zondag 15 april 2018

Ontsnapt! door Jack Schlimazlnik


Op de Facebookpagina van Thrillerlezers ging het recent over escape rooms. Dat zijn ruimtes waar je met een groep personen binnen een bepaalde tijd uit moet zien te ontsnappen door het oplossen van raadsels en puzzels. Het is populair als teambuildingsuitje, en tegenwoordig blijkbaar ook als prijs bij wedstrijden, al maakt het idee “opgesloten zitten met Nathalie Pagie” natuurlijk extra indruk. Als teambuilding had ik er ook aan mee moeten doen, maar ja, toen mijn team ging, was ik op vakantie, en dat kwam goed uit want mijn team is niet zo actief, die zitten liever te programmeren of anders op een terras te hangen met een goed glas schuimende cola. Ik inclusief.

Afijn. Heel gezellig natuurlijk als je wèl enthousiaste collega's hebt, maar dat heeft niet iedereen en dan is er nog een andere mogelijkheid: het virtueel in je eentje doen. Hoe je dat doet? Gamend op je computer.

Op mijn eerste pc, een DOS-computer, kon ik al soortgelijke spellen spelen. De namen ken ik niet meer allemaal, maar het type was "text-based game". Dat zag er dan ongeveer zo uit:

Ik typ: North

Het spel antwoord: You enter the dining room. There is a cupboard and a table. There is a door to the north.

Ik weer: North

Antwoord: The door is locked.

Examine cupboard.

There are cups in the cupboard.

Examine cups.

There is a key in one of the cups.

Take key.

You have a key.

North.

The door is locked.

Use key.

The door opens.

North.

You enter the kitchen.

Dit is een simpel voorbeeld om een idee te geven van hoe het werkt. In veel gevallen is het veel complexer en moet je goed nadenken over wat je kunt of wilt in het spel. Je vindt of krijgt voorwerpen die je op een bepaalde manier moet gebruiken, al dan niet in combinatie met elkaar, dat zijn de puzzels in het spel. Elke typefout kan een probleem zijn... De meeste keren liep ik vast en omdat ik toen nog geen internet had (het was 1995), kon ik niet spieken in een "walkthrough". Dus is zo'n escape room zonder walkthrough ook niks voor mij vrees ik...

De text-based-games zijn doorgaans ècht zo saai dat er alleen maar tekst is. Vandaar de naam. Het is ook ouderwets en wie het wel kent, heeft nu waarschijnlijk nostalgische gevoelens. Gelukkig is de ict verandert sinds 1995 en zijn er veel mooiere games verschenen die aan escape rooms doen denken... en aan thrillers.

Mijn favoriete site voor games is die van Big Fish Games. Je vindt daar spellen voor Microsoft Windows en Apple, je kunt spellen ook online spelen. Veel spellen zijn gewoon in het Nederlands. Ja, je moet de spellen kopen, maar voordat je ze koopt mag je ze één of anderhalf uur geheel gratis en zonder registratie uitproberen.

De escape-room-achtige spellen horen bij de categorie "Strategy". Veel spellen gaan als volgt: je speelt een detective die een vreemde opdracht krijgt. Je gaat in het spel ergens heen om de zaak te onderzoeken. In fraai vormgegeven decors moet je voorwerpen zoeken die je verder helpen in het spel. Soms kom je alleen aan een voorwerp door een puzzel op te lossen. Als je de dingen niet vindt, niet goed gebruikt of de puzzels niet (goed) oplost, kom je niet verder. Vandaar dat het me aan een escape room doet denken. De spellen kunnen erg verschillen in speelbaarheid, fraaiheid, gebruiksvriendelijkheid. Sommige spellen gebruiken opnamen van acteurs in plaats van getekende personen. Ook hierin zie je een duidelijke ontwikkeling, 10 jaar terug waren die games zo fraai nog niet.

Interessant zijn de games van Dark Tales, die hebben onder meer spellen die gebaseerd zijn op de verhalen van Edgar Allan Poe. Ze zijn niet zo heel erg moeilijk, bovendien is er voor de wanhopigen de hint-knop en de onvermijdelijke walkthrough. Ook hebben ze gemiddeld meer kraaiachtigen dan de beste boeken op de Thrillerlezers!-blog. Bevalt je dat niet, dan kun je een van de tientallen andere strategy-games zoeken (en anders kun je in de categorie Match3 Candy Crush-achtige spellen vinden). Voor elck wat wils dus.

Toch ben je wat beperkt in wat je kunt doen in zo'n game. Het is geen open wereld, zoals bij Grand Theft Auto voor de Playstation. Je moet, net als in een thriller, de plot volgen, de volgorde aanhouden die een ander heeft bedacht. Je komt pas in de volgende ruimte als je eerst de raadsels en puzzels van de vorige ruimte hebt opgelost.

Ik noem Grand Theft Auto, omdat ik dat weleens bij mijn broer heb gespeeld, ik heb zelf geen Playstation. In dat spel loop je vrij rond in een redelijk grote ruimte (het is in de nieuwste game een hele stad met wat platteland en natuurgebied eromheen). Het is geen escape room-achtig iets, je kunt bijna overal naar binnen. Je moet vechten en auto's stelen en stunten met die auto's. Daar hou ik niet zo van, want ik ben niet zo goed met het gamen met een controler. Die eerdergenoemde games van Big Fish zijn heel simpel met de muis te bedienen, daar heb je geen extra motorieke vaardigheden voor nodig. Ongetwijfeld zitten er tussen de honderden spellen voor de Playstation ook thrillerachtige spellen.

Dat idee van een grote virtuele ruimte waarin je je gang kunt gaan, vind je uiteraard terug in Second Life. Second Life bestaat uit zogenaamde sims, waarop mensen iets hebben gebouwd. Soms zijn sims aan elkaar gekoppeld en heb je grote steden waar je doorheen kunt lopen, zoals New Babbage (een steampunk stad). Er zijn bedrijven die spellen organiseren in zo'n sim, waarin je dan een detective of zo speelt.

Ik speelde laatst in Second Life het spel The Ghost Town van MadPea. Je speelt er iemand die de geesten van vermoorde mensen moet fotograferen, zodat hun ziel wordt verlost. Hoe de mensen zijn vermoord, lees je in een boek (ja, Second Life heeft ook boeken!). Beetje horror dus, maar met een positieve insteek. Je kunt vrij over de sim lopen. Je kunt het alleen doen, maar ook met anderen met wie je kunt chatten. Je krijgt naast je gewone Second Life uitrusting een HUD (Head Up-Display), waarmee je de game bestuurt. Als je alles goed doet, vind je een sleutel en open je een deur om je beloning op te halen. Klinkt misschien vaag... dus heb ik een video gemaakt om een indruk van dit spel te geven:  klik voor filmpje



Er zijn nog meer mooie plaatsen in Second Life met soortgelijke spellen. Voor sommige moet je betalen, want het is niet goedkoop om een sim te beheren (ik dacht iets van $250 per maand).

Dus voor wie claustrofobie heeft of een echte escaperoom niet ziet zitten: mogelijkheden genoeg om al puzzelend uit virtuele ruimten te ontsnappen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten