maandag 4 mei 2020

De Cock en de kermis in de hel Baantjer


Titel: De Cock en de kermis in de hel
Auteur: Baantjer
Uitgeverij: De Fontein Romans & Spanning
Publicatiedatum: januari 2020
Recensie door: Jaimy
Kraaien: 4

Ik had nog nooit een Baantjer gelezen dus het moest er nodig eens van komen. 
Natuurlijk heb ik wel van Baantjer gehoord en zelfs de film gezien, dus het fenomeen is me bekend. 
Na een aantal bladzijden kwam de beroemde “Mijn naam is de Cock, met cee-oo-cee-kaa” en ik zat er meteen lekker in. 

Het is een kortverhaal waar wel meteen een lekkere de vaart inzit zodra er een lichaam wordt gevonden bij de botsauto’s. 
De Cock en zijn assistent Vledder hebben op deze warme junidag de eer om aan het onderzoek te beginnen. 
Geen ellenlange intro’s over de hoofdrolpersonages, deze zijn immers alom bekend en geen dagenlang onderzoek want de kermis trekt over een paar dagen weer weg. 
Door de beeldende omschrijving van de kermis, de exploitanten en de omgeving waan je je in Amsterdam midden op de kermis.

Het is echt een boek om even lekker tussendoor te lezen. Zoals gezegd een rap tempo, kortverhaal maar wel met een onverwacht plot. 
Door de onderliggende vete van de familie heb je al gauw een idee waar dit heen zal gaan, maar na 85 boeken weet men nog steeds een verrassend tintje aan een klassieke Baantjer te geven.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten