit: drie uur schrijven, een uur pauze (liefst in de buitenlucht), dan nog eens
twee uur schrijven. Helaas verloopt het niet altijd zo. Boosdoeners zijn meestal
allerlei berichten die binnenkomen. Maar als de deadline nadert en de
adrenaline mij opjaagt zet ik mijn mailprogramma en social media onherroepelijk
uit.
● Hoe is de cover van ‘Bloedbanden’ tot stand gekomen? Heb jij daar je zeg in gehad?
Heel simpel: mijn uitgever Houtekiet stelde
de cover voor en ik vond het meteen goed. Heel mooi ook dat hij in dezelfde
lijn ligt als de cover van Het tuinfeest. Mocht ik het niet goed gevonden
hebben, zouden we er zeker over gepraat hebben.
● Hoe is de verhaallijn voor
‘Bloedbanden’ ontstaan?
Vanuit de vraag hoe je als moeder reageert
als je kind ontvoerd wordt. Het lijkt me het akeligste wat je kan overkomen. De
onmacht die je overvalt, schuldgevoelens die de kop opsteken. De relatie met je
partner die onder hoogspanning komt te staan. Waarom reageert hij zo? Vanuit
dit gegeven heb ik verder gewerkt. Wie ontvoert een kind? Hoe zijn de
ontvoerders bij Vik terechtgekomen? Waarom is dit een probleem voor Anton? Enz.
● Had je het plot al helemaal
uitgewerkt vooraleer je bent beginnen te schrijven of kreeg het onder het
schrijven gaandeweg vorm?
Ik ben meer een intuïtieve schrijver. Mijn
verhaal en mijn personages krijgen vorm tijdens het schrijven. Ik vind het heel
lastig om vooraf alles uit te denken. Wel de grote lijnen natuurlijk, maar wat
er allemaal gebeurt en hoe de personages hier op reageren komt naar boven
geborreld tijdens het schrijfproces. Dit heeft het nadeel dat je je vast kan
rijden, want op het einde moet alles kloppen, natuurlijk.
● Het verhaal bulkt van de
gevoelens. Onderga je zelf die gevoelens
tijdens het schrijven?
Ondergaan is veel gezegd, maar ik leef wel met
de personages mee. Als je zelf niets voelt tijdens het schrijven, kan de lezer
ook niets voelen.
● Wanneer het de personages teveel
wordt, gaan ze wandelen in het park of joggen, … Is dat iets wat jij ook doet?
Ik doe dat te weinig, ook al weet ik dat het
deugd kan doen. Misschien dat ik daarom mijn personages het laat doen.
● Voor Kim volstaan een film en
chips om een geluksgevoel te creëren.
Wat maakt jou gelukkig?
Samen zijn met familie. Mijn ouders zijn
jammer genoeg overleden. Van doorzakken met vrienden kan ik ook heel erg
genieten. Of van een gezellig etentje na aan zee of in de bergen gewandeld te
hebben.
● Dikwijls is er in het verhaal een
parallel tussen de weersomstandigheden en de gevoelens van het personage. Oefent het weer ook invloed uit op jouw
gemoed? Beïnvloedt het weer dan ook jouw
schrijven?
Ik gruw van regen en wind, maar gek genoeg vind
ik het wel fijn om te schrijven als de regen tegen de ramen van mijn
schrijfkamer striemt.
● Ben jij een gevoelsmens? Waar
word jij emotioneel van?
Ik denk dat iedereen gevoelens heeft, ook als
men ze niet uit. Ik kan emotioneel worden van onrechtvaardigheid. Ik ben boos op
Trump die zijn bevolking niet beschermt tegen het coronavirus door het te
minimaliseren terwijl er ondertussen meer dan 230.000 doden zijn. Het feit dat
er in 2020 nog zo veel mensen sterven van de honger, vooral kinderen, kan mij
triest maken. Mooie natuur, zeker nu met de herfstkleuren, kan mij emotioneel beroeren.
Een lekker glas drinken met vrienden maakt me heel blij. Het geluk zit in
kleine dingen. Zo probeer ik te leven, maar dat lukt helaas niet elke dag.
● De personages zijn heel treffend
uitgewerkt. Je kruipt zowel onder de
huid van criminelen Benno, en vooral Charlie, als van de wanhopige Sofia. Voel je je verbonden met àl jouw personages? Heb je een voorkeur?
Ik probeer mee te voelen met de meeste
personages, ook met personages die het tegenovergestelde zijn van mezelf. Zoals
de wanhopige Sofia. Ik zou me niet zo op mijn kop laten zitten door mijn man J In de realiteit gebeurt dat echter nog
veel te veel. Het zou niet interessant geweest zijn moest ik van haar een
zelfstandige, geëmancipeerde vrouw gemaakt hebben. Dan was ze meteen naar de
politie gegaan en zou alles anders verlopen zijn. Doorheen het verhaal groeit
ze en wordt ze zich meer en meer bewust van het feit dat ze meer aan zichzelf
moet denken. Een echt boontje heb ik voor Charlie, een jonge man met goede
inborst, die door pijnlijke omstandigheden op een fout spoor terecht is
gekomen, dat ook beseft, maar niet weet hoe hij eruit kan geraken. Dat je
een boontje hebt voor Charlie is overduidelijk en daar kan ik volledig
inkomen. Op mij maakt hij ook heel veel
indruk. Helaas voor hem kan hij niet op
tegen de boosaardigheid van Benno.
● Jouw personages lijken zo uit het
leven gegrepen. Hoe pak je dat aan, de
creatie van elk personage?
Ik heb geen plan van aanpak of zo. Het
gebeurt tijdens het schrijfproces. Het is ook mogelijk dat personages tijdens
het schrijven nog fundamenteel veranderen. Ik laat me graag leiden door wat er
naar boven komt zonder dat ik het zelf gepland heb.
● Welke scène in ‘Bloedbanden’ vind
jij zelf de meest pakkende? Waarom?
De meest pakkende scène vind ik wanneer Vik
een angstaanval krijgt. Hij is erbij als Benno, een van de ontvoerders, naar
zijn moeder belt om te vragen of ze het losgeld heeft. ‘Ze heeft het geld
niet,’ lispelt Benno achteraf in zijn oor. ‘Misschien vindt ze jou niet belangrijk
genoeg.’
● Heb je lang op ‘Bloedbanden’
gebroed of schreef het boek even vlot als het leest?
O nee, was het maar waar. Schrijven is
wroeten, voor mij toch. Ik heb een drietal versies geschreven om tot dit
resultaat te komen. Dat het vlot leest vind ik een compliment. Waarom zou taal
ingewikkeld moeten zijn?
● Wat brengt de toekomst? Ben je ondertussen al met een ander project
bezig?
Ondertussen ben ik aan een volgende thriller
begonnen. Maar het is nog te embryonaal om er veel over te vertellen.
Dat is fantastisch nieuws!
Onze nieuwsgierigheid is alvast gewekt. Dankjewel voor jouw medewerking,
Bettie. Veel succes met het schrijven
van jouw volgende thriller!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten