woensdag 28 maart 2018

Op de thee..... met Linda Jansma


Ik denk dat bijna iedereen ze wel kent: de labeltjes die aan de zakjes van de Pickwick thee. Terwijl je het theezakje in je mok hangt, geef je antwoord op de vraag die je net las. Daar de vragen totaal willekeurig zijn, kan dat verrassende antwoorden geven. Thrillerlezers startte met Teatopics en stelt een auteur volkomen willekeurig uit al die labeltjes vijf vragen.

Deze week is Linda Jansma aan de beurt:
Zij schrijft psychologische thrillers met een maatschappelijk thema, bijna allemaal gebaseerd op waargebeurde verhalen.


Door haar filmische beschrijvingen en oog voor detail weet zij haar lezerspubliek aan zich te binden. Ook haar gedegen research draagt bij aan de authenticiteit van haar verhalen en zorgt ervoor dat ze als levensecht worden ervaren. Een geliefd schrijver bij ons in de facebookgroep.


Van welke blunder heb je nog steeds nachtmerries?
Ik heb veel blunders begaan, maar van geen enkele heb ik nachtmerries. Niet lang geleden had ik echter wel nachtmerries van de fout die ik gemaakt heb door het inhuren van het verkeerde ontruimingsbedrijf. Ze zouden ons oude huis in Almere leegruimen (de spullen die wij niet meenamen) en de woning opleverklaar maken (denk daarbij aan tapijt en lijmresten verwijderen, schroeven en spijkers verwijderen, gaatjes in de muren dichten, gordijnen eraf halen enzovoorts). Wat we aantroffen was een puinhoop. Het hele huis was verruïneerd. Alle troep was de voortuin in gesmeten, er zaten gaten in de muur waar ze waarschijnlijk met meubelstukken doorheen waren gegaan, pleister was van het plafond doordat ze gordijnroeden er gewoon af hadden getrokken, lijmresten zaten nog op trap en vloer. Later hoorde ik dat dit vaker was gebeurd door dit bedrijf. Ik heb mezelf vervloekt dat ik juist dit bedrijf dus had uitgekozen. Het heeft me mijn nachtrust gekost én een heleboel geld om het huis weer te laten opknappen.

Van welke kleine dingen word jij gelukkig?
Fro die spinnend naast me op de bank ligt en vogeltjes die zitten te smikkelen van het voer dat ik buiten voor hen heb gehangen.


Wat is het ondeugendste dat je vroeger hebt uitgespookt?
Ik heb er voor gezorgd dat mijn vader bijna ontslagen werd. Ik was vroeger veel ziek (ik had een nierziekte) en mijn vader nam wel eens opschrijfblokken van zijn werk mee, zodat ik postkantoortje kon spelen (hij werkte toen bij de Snelpost). Ik ben toen een keer met een vriendinnetje de straat op gegaan en heb bij iedereen een briefje van zo’n blok in de bus gedaan dat ze tien gulden moesten betalen. Natuurlijk met mijn adres erbij anders zouden ze niet weten waar ze het geld moesten brengen. We hebben boze, verbaasde, geïrriteerde, maar ook lachende mensen aan de deur gehad. Maar er waren ook mensen die de Snelpost belden (dat nummer stond er natuurlijk op), waardoor de hoge heren te weten kwamen dat mijn vader wel eens spullen van kantoor meenam (dat mocht natuurlijk niet). Gelukkig liep het met een sisser af.


Wat zou je doen als je één dag 1.000 euro mocht opmaken?
Ik zou 400 euro aan de Poezenboot geven en 400 euro aan Dierenthuis. Van de overige 200 euro kocht ik een paar boeken.


Welk fictief karakter zou jij tot leven willen brengen?
Brother Cadfael. Ik ben al sinds jaar en dag fan van die boeken en lees ze elk jaar weer opnieuw. Ik weet dat er een aantal van verfilmd zijn en ik vond Derek Jacobi de rol echt goed vertolken, maar ik zou Cadfael wel eens willen zien zoals Ellis Peters (Edith Pargeter) hem werkelijk bedoeld heeft en dan zou ik lekker met hem keuvelen over kruiden en kruidengeneeskunde.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten