woensdag 20 maart 2019

Tamara Onos op de thee


Tamara Onos is auteur en heeft daarnaast een eigen bedrijf. Als arboprofessional adviseert zij bedrijven over het verbeteren van arbeidsomstandigheden. De pracht en problemen van werk vormen het hoofdthema van haar columns en blogs (www.tamaraonos.nl). Ook in haar debuutthriller Onder Invloed, welk in februari uitkwam, zijn haar kennis en ervaringen als arboprofessional verweven. Deze week is ze bij ons Op de thee

Wanneer heb je voor het laatst gehuild van het lachen?
Het lastige van dat soort momenten is dat de humor ervan zo lastig over te brengen is. Je moet erbij zijn geweest. Toch een poging: Veertien dagen geleden liepen de tranen me letterlijk over de wangen toen ik het app-verkeer tussen mijn oud-klasgenoten van de middelbare school volgde. Ik zat in de trein en zou aankomen op spoor 13. De anderen waren al gearriveerd en zouden ook naar spoor 13 komen. Vanuit de trein volgde ik hun zoektocht naar elkaar.
‘Ik sta bij spoor 13, Etos.’
‘Ik ook.’
‘Waar’
‘Spoor 13, Etos.’
‘Zie je niet. Ik sta bij de Etos.’
‘Welke tunnel sta je?’
‘Spoor 13, Etos.’
‘Welke tunnel?’
‘Bij de Etos, spoor 13.’

Hilarisch. Twee Etossen, elk in een andere tunnel, beide ter hoogte van spoor 13. Oude patronen werden zo zichtbaar. ‘Ik ben waar we hadden afgesproken, dus ik verroer me niet.’ ‘Wij zijn met de meerderheid, dus laat hem maar lopen.’ Het duurde even voordat iemand bedacht dat we ook wel even konden bellen?! We hebben elkaar gevonden. En hebben een geweldige avond gehad. De ‘Etos spoor 13’ is een running gag geworden.

Wat is de mooiste plek die je ooit hebt bezocht?
De plekken die me voor ogen schieten zijn allemaal van wandelingen over kustpaden. Hoge kliffen, smalle paadjes, ene kant oneindige zee, andere kant het verlaten kustland. Het bos maakt me rustig, maar de zee maakt me blij.


Wat is het ondeugendste dat je vroeger hebt uitgespookt?
Je praat met het braafste meisje uit de klas. Veel valt er niet te vertellen. Het enige wat me te binnen schiet van de lagere school is dat ik met een magneet de haarspelden uit de knot van de handwerkjuf heb gehaald. Die grap had ik overigens ergens gelezen en niet zelf bedacht. Op de middelbare school ben ik één keer uit de klas gestuurd. Dat was bij biologie tijdens seksuele voorlichting. Ik moest zo ontzettend lachen, dat de leraar het uiteindelijk spuugzat was. Misschien moet ik hem mijn boek eens laten lezen. Dat gelooft hij nooit.


Wat zou je doen als je één dag 1.000 euro mocht opmaken?
Dan zou ik met mijn drie zonen een enorm luxe suite boeken in het Efteling hotel. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat attracties en shows, op alle eet-verzoeken ja zeggen, uit de band springen in de giftshop en de volgende dag met name mijn jongste in extase brengen door ‘het ontbijt-buffet’. Wie weet valt er ergens nog een massage te boeken.


 Welke beroemdheid heb je ooit ontmoet?
Een aantal jaar geleden zat ik in de tuin van een sauna uit te dampen. Het was een sauna in de buurt van mijn ouders, ver weg van mijn huidige woonplaats. Op een gegeven moment komt een man aanlopen (in badjas, voor er verkeerde plaatjes ontstaan) en die kwam me zo ontzettend bekend voor. Dus ik keek hem aan, wachtend op wederzijdse herkenning en groef ondertussen in mijn geheugen. Middelbare school, zwemmen, uit het dorp van mijn ouders? Ik wist het echt niet. Opeens keek hij heel erg boos terug. Echt een ‘als blikken konden doden’-moment. Zegt degene met wie ik in de sauna was: ‘Hé, is dat niet Johnny Kraaijkamp junior?’
Gênant. Nee, daar had ik niet bij op school gezeten. Arme vent. Dacht ook een
dagje ongestoord naar de sauna te kunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten