Titel : Waarvan akte
Auteur : Piet Coucke
Uitgeverij : Uitgeverij Bibliodroom
ISBN : 978 94 925 1514 8
Als je dit boek ziet liggen en er heel even
in neust, dan merk je terstond met hoeveel fierheid er samen rond ‘Waarvan
akte’ gewerkt werd. Geef toe, de cover
valt op. Een lakstempel, waar men de
illusie geeft dat er bloed afdruipt, prijkt pertinent op een bruinachtige
achtergrond. De drie quotes die aan de
binnenkant van het kaft pronken geven je weliswaar meer zin in het verhaal dan
de korte inhoud die op de achterflap te lezen valt. ‘Intriges rond notarissen, notariaten en hun
opvolging’ is mijns inziens niet direct een zin die erg aanlokkelijk is bij het
grote publiek. Degene die denkt dat men
op vlak van lay-out zich enkel gericht heeft op de cover heeft grondig verkeerd
gedacht. Stevige witte bladen waarbij
per hoofdstuk links gedrukt de datum en daaronder een één-woord titel : het
geeft het geheel een apart gevoel, meer allure.
Enig nadeel qua dikte van papier is de zwaarte van het boek tijdens het
lezen.
Notaris.
Overspel. Moord.
Meer is het ook niet. Wanneer tijdens een congres voor notarissen
in Den Haag het levenloze lichaam van Alexander Capellen wordt teruggevonden in
een hotelkamer zit de Nederlandse politie met de handen in het haar. Alle ogen zijn gericht op zijn associé. Tot de Vlaamse tolk Christine Ponnet er zich
met bemoeit. Samen met de Nederlandse
rechercheur Van der Aa duikt ze het dossier in.
“Met één veeg de perfectie bereiken, in de
schilderkunst bestaat het, besloot Christine.
Zou het ook voor een moord gelden, vroeg ze zich af.”
‘Waarvan akte’ is een simpel verhaal. Notaris werd vermoord. Wie was de dader? Doch heeft het me geen seconde verveelt, in
tegendeel zelfs. Piet Coucke schrijft
vlot en kent een excentrieke manier van spelen met woorden. Hierdoor krijg je als lezer opnieuw dat erg
aparte gevoel. Meermaals heb ik genoten
van de beeldspraak die Coucke neerplant.
Ook een gestage ondergrondse speelsheid typeert hem best wel. De meeste dialogen zijn kordaat, uitdagend,
sec en worden opvallend cursief getoond. Sommige gesprekken leken dan weer te
gekunsteld, maar net zoals de toeristische rondtoer in Den Haag die Christine
maakt en uitvoerig beschreven werd in het begin van het verhaal, klasseer ik dit
gewoon als beginnerskwaal.
De auteur is ook niet vies van enig hitsige opmerking. Het is niet enkel Coucke die de lezer
prikkelt met zijn woorden, maar ook de personages zijn niet verlegen om provocerend
gedrag. Wat niet betekent dat dit een
typische thriller voor uitsluitend vrouwen of mannen is. Geen klef gedoe, maar wederom lekker ad rem.
“Het kleedje opende zich verder als een rijpe
peulvrucht en het lipje bereikte achtereenvolgens het jarretellengordeltje en
de string.”
Amper een tiental personages zorgen voor
een spannend, maar vooral ook entertainend boek. Mede dankzij het gebruik van flashbacks krijg
je een vrij duidelijk beeld van elk van hen, waarom de personen zijn zoals ze
nu zijn . De schrijver geeft de
spelingen in tijd zeer helder weer, wat de vlotheid tijdens het lezen alleen
maar bevordert. ‘Waarvan akte’ situeert
zich zowel in Gent als in Den Haag. Plagerig
wordt er af en toe gesold met de verschillen tussen beide landen.
Het notariële gedeelte is slechts een vaag
gegeven dat verwerkt wordt. Dit verhaal
zou zich eveneens in een andere zakelijke, familiale omgeving kunnen
afspelen. Waarmee ik enkel wil zeggen
dat je je zeker niet moet laten afschrikken door zakelijke, saaie informatieve
stukken tekst.
Dit verrassende en aangename debuut van
Piet Coucke krijgt zeer zeker 4.5 kraaien !
Ann
topboek inderdaad! superspannend en knap geschreven!
BeantwoordenVerwijderen