maandag 4 mei 2020

Buiten zijn boekje met Michael Kestemont


Michael Kestemont is professor aan de Universiteit Antwerpen waar hij computationele letterkunde doceert. Zijn onderzoek naar historische literatuur wierp al nieuw licht op het auteurschap van Karel ende Elegast, maar ook op de anonieme schrijver van het Nederlandse volkslied Wilhelmus.

Vorig jaar verscheen zijn boek De zwarte koning, welk vervolgens de prijs voor het beste debuut won en uitgereikt werd op de Antwerpse boekenbeurs.



Welk boek heb je niet uitgelezen?
"De leeuw van Vlaenderen" van Hendrik Conscience -- al heb ik echt geprobeerd.


Welk boek geef je graag kado?

De laatste eindejaarsperiode was dat: "Grand Hotel Europa" (Ilja Leonard Pfeijffer -- ik moet de spelling van die naam elke keer opzoeken). Misschien ga ik dit jaar wel eens voor een poëziebundel van Charlotte Van den Broeck of Dominique De Groen.

Welk boek maakte je aan het lachen?

Misschien voorspelbaar, maar toch: "De helaasheid der dingen" van Dimitri Verhulst. Heerlijk stout.

Welk boek had je graag zelf geschreven willen hebben?

Ter voorbereiding op mijn volgende roman las ik "Noticias del Imperio" van Fernando del Paso (in de Engelse vertaling). Dat vond ik jaloersmakend goed, al is het werk volslagen onbekend in ons taalgebied. (Als de vraag was geweest welke auteur ik had willen zijn, was het Umberto Eco geworden. Wat een intellectueel, en toch een levensgenieter.)

Welk boek lees je graag voor aan je kinderen vroeger of nu?

Ze zijn nog iets te jong maar ik kan niet wachten tot ik Roald Dahl opnieuw uit de kast kan halen. Enid Blyton lijkt me leuk voor als ze zelfstandig kunnen lezen.

Welk boek las je vroeger stuk?

Het "Verzameld Werk" van Willem Elsschot heb ik vaak herlezen en dat kan je zien aan de staat van het boek. "Stemmen op schrift" (Frits van Oostrom), het eerste deel van de nieuwe Nederlandse literatuurgeschiedenis, heb ik misschien nog iets vaker gelezen, maar dat is geen fictie (al is de stijl meesterlijk).

Welk boek zou iedereen moeten lezen?

Van den vos Reynaerde. (Geen grap.) Liefst een geannoteerde editie, anders mis je te veel details.






Zijn eigen boek:

Nadat Anna toevallig getuige is van de brutale aanval op een controversieel politicus, wordt ze meegesleurd in een koortsige queeste door Brussel. Een geheimzinnige kunstschat, die door de machtigste families van het land angstvallig wordt beschermd, staat op het spel.

Hoe is het koningshuis betrokken bij de grootste doofpotoperatie uit de Belgische kunstgeschiedenis? En wat was de rol van de enigmatische Prins Karel, die zijn broer Leopold na de oorlog moest opvolgen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten