woensdag 10 juli 2019

Anders dan anders met Janine Keijser

Janine Keijser (geboren 1980 in Leiden) studeerde Nederlands Recht aan de UvA, en werkte enige tijd als advocate bij een klein advocatenkantoor. Arbeidsongeschiktheid en het te jong overlijden van haar vader met wie zij een speciale band had, bezorgden haar een moeilijke tijd. 
Om weer uit het dal te kunnen klimmen besloot zij een boek te gaan schrijven. Als kind al hield ze van schrijven. In haar zoektocht naar zingeving kwam zij ook in contact met mensen die haar passie voor dieren en een betere wereld deelden. Janine voerde acties tegen dierenleed en begon artikelen te schrijven over dit onderwerp. Naast het schrijven werkt ze met dieren als healer en coach. www.animalhealercoach.nl
Onlangs kwam haar tweede boek Beproevingen uit bij uitgeverij Elikser.

Deze week doet zij mee aan de Anders dan anders vragen.



1. Waarvan krijg je kwaadaardige neigingen?


Ik kan heel boos worden als ik iemand een dier pijn zie doen, dan grijp ik ook direct in. Ik ben niet iemand die lijdzaam toekijkt.

2. Geloof jij in toeval?

Ik geloof dat de gebeurtenissen in je leven en bijzondere ontmoetingen een bepaalde reden hebben. Maar ik denk niet dat alles wat op je pad komt 'gepland' is, er bestaat soms ook gewoon domweg toeval.

3. Welk nummer doet pijn aan je oren?

Ik kan hoge mannenstemmen die zoete liefdesliedjes zingen niet aanhoren. Geef mij maar een zanger met een wat rauwere, diepere stem.

4. welk nummer bler je altijd zo hard mogelijk mee?

Nummers dat ik altijd heel hard mee blèr zijn eigenlijk mijn quilty pleasures zoals de nummers van André Hazes. 

5. Met welk bekend iemand zou jij wel een avondje willen stappen?

Frans de Waal; misschien geen spannende keuze, maar ik vind hem en zijn boeken enorm interessant. Ik denk dat wij dezelfde visie hebben als het om intelligentie en emoties bij dieren gaat, alleen is zijn invalshoek puur wetenschappelijk en bij mij zit de boodschap verpakt in een spannend verhaal.

6. Waarvan word jij super-enthousiast?

Ik word heel enthousiast van lullen over mijn twee passies: schrijven en dieren.


7. Waar werd je voor het laatst stil van?

Ik werd voor het laatst stil van het overlijden van mijn twee oude hondenmaatjes. Vijf jaar geleden had ik ze gered van een leven in een kooi en ik ben heel dankbaar dat ik ze nog zo'n mooie oude dag heb kunnen bezorgen, maar het afscheid is altijd zó moeilijk.

8. Speel je wel eens vals in spelletjes?

Ik speel natuurlijk noooit vals.


9.Welk beroep zou je nooit kunnen uitoefenen?

 Ik zou niet meer kunnen werken als jurist, veel te stoffig. Ik ben heel blij met mijn switch naar het schrijversvak en mijn werk als dierentolk.


10. Wanneer heb je voor het laatst gedanst?

Op een boot door de grachten van Amsterdam tijdens Koningsdag.

11. Kun jij tolerant zijn voor intolerante mensen?

Ik ben niet het toppunt van tolerantie naar intolerante mensen, al weet ik uit ervaring dat het geen zin heeft me erover op te winden.

12. Word je liever aangevallen door een hond of door een zwerm bijen?


Ik word liever aangevallen door een hond; ik coach vaak mensen met honden die een gedragsprobleem hebben, waarbij de hond na afloop meestal helemaal relaxed is. Ik weet niet of ik hetzelfde voor elkaar kan krijgen met een zwerm bijen.

13. Welke film vond je verschrikkelijk?

Ik keek afgelopen week naar War for the planet of the apes. Ik hou wel van een spannende fantasy film, maar bij deze kwam ik er niet doorheen.

14. Wat bestel je bij de Mac?

Ik eet geen dieren en omdat ik met eigen ogen heb gezien hoe de dieren voor het vlees van de Mac worden mishandeld, eet ik uit principe nog geen blaadje sla van de Mac.


15. Welke foto staat er als achtergrond op je tablet/laptop?

Op de achtergrond van mijn laptop zie je mijn honden middenin het prachtige duingebied van Schoorl.

16. Als je nog maar 1 boek zou mogen lezen, welke wordt dat dan?

Nog maar één boek? Dat wordt lastig. Dan ga ik toch voor het oeuvre van Tolkien (al zijn boeken samengebonden in één bundel, heerlijk!).

17. Wat zou je eten als laatste avondmaal?

Een pizza met gegrilde groenten en een berg rucola. En als toetje hele pure chocoladetaart natuurlijk.

18.Welk ding staat hoog op jouw bucketlijst?

Met wilde tijgers, leeuwen en apen werken in opvangcentra. Wat ik nu doe voor konijnen, katten, honden en paarden wil ik uiteindelijk ook heel graag doen voor wilde dieren: ze over pijn of trauma heen helpen zodat ze weer kunnen gaan léven.

19. Welk dier omschrijft jouw persoonlijkheid? 


De adelaar: ik ben erg van de details, maar ik overzie ook het grotere plaatje; erboven vliegen om het zo te zeggen.

20.Wie moet het songfestival presenteren? 

 Ik heb het songfestival nog nooit gekeken, maar als Youp van 't Hek het zou presenteren zou ik zeker kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten