dinsdag 19 februari 2019

De duistere school van Sandra J. Paul


Titel: De Duistere School
Auteur: Sandra J. Paul
Uitgeverij: Hamley Books
Jaar uitgifte: februari 2019
Recensie door: Jacqueline
Waardering: 4,5 kraaien

Cover
Toen ik de cover voor deze jeugdthriller voor de eerste keer zag, was ik meteen verkocht! Wat een mysterieus, onheilspellend, spannend, boeiend en prachtige voorkant. Ondanks dat het een jeugdthriller is zou ik, net zoals mijn dochter trouwens, dit boek in de winkel meteen hebben opgepakt om te bekijken!

Het verhaal
Op de eerste pagina van het verhaal lees ik gelijk al iets bijzonders. Na een grote storm in Kraaidorp staat midden in een maisveld een nieuw gebouw! Het ziet er uit als een griezelig gebouw, dat terwijl je er naar kijkt groter wordt. Quinten en zijn vrienden Daan en Marin staan bij dit maisveld en vooral Quinten is gefascineerd wat er allemaal gebeurd. Ouinten wil weten wat er aan de hand is, voor zijn gevoel klopt dit allemaal niet. Zijn vrienden denken dat voor het verschijnen van het enge gebouw er wel een logische verklaring zal zijn. Daan en Marin manen Quinten dan ook om op te schieten anders komen ze te laat op school. Op school aangekomen worden alle leerlingen door de directrice naar huis gestuurd omdat er geen enkele leerkracht is op komen dagen die ochtend. Ouinten zijn gevoel zegt hem dat er wel heel iets vreemds aan de hand is, hij wordt er gewoon bang van. Samen met Mats, Oona, Daan en Marin gaat Quinten terug naar het maisveld waar ze zien dat het gebouw nog steeds groeit. Wanneer het na veel gesteun en gekraak uitgegroeid is, gaan de bewoners van Kraaidorp op onderzoek uit. Bertus en Colette Zwart blijken de schooldirecteuren te zijn die met de scepter zwaaien op het internaat en laten weten dat alle kinderen zich aan het einde van die dag moeten melden. Quinten vertrouwt de gang van zaken niet en wanneer er dan kinderen een voor een verdwijnen.......

Mijn mening
‘De Duistere School’ is een mysterieus, spannend en kloppend verhaal dat ik erg leuk vond om te lezen! Het personage van Quinten vind ik goed omschreven en zie hem gedurende het verhaal een positieve en sterke ontwikkeling doormaken. Want Quinten die, door zijn omgeving toch wel als vreemd wordt gezien door zijn nachtmerries, zijn slaapwandelen en zijn enge verhalen, wordt door niemand geloofd. Wanneer alle kinderen in het internaat zijn en er ‘s nachts rare dingen gebeuren gaat Quinten, die eigenlijk best wel bang is, toch op onderzoek uit omdat hij wil weten wat er allemaal gebeurd. Al snel ontdekt Quinten dat het niet pluis is op ‘De Duistere school’ en dat hij Bertus en Colette Zwart niet te vertrouwen zijn! Door zijn moedige gedrag komt Quinten er achter wat er allemaal gebeurd maar of hij dit op kan lossen?
Ik denk dat kinderen die wat angstig of onzeker zijn misschien door dit spannende verhaal en het moedige gedrag van Quinten zelf inspiratie krijgen om in de toekomst misschien wat flinker te reageren. Een verhaal wat zeker uitnodigt voor een vervolg.
Wat ik erg leuk vind is dat Sandra J. Paul dit verhaal samen met haar zoon heeft bedacht. Hoe keigaaf is dat! Wederom een succesvol verhaal geschreven door Sandra oké dan ;-) ze had dit keer wat hulp!

Dit boek krijgt van mij:

4,5 kraai!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten