zaterdag 16 maart 2019

Weerzin van Bernard Minier


Titel: Weerzin
Auteur: Bernard Minier
Uitgeverij: Xander Uitgevers B.V.
Publicatiedatum: Februari 2019
Recensie door: Tamara
Kraaien: 4

In mei 1993 worden de twee jonge zussen Alice en Amber dood aangetroffen. Gehuld in communiegewaden zijn ze aan boomstammen vastgenageld. Martin Servaz, op dat moment kersvers bij de politie van Toulouse, verdiept zich in de zaak. Al snel stuit zijn onderzoek op de beroemde misdaadauteur Erik Lang: waren Amber en Alice niet fans van de schrijver? De zaak wordt nooit opgelost, maar Servaz kan het niet loslaten… Op een koude avond in februari 2018 ontdekt schrijver Erik Lang het lichaam van zijn vermoorde vrouw. Verontrustend genoeg is ze, net als Alice en Amber destijds, gekleed in een communiegewaad. Vijfentwintig jaar na de moord op de twee zussen raakt Servaz opnieuw geobsedeerd door het onopgeloste mysterie. Na zijn bestsellers 'Een kille rilling', 'Huivering', 'Verduistering' en 'Schemering' is dit het vijfde deel in de zenuwslopende reeks met commandant Servaz.

“Om hun bovenlichaam zaten dikke touwen en het gezicht van een van beide – diegene die het houten kruis om haar nek had- leek gruwelijk vermorzeld en opgezwollen onder het gordijn van doorweekt haar.”

Normaal maak ik, binnen een half uur na het uitlezen van het boek, een recensie. Echter over dit boek heb ik een nacht moeten slapen. Ik was vooral bezig met de vraag in hoeverre ik het boek goed vond en hoeveel kraaien ik hem uiteindelijk moest toekennen.

Dit boek kent twee verhaallijnen. Je begint met de jonge Servaz. Nog nat achter de oren, begint aan zijn allereerste moordzaak. De moord op de twee zusjes. Je leest hoe zijn meerdere het onderzoek leidt en in hoever Servaz het er niet mee eens is.
Plots ga je ook naar het heden, 25 jaar later, waar de doorgewinterde Servaz te maken krijgt met de moord op de vrouw van Erik Lang.
Zowel het heden als het verleden komen op dat moment samen. Lang werd namelijk 25 jaar geleden verdacht op de moord van beide zusjes maar het was nooit bewezen. Servaz bijt zich letterlijk in deze zaak, want het gevoel dat er 25 jaar geleden fouten zijn gemaakt, laat hem niet los.

Het verhaal zelf is wederom weer prachtig geschreven, niet teveel details maar zeker ook niet te weinig. Ik heb met veel plezier dit boek gelezen. Alleen sommige dingen... ik kan er moeilijk de vinger op leggen waarom, maar ik vond het het nét niet. Zoals de moord op Lang's vrouw, wat de reden ervan was, vond ik gewoon té ongeloofwaardig. ( Het is zo jammer dat ik niet precies in woorden kan uitleggen waarom niet, maar dan haal ik het hele “ohhhh” effect weg).

Het einde was daarin tegen wel weer grandioos! Mijn ogen vlogen over de regels, mijn vingers scheurden bijna de bladzijdes om! (en ja, ik heb 2 nare sneeën in mijn vingers)

“Hij drukte zijn handen tegen de oren van zijn zoon als de twee menselijke fakkels uit 1 keel gillen, terwijl hun vlees samensmelten hun bloed verdreven wordt, het vuur hun verslind.”

Toch heb ik uiteindelijk gekozen voor 4 kraaien en niet 3. Dit puur omdat dit boek mij, ondanks de minpunten, toch behoorlijk heeft weten te raken en mij compleet van de wereld heeft weten te krijgen.

Ik kijk reikhalzend uit naar het volgende deel!!!

In het boek zat een begeleidende brief van de uitgeverij waarin stond dat de doorbraak van Minier in Nederland nog (steeds) niet is gelukt. En dat is met recht erg jammer! Want deze auteur heeft alles in zich om een grootheid te worden. Dus, lieve thrillerlezers, mocht je zijn eerste deel tegenkomen, koop hem want je krijgt er echt geen spijt van!!!!


Komt dit boek in mijn pareltjes boekenkast?: JA!!!! Geen twijfel over mogelijk
Hoop ik meer van deze auteur te lezen?: Kom maar op!!!
Zal ik dit boek aanraden aan anderen?: Ja, echt lezen!!! Dit boek houdt je bezig, je geniet volop!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten