zondag 16 juni 2019

Ik beken van Jo Spain


Titel: Ik beken
Auteur: Jo Spain
Uitgeverij: De Fontein
Jaar uitgifte: oktober 2018
Recensie door: Jacqueline

Cover
De ogen op de cover zijn niet te weerstaan, ze trekken me aan. Het mannenoog vind ik intrigerender dan het vrouwenoog. De titel en de subtitels maken mij nieuwsgierig en wil ik weten wie er gelijk heeft of krijgt. Om daar achter te komen kan ik maar een ding doen....... beginnen met lezen!

Achterflap
Voormalig bankier Harry McNamara wordt in zijn eigen huis, onder de ogen van zijn vrouw Julie, op brute wijze aangevallen en voor dood achtergelaten. Het heeft er alle schijn van dat Harry’s vele zonder - corruptie en verraad - hem noodlottig zijn geworden. Een uur later meldt de indringer zich bij de politie en legt een bekentenis af.
Er zijn nu slachtoffer, een verdachte en een ooggetuige. Case closed.
Maar de aanhoudende onrust van Julie geeft aanleiding voor twijfel. Is de verklaring van de dader ingegeven door schuldgevoel of is het zijn eerste stap in een groter plan?

Mijn mening
‘Ik beken’ heb ik in twee dagen uitgelezen, wat een geweldige psychologische thriller, echt weer eentje die me bezig heeft gehouden!
‘Ik beken’ vertelt het spannende en fascinerende verhaal van zowel de dader als het slachtoffer en ooggetuige. Hoe zit het verhaal in elkaar, wat heeft het ene met het andere te maken.... Dat wordt gaande weg duidelijk. De personages Julie, J.P. en Alice vertellen hun verhaal in een ik-vorm. De personages van Julie en J.P. zijn goed uitgediept en trekken mij mee in hun verleden, heden en emoties. Dat vind ik altijd erg prettig want dan pakt het verhaal mij ook echt en denk ik na wat er kan zijn gebeurd (en wat niet). Vragen die bij mij op poppen zijn onder andere ‘waarom heeft de verdachte J.P. zich zelf bij de politie aangegeven, wat heeft hem daartoe bewogen? Is hij echt niet toerekeningsvatbaar of is hij net zo geestesziek als zijn moeder was of is J.P. zo slim dat hij een duivels plan heeft uitgedacht..... en komt hij daar dan mee weg?’ En Julie, ‘wat voor een vrouw is zij? Zij laat haar man voor haar ogen afslachten, steekt geen hand uit en geeft geen kik! Komt dit doordat Harry haar in hun huwelijk genoeg heeft aangedaan en ze hem hierom is gaan haten of is zij zo verbouwereerd dan ze geen woord kan uitbrengen? Heeft zij geen aandeel in wat er allemaal in haar huwelijk is gebeurd?’
Rechercheur Alice Moody (haar personage blijft wat oppervlakkig) die samen met haar collega aan deze zaak werkt, kan nadat de zaak wordt afgesloten het niet laten rusten. Alice haar gevoel geeft aan dat de waarheid door J.P. en Julie niet wordt verteld. Klopt haar gevoel, heeft ze het bij het juiste eind? De antwoorden op deze vragen laat ik natuurlijk in het midden......
Voor mij is ‘Ik beken’ een toppertje die ik graag aanraad! Waarom? De personages van J.P. en Julie zijn zo omschreven dat ik intens met hun meeleef, daardoor de keuzes die ze maken begrijp en ook niet begrijp en dit me bezig houdt tot de ontknoping en het vervolg daarop.......


Spanning: 4,5
Psychologie: 4
Leesplezier: 5
Schrijfstijl: 4,5
Plot: 4,5

Dit boek krijgt van mij 4,5 vette kraaien!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten