donderdag 10 mei 2018

Spiegel van Cara Delevigne


Titel: Spiegel
Auteur: Cara Delevingne
Uitgeverij: Harper Collins

Achterflap
Misschien ben ik wel helemaal niet degene die ik altijd dacht te zijn.

Misschien ben ik eigenlijk wel door en door slecht...

De zestienjarige Red, Leo, Rose en Naomi horen er niet echt bij op school. Het leven is niet bepaald gemakkelijk voor hen, maar de muziek brengt hen samen, en ze hebben hoge verwachtingen van hun band, Mirror, Mirror. Tenminste, tot Naomi bewusteloos uit de Theems wordt gehaald en in coma in het ziekenhuis terechtkomt.
De politie doet het af als een mislukte zelfmoord, maar is dat wel zo? Terwijl Naomi in coma ligt, probeert Red achter de waarheid te komen. Een zoektocht die Reds hele wereld op zijn kop zet en een aantal duistere geheimen aan het licht brengt. Hoe goed kennen ze Naomi eigenlijk - en elkaar?

Niets zal ooit meer zo zijn als het was, want een versplinterde spiegel kan nooit meer worden gemaakt.

Wat vond ik van de cover ?
Mijn eerste indruk was een gebalde vuist met een tekst over de onderarm, bij een eerste oogopslag denk je aan een tattoo, maar dan zie je dat de tekst niet echt op de arm zit. Ik heb trouwens geprobeerd om de tekst te ontcijferen, maar ben daar maar voor een heel klein stukje in gelukt ... is trouwens helemaal niet belangrijk ... denk ik J.  Het boek geeft later wel een hint ...
Al bij al is het wel een stoere cover, en behoorlijk opvallend door de gele achergrond

“’normaal zijn’ is namelijk maar net wat je zelf wilt zijn”


Wat verwacht ik van tevoren ?
Mijn eerste indruk van het boek is niet echt positief, het boek benoemd als chicklit & spannend, ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik kan of mag verwachten, dit boek valt niet echt in de categorie van boeken die ik meestal lees, maar ik ben absoluut bereid om met een ‘open geest’ aan het boek te beginnen.
Ook wat de schrijfster betreft, ben ik redelijk sceptisch, een topmodel/actrice die een boek schrijft, ik ben niet helemaal overtuigd vrees ik.
Maar dan ga ik een beetje rondneuzen, ik stel vast dat de co-auteur van dit boek wel een ‘echte’ schrijfster is, ik lees hier en daar wel wat en stilaan word ik toch wel een beetje nieuwsgierig ...



“als je zoiets belangrijks ontdekt, zoiets schokkend, hoe moet je dan verder ? hoe begeef je je naar de volgende seconde, en die daarna ...”


Mijn recensie :
Uit een muzikaal schoolproject ontstaat ‘Mirror Mirror’, een behoorlijk succesvol bandje, samengesteld uit 4 totaal verschillende karakters die gaandeweg hechte vrienden worden, elk met zijn/haar verhaal, elk met zijn/haar problemen. Het boek neemt ons mee in de zoektocht van Leo, Red en Rose naar hun vriendin Naomi, die verdwenen is. Tot op een dag Naomi zwaar gewond en in coma wordt teruggevonden. Wat is er met haar gebeurd de afgelopen weken ? De vrienden proberen de waarheid te achterhalen, en komen in dit proces zichzelf, vriendschappen worden op de proef gesteld of net hechter, ze worden op deze manier behoorlijk snel volwassen. Een aantal herkenbare en actuele thema’s worden aangesneden.

Elk hoofdstuk van het boek wordt afgesloten met bvb songteksten of sms- of messengerberichten, vooral die laatste vond ik op de reader niet altijd even duidelijk leesbaar, die heb ik dan ook vaak overgeslagen, maar misschien was dit niet echt erg ... of misschien net wel ...
Is dit een young adult ? Als je de thema’s bekijkt, misschien niet echt helemaal, tenzij je wil verwittigen voor de gevaren van de wereld ...

Is dit een goed boek ? ik gaf voor het lezen aan dat ik behoorlijk sceptisch was, maar ik geef graag toe dat het boek me positief verrast heeft. Het boek wordt naarmate het verhaal vordert steeds interessanter en zelfs spannend met een behoorlijke ontknoping.

Van mij krijgt ‘Spiegels’ ruim 4 kraaien !
Karin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten