vrijdag 2 augustus 2019

Anders dan anders Angelique Haak

Angelique Haak (Rotterdam, 1978) heeft al sinds haar jeugd een passie voor lezen en schrijven. In 2013 won zij een regionale schrijfwedstrijd ter gelegenheid van de week van het spannende boek. Daarna begon het te kriebelen en besloot ze om een eigen thriller te schrijven. Een nieuw begin is haar thrillerdebuut en werd genomineerd voor de Schaduwprijs 2018. Uitgeschakeld is boek nummer twee en ook in dit boek speelt rechercheur Jennifer Brugman een hoofdrol. 


Wat maakt je kwaad?
Oef, een lekkere binnenkomer. Ik heb soms best wel een kort lontje, namelijk. Ahum, here we go:
-toetsenbordhelden met domme opmerkingen op Facebook (o, o, wat zijn er daar toch veel van, zucht);
-bureaucratie;
-aso’s in het verkeer;
-voorpiepers in de supermarkt (je kent ze wel: ‘Kassa twee gaat nu voor u open’ en dan van die types die net aankwamen en die het dan meteen op een rennen zetten);
-klantenservicemedewerkers die nog nooit van het woord service gehoord hebben;
En laat ik hier maar bij houden anders krijgt men een nogal eenzijdig beeld van mij 😉

Geloof jij in toeval?
Er is een mooie quote van Einstein over toeval: ‘Coincidence is Gods way of remaining anonymous’. Veel dingen in dit leven zijn te bijzonder om toeval te kunnen zijn, ik geloof er dus wel in dat dingen met een reden gebeuren.  Niet alles hoor, waarom er chocolade met zeezout erin bestaat is me nog steeds een raadsel.

Welk nummer doet pijn aan je oren?
Mijn man draait wel eens van die blèrende heavy-metal-muziek. Veel gekker dan daarmee kun je me niet krijgen, alsof er een trein uit de rails loopt. En een specifiek nummer? Het klinkt voor mij allemaal hetzelfde.

Welk nummer blèr je altijd zo hard mogelijk mee?
Als ‘What’s up’ van de ‘Four non Blondes’ op de radio is gaat hij altijd op standje herrie. En dan vooral het inventieve stukje tekst: And I say, hey yeah yeah, hey yeah yeah
I said hey, what's going on?

Four Non Blondes clip

Met welk bekende persoon zou jij wel een avondje willen gaan stappen?
Ik hou niet van stappen, dus ook niet met een bekende persoon 😉. Maar een bos- of strandwandeling met Stephen King of een andere bekende auteur lijkt me wel heel interessant.

Waarvan word jij super-enthousiast?
Gelukkig word ik naast snel boos ook snel enthousiast.
-een dagje pretpark met mijn gezin (als een klein kind: achtbanen, sprookjesbos, yeah!);
-op vakantie gaan;
-een mailtje van de bieb dat het boek waar ik al weken op wachtte eindelijk binnen is;
-als ‘random’ boek-ideeën samen komen en een logisch geheel worden;  
-positieve reacties op mijn boeken;
-en nog heel veel meer dingen die met boeken/lezen/schrijven te makken hebben.

Waar werd je voor het laatst stil van?

Het schrijven van het nawoord van mijn derde boek dat in september uitkomt. Dit boek heeft best wel een heftig thema wat me gedurende het schrijven en het doen van research bij tijd en wijle behoorlijk aangreep. Tijdens het schrijven van het nawoord kwamen al die gevoelens samen in het besef dat fictie en werkelijkheid soms zoveel dichter bij elkaar liggen dan we zouden willen… 

Speel je wel eens vals in spelletjes?
Ik ben erg fanatiek met spelletjes en mag graag winnen, maar vals spelen doe ik niet. Ik heb mijn principes (en kinderen die pienter genoeg zijn om het door te hebben als ik valsspeel). 

Welk beroep zou je nooit kunnen uitoefenen?
Wiskundedocent!
Ik + getalletjes / formules = drama tot de macht 2

Wanneer heb je voor het laatst gedanst?
Lang geleden, ik ben niet zo’n danser. Ik denk op de bruiloft van mijn zwager en schoonzus, na heel wat glazen witte wijn…




Kan jij tolerant zijn voor intolerante mensen?
Wedervraag: is er ook een vraag waarbij ik een joker in mag zetten? Zoja, dan maak ik daar bij deze graag gebruik van.  

Word je liever aangevallen door een hond of een zwerm bijen?
Een hond, die kun je tenminste nog streng toespreken of dwingend aankijken. Tegen die bijen begin je niks. Gruwel…  

Welke film vond je verschrikkelijk?
Ik kan me an sich niet meer heel van de film herinneren, maar ik weet dat ik Mulholland Drive echt een draak van een film vond. Iedereen was er destijds lyrisch over en het enige wat ik dacht was: dat zijn twee uur van mijn leven die ik nooit meer terugkrijg.

En een film die ik verschrikkelijk vond in de zin van gruwelijk: Imagining Argentina met Antonia Banderas. Een film over de militaire dictatuur in Argentinië eind jaren 70 met al zijn gruwelijkheden. Hoewel ik het exacte verhaal niet meer helemaal op mijn netvlies heb staan, weet ik wel dat de film heel veel indruk op me maakte en ik er ’s nachts nog wakker van heb gelegen.

Welke film kan jij wel duizendmaal zien? 
O, echt een guilty pleasure vraag dit, maar ik zal eerlijk zijn.
Disneyfilms, The sound of Music en Dirty Dancing krijg ik nooit genoeg van (tot grote ergernis van mijn man).

Wat bestel je bij McDonald's?
Niets, ik ben vegetarisch. Hoewel ze bij de Mac tegenwoordig wel een lekkere vegetarische ‘kip’burger hebben, gaat het een beetje tegen mijn principes in om bij een hamburgergigant vegetarisch te gaan eten. Heel soms, als we onderweg zijn en het even niet anders kan dan gaan we er wel eens heen. Na de burger volgt dan meestal nog wel een McFlurry. 


Welke foto staat er als achtergrond op je tablet/laptop? 
Geen, ik heb een wallpaper van zwart leisteen als achtergrond. Zo heb ik iedere keer als ik mijn laptop opstart, het gevoel dat ik met een schone lei begin.

Als je nog maar 1 boek zou mogen lezen, welke zou je dan nemen?
Pfff, lastig… Ik denk dan de vertellingen van Duizend-en-een-nacht, dat zijn in elk geval een hoop verschillende verhalen in één boek. 

Wat zou je eten als laatste avondmaal?
Een buffet van allemaal calorieënbommen zoals pizza, frietjes, (vegetarische) shoarma, gebakjes, ijs, chocola enz. De dingen waarvan je ‘normaal’ met mate eet. Nu zou ik me flink overeten want het maakt toch niet meer uit…

Wat staat op de eerste plaats op je bucketlist?
Ik doe niet aan een bucketlist, maar een trip naar New York staat wel hoog op mijn verlanglijstje.

Welk dier omschrijft jouw persoonlijkheid?
Ik heb er even een internettestje op losgelaten. Tot mijn eigen verbazing ben ik een olifant!

‘Net als de Olifant ben je leergierig, hardwerkend, behulpzaam en waakzaam. Je bent zelden agressief, behalve als iemand jou kwaad doet. Je hebt net als deze vriendelijke reus sterk ontwikkelde zintuigen en een goed geheugen.’

Dat van dat geheugen durf ik in twijfel te trekken…😉

Aan wie was je laatste appje?
Aan mijn zoon, dat hij (niet voor het eerst en waarschijnlijk ook niet voor het laatst) zijn eten is vergeten mee te nemen naar school. Vrij zinloos appje ook, want hij komt er vanzelf achter.  

Wie moet het volgende Songfestival in Amsterdam presenteren?
Chantal Janzen met Jan Smit lijkt me het meest verantwoord, Geer en Goor lijkt me het meest hilarisch.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten