zondag 20 mei 2018

De favoriete boeken van Lydia Brewster


Als kind heb ik praktisch alles gelezen wat er te lezen viel in mijn leeftijdsgroep. Mijn Dik Trom en Pinkeltje periode vloeide naadloos over naar meisjesboeken als Pitty, de dolle tweeling en Billy Bradley. Ik verslond ze zittend aan de eettafel of liggend in mijn bed om daarna met gesloten ogen en een glimlach om mijn mond na te genieten van de levendig beschreven scenes. 

Ook las ik vele stripboeken zoals Suske en Wiske, Asterix en Lucky Luke. Wat kon ik hard lachen om de avonturen van mijn getekende helden. Een boek uit mijn jeugd dat ik zo graag nog eens zou willen lezen is koning Hollewijn geschreven door Marten Toonder. Wat heb ik gelachen om de avonturen van de koning en Wiebeline wip.

Wanneer mijn broers en zus, voor Sinterklaas en verjaardagen, vroegen om speelgoed vroeg ik standaard om een boek. Ook mijn zakgeld en geld dat ik kreeg omdat ik met mooie cijfers was overgegaan, besteedde ik aan de spannende werelden die door schrijvers werden gecreëerd.
Wanneer ik niets had om te lezen pakte ik de encyclopedieën en woordenboeken uit de kast. Ik moest elke dag mijn leeshonger stillen.

Als jonge vrouw heb ik ook talloze boeketreeksen en andere liefdesverhalen verslonden en vergaapte me aan het geschetste leven van de mooie blonde vrouwen en donkerharige mannen die ook nog eens ontzettend rijk waren. Die liefde ging redelijk snel voorbij vanwege de te voorspelbare plotten en de ‘hij keek haar diep in haar ogen’ en soortgelijke zinnen die op mijn lachspieren werkten.
Al vroeg begon ik een voorkeur te ontwikkelen voor spannende boeken geschreven door onder andere Victoria Andrews, Rene Appel, Agatha Cristie, Robin Cook, Jeffery Deaver, Ian Fleming, Lisa Gardner, John Grisham, Stephen King en vele andere thrillerschrijvers.

In de afgelopen 5 jaren begon ik ook biografieën te lezen van bekende mensen. Ik vergaapte me aan hun boeiende leven en las over de achtergronden van de belangrijkste keuzes in hun leven. Ook boeken over het leven van gewone mensen die iets hebben meegemaakt dat ze willen delen vind ik aangrijpend zoals ‘Komt een vrouw bij de
dokter’ van Kluun en ‘Ademloos’ van Kim Moelands. Deze boeken legden de basis voor het opschrijven van mijn eigen verhaal.

Luma vertelt hoe ik ben geworden wie ik nu ben. Gelukkig kan ik weer lachen en voorzichtige stappen nemen richting een voor mij bevredigend leven. Mijn droom is om mijn vele rolmodellen die spannende boeken hebben geschreven achterna te gaan en op een dag te beginnen aan een thriller! Tot dan ga ik genieten van mijn debuut als schrijver van een autobiografie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten