Titel: Het bloemenmeisje
Auteur: Anya Niewierra
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Publicatiedatum: december 2019
Recensie door: Baukje
Recensie door: Baukje
Kraaien: 5
Achterflap
Nina ontmoet haar tweelingzus voor het eerst op 43-jarige leeftijd. Als die zus vervolgens verdwijnt, komt ze op het spoor dat haar uiteindelijk naar de moordenaar van haar moeder zal brengen.
Het bloemenmeisje van Anya Niewierra is een zinderende psychologische thriller over moederschap, verraad en menselijk onvermogen.
De 43-jarige Franse kruidenarts Nina Fleurie leidt een teruggetrokken bestaan in de Pyreneeën. Haar afgezonderde leven verandert wanneer zij bezoek krijgt van een Nederlandse vrouw. Deze Théa Wanders blijkt haar tweelingzus, van wie zij als baby werd gescheiden.
Théa had een gelukkige jeugd in Maastricht terwijl Nina tot haar veertiende door haar moeder Mia werd verstopt in de desolate Pyreneeën. Hier schiep de gevoelloze Mia een eigen religie en leerde Nina dat mensen Duivels zijn.
Als haar moeder vervolgens wordt vermoord, wordt de verwilderde Nina gevangen en meegenomen naar de bewoonde wereld, waar ze nooit écht aardt. Pas met de komst van haar tweelingzus voelt Nina zich voor het eerst verbonden met een mens. Maar dan verdwijnt Théa. De wanhopige Nina start een zoektocht die leidt naar het bizarre verleden van haar moeder én haar moeders moordenaar…
Nina ontmoet haar tweelingzus voor het eerst op 43-jarige leeftijd. Als die zus vervolgens verdwijnt, komt ze op het spoor dat haar uiteindelijk naar de moordenaar van haar moeder zal brengen.
Het bloemenmeisje van Anya Niewierra is een zinderende psychologische thriller over moederschap, verraad en menselijk onvermogen.
De 43-jarige Franse kruidenarts Nina Fleurie leidt een teruggetrokken bestaan in de Pyreneeën. Haar afgezonderde leven verandert wanneer zij bezoek krijgt van een Nederlandse vrouw. Deze Théa Wanders blijkt haar tweelingzus, van wie zij als baby werd gescheiden.
Théa had een gelukkige jeugd in Maastricht terwijl Nina tot haar veertiende door haar moeder Mia werd verstopt in de desolate Pyreneeën. Hier schiep de gevoelloze Mia een eigen religie en leerde Nina dat mensen Duivels zijn.
Als haar moeder vervolgens wordt vermoord, wordt de verwilderde Nina gevangen en meegenomen naar de bewoonde wereld, waar ze nooit écht aardt. Pas met de komst van haar tweelingzus voelt Nina zich voor het eerst verbonden met een mens. Maar dan verdwijnt Théa. De wanhopige Nina start een zoektocht die leidt naar het bizarre verleden van haar moeder én haar moeders moordenaar…
De
cover
Geel
met de titel in felrood. Een bij elkaar gebonden bosje kruiden als afbeelding.
Mijn
mening
Hoewel
ik geen liefhebber ben van rood, past het goed bij het felle geel. De cover
valt op tussen de andere boeken en vraagt daardoor om opgepakt te worden.
Het
verhaal
De wat
sociaalarme Nina groeit op in Frankrijk waar ze faam creëert dankzij haar
kennis over kruiden. Wanneer ze een nieuwe natuurwinkel opent, duikt daar
plotseling de Nederlandse Théa op die als twee druppels water op Nina lijkt.
Théa
blijkt haar tweelingzus te zijn die meer weet over hun beider biologische
moeder dan Nina.
Een
bezoek naar Nederland kan niet uitblijven maar als Nina daar arriveert is Théa
spoorloos verdwenen. De tocht door het verleden van de tweeling begint en legt
geheimen bloot die gevaarlijk zijn voor de zussen.
Mijn
mening
Niewierra
heeft een zeer prettige pen. Personages zijn geloofwaardig en echt. Het
perspectief ligt volledig bij Nina waardoor zij het hoofdpersonage is.
Hoewel
het boek een thriller is, leest het voor mij meer als een roman. Dit doet
echter geen afbreuk aan de spanning omdat deze eerder te vinden is in het
psychologische vlak dan in het oplossen van het misdrijf, de moord op de moeder
van Nina en Théa en de zoektocht naar de laatste.
Verschillende
personages passeren de revue en allemaal hebben ze een aandeel in de
verhaallijn maar nergens raak ik als lezer de draad kwijt. Waar het auteurs
niet altijd lukt om duidelijkheid te scheppen in de vele namen die ze op laten
draven, lukt dat Niewierra wel omdat elk personage ertoe doet en niet slechts
uit de pen lijkt te zijn gekomen om de lezer op het verkeerde been te zetten.
Toch ontwikkelt het verhaal zich niet voorspelbaar.
Een
groot compliment voor de sfeerbeelden. Door de mooie en beeldende manier van
schrijven ben ik Nina, ben ik in Frankrijk, in Maastricht, zit ik naast de dode
moeder.
Is er
dan geen enkel minpunt te ontdekken? Nee, eigenlijk niet.
Schrijfstijl:
5
Leesplezier:
5
Spanning:
5
Plot: 5
Originaliteit:
5
Geen opmerkingen:
Een reactie posten