donderdag 8 februari 2018

Misstap van Jet van Vuuren

Titel                            : Misstap
Auteur                       : Jet van Vuuren
Uitgever                   : Karakter
Pagina’s                   : 317
Verschenen             : November

Achterflap: 
Den Haag wordt tijdens een hittegolf opgeschrikt door een aantal moorden.                               Jonge vrouwen zijn het slachtoffer geworden van een seriemoordenaar die volgens de politie zeer waarschijnlijk een psychopaat is. Al snel blijkt dat deze vrouwen allemaal op Tinder zaten en vermoedelijk kort na hun date met de dader in de duinen bij Scheveningen door hem zijn gedumpt.       In de pers duikt een schokkend detail op: bij alle vrouwen zijn beide handen verwijderd.

Britt van Dijk, die in de buurt van Den Haag is komen wonen, probeert haar vriendin Anja, die rechercheur bij de politie is, te helpen bij het opsporen van de dader. Tijdens het onderzoek van Anja wijst alles erop dat er vreemde dingen gebeuren in de zo keurige wijk Benoordenhout, dingen waar ook Britt mee te maken krijgt als zij bij haar onderzoek naar een van de bewoners zelf in de val loopt. Wordt zij het volgende slachtoffer van de krankzinnige moordenaar?

Jet van Vuuren schrijft Oer-Hollandse thrillers waarin vrouwen de hoofdrol spelen. Vrouwen met een bepaalde achtergrond, een tikkeltje verknipt, moordlustig, maar toch herkenbaar. Misstap is haar tiende thriller.

Cover: Op de cover zien we een jonge vrouw in een duinlandschap. De naam van de auteur is in goudkleurige glanzende letters op de cover gedrukt. Op de cover staat bovenaan een tekst.

Soms kun je maar beter niet weten wat je buren doen

Mijn mening: 
Misstap is het tiende boek van Jet van Vuuren en eerlijk is eerlijk: zoals ze dit boek heeft geschreven hoop ik dat er nog velen zullen volgen. Met misstap heeft ze zichzelf overtroffen, want ik vind dit het beste boek dat ze heeft geschreven. Dit boek is absoluut niet voorspelbaar. Ik had echt geen idee hoe en wat. 

 Jet van Vuuren is voor velen een bekende auteur. Ze wordt vergeleken met de schrijfstijl van Suzanne Vermeer. Heerlijke vrouwenthrillers om te lezen wat zich afspeelt in ons mooie Nederland. Dit keer speelt het verhaal zich af in Den Haag. En dan moet ik even aan het liedje denken “ Mooie stad achter de duinen”, zingt het in mijn hoofd.
In Misstap wordt Den Haag opgeschrikt door een aantal lugubere moorden. Het verhaal begint met een krantenartikel, waarin een woordvoerder van de politie bekend maakt dat in de Haagse Schilderswijk het zwaar, verminkte en levenloze lichaam van een vrouw is aangetroffen. Vervolgens maken we kennis met de bewoners van wijk Benoordenhout. Het is even opletten geblazen door de vele personages. Maar als je paar hoofdstukken verder bent,zijn de personages duidelijk voor de lezer en kan je het goed volgen. Ze worden goed uitgewerkt en uitgediept. 
Tijdens het lezen komen we fragmenten tegen wat geschreven is door de dader, maar wie? Tja, dat is de vraag.

“ Zolang het lichaam nog warm is, scheid ik de handen van het lichaam. Als bij een dier dat wordt geofferd stroomt het bloed dan uit de afgezaagde ledematen en bezorgt me het genot dat je zou kunnen vergelijken met een orgasme”.

Het verhaal blijft ook mede hierdoor spannend en het zakt nergens in. De spanning zit er goed in en Jet weet het goed vast te houden. Eindigend met een plot welke ik niet zag aangekomen en meestal heb ik dat wel met de boeken van Jet. Maar Misstap is echt goed geschreven. Misstap laat de lezer verbaasd achter bij het dichtslaan van het boek.
Bij het horen van de datingsite Tinder zal ik dan ook gelijk weer denken aan dit boek.

Ik geef Jet vier verdiende kraaien!

 Van mij mogen er zo nog veel boeken van haar verschijnen, want dit smaakt absoluut naar meer.

Lydia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten