Titel:
Achter Gesloten Deuren
Auteur:
B.A. Paris
Uitgeverij:
Ambo Anthos
Gepubliceerd:
Oktober 2016
De
auteur
B.A.
Paris is van Frans-Ierse komaf en groeide op in Engeland. Ze heeft
ook een tijd in Nederland gewoond. Momenteel woont ze in Frankrijk,
waar ze met haar man een talenschool heeft opgezet. Achter
gesloten deuren is haar debuut, waarmee ze in één klap haar
naam als thrillerschrijver heeft gevestigd.
Het
verhaal
Iedereen
kent wel een echtpaar als Jack en Grace: hij is knap en rijk, zij is
charmant en elegant. Mensen om jaloers op te zijn, als je ze niet
aardig zou vinden. Je zou Grace beter willen leren kennen. Maar dat
is moeilijk, want Grace en Jack zijn altijd samen. Sommigen zouden
dit ware liefde noemen. Anderen zouden zich misschien afvragen waarom
Grace nooit de telefoon opneemt. En waarom ze nooit op visite komt,
ook al werkt ze niet. En waarom een slaapkamer van hun huis tralies
voor het raam heeft.
Wat
wij ervan vonden
Cover
Yfke:
Een gesloten deur, licht komt binnen via het sleutelgat. Het is een
intrigerende afbeelding, want in eerste instantie lijkt het alsof je
wordt uitgenodigd om een kijkje te nemen achter de deur, in een
verborgen leven. Pas dan zie je dat de deur gesloten is en het licht
door het sleutelgat naar je lonkt. Je kunt de deur niet openen. En
nu?
Amanda:
Een andere cover dan anders. Eens geen vrouw of hoofd of oog op de
cover, maar een gehavende deur met zwarte draaiknop en een streepje
zonlicht dat door het sleutelgat schijnt. Het enige licht in de
duisternis van Grace? Titel valt op met de rode letters, lettertype
vind ik niet geweldig. De achterflap wekt wel enige verwachting met
de kreet: al meer dan honderdduizenden fans in Groot-Brittannië.
Besef
je wel wat je hebt gedaan, besef je dat je je ziel aan me hebt
verkocht? En die van Millie trouwens ook. Hij zweeg even. Vooral die
van Millie.
Yfke:
We maken kennis met Grace en Jack tijdens een dinertje met vrienden,
waarbij meteen al de spanning voelbaar is. Elk woord wordt door Grace
gewogen, elk gerecht dat ze bereidt moet precies op het juiste moment
klaar zijn en geserveerd worden. Ze moet duidelijk ontzettend
oppassen met wat ze doet – maar wat gebeurt er dan als ze dat niet
doet?
In hoofdstukken die om en om in het heden en dan weer in het verleden afspelen, wordt langzaam duidelijk hoe Grace in deze situatie, in dit huwelijk terecht gekomen is. De voortgang is in het eerste gedeelte traag, omdat je allang doorhebt dat het huwelijk van Jack en Grace meer is dan het lijkt en Paris vooral veel lijkt te herhalen zonder daadwerkelijk iets toe te voegen.
In hoofdstukken die om en om in het heden en dan weer in het verleden afspelen, wordt langzaam duidelijk hoe Grace in deze situatie, in dit huwelijk terecht gekomen is. De voortgang is in het eerste gedeelte traag, omdat je allang doorhebt dat het huwelijk van Jack en Grace meer is dan het lijkt en Paris vooral veel lijkt te herhalen zonder daadwerkelijk iets toe te voegen.
Amanda:
Direct vanaf pagina 1 merk je dat het perfectionisme van het
perfecte echtpaar met hun perfecte huwelijk, geveinsd is. Je merkt
direct dat het allemaal net een beetje té perfect is, waardoor het
een dreigende ondertoon krijgt. Je voelt als lezer onmiddellijk dat
Grace constant op haar tenen loopt om alles goed te doen voor Jack.
Hierdoor wordt er gelijk een bepaald spanningsveld gecreëerd die
door het hele boek blijft groeien. Het gevoel van onbehagen blijft
groeien en groeien naarmate het boek vordert. Je valt van de ene
verbazing in de andere, want wat een verschrikkelijk leven!
Yfke:
Pas wanneer Jack voor het eerst een heel andere kant van zichzelf aan
Grace laat zien, komt er vaart in het verhaal en wordt het lange
wachten goedgemaakt. Bepaalde handelingen en opmerkingen van de
hoofdpersonen komen plotseling in een heel ander licht te staan.
Vooral
dit vond ik erg knap gedaan van B.A. Paris; het is heel duidelijk dat
er meer achter iets schuilt dat gedaan of gezegd wordt, maar het
blijkt toch iets anders te zijn dan je had vermoed. Het resultaat is
een benauwd gevoel tijdens het lezen, naarmate je steeds beter beseft
hoe uitzichtloos de situatie van Grace is en hoezeer niet alleen haar
leven maar ook dat van haar zusje Millie afhangt van het wel of niet
kunnen ontsnappen aan haar situatie.
Amanda:
We dringen door tot in de diepste krochten van het brein en leven
van Grace. Grace wordt tot in detail uitgediept, waardoor ze tot
leven lijkt te komen. Millie, het zusje met syndroom van Down van
Grace, wordt mooi betrokken in het verhaal. Wat ik zo geweldig
hieraan vond, is dat Paris Millie niet alleen als een gehandicapte
puber neerzet. Ze beschrijft haar als een zeer pientere meid, die
heel goed weet wat er speelt, ondanks haar beperking. Ik vind dat zo
mooi gedaan. Daarnaast haalt Jack gewoon het bloed vanonder je nagels
vandaan.
De
sleutel wordt omgedraaid in het slot. De deur gaat open en hij staat
in de deuropening, mijn knappe psychopaat van een echtgenoot.
Yfke:
Het neerzetten van personage Millie, het zusje van Grace dat het
syndroom van Down heeft, is nog iets waar de auteur zeer goed in is
geslaagd. Millie heeft een eigen karakter, ze is slim en weet wat ze
wil. Over haar personage is duidelijk goed nagedacht. Dat de andere
personages in tegenstelling wat vlak blijven en weinig tot
ontwikkeling komen, is dan ook des te spijtiger.
Misschien
is het de schrijfstijl van Paris. Ze hanteert een redelijk vlotte
toon die (net als het wisselen tussen heden en verleden) het verhaal
wat tempo geeft, maar het creëren van diepgang is lijkt niet te
willen lukken. Je kunt de kunst van het weglaten toepassen; je kunt
deze blijkbaar ook overdrijven.
Amanda:
Het verhaal wordt beleefd vanuit het perspectief van Grace en
switcht van heden naar verleden. Door deze tijdssprongen (welke
steeds dichter bij elkaar komen richting het eind van het verhaal),
ontstaat een hele goede kijk op de ontwikkeling van de personages.
Daarnaast ook op de totstandkoming van dit perfecte huwelijk,
waardoor steeds een tipje van de sluier wordt opgelicht waarom Grace
doet wat ze doet.
Door de wisselingen van heden en verleden en de opbouw van de plot is het een zeer vlotte thriller geworden. Paris heeft een zeer fijne, vlotte en opbouwende schrijfstijl, wat ervoor zorgt dat de lezer in het verhaal gezogen wordt. De enige optie is doorlezen.
Door de wisselingen van heden en verleden en de opbouw van de plot is het een zeer vlotte thriller geworden. Paris heeft een zeer fijne, vlotte en opbouwende schrijfstijl, wat ervoor zorgt dat de lezer in het verhaal gezogen wordt. De enige optie is doorlezen.
Yfke:
Wanneer het boek eenmaal tempo krijgt omdat de tijd voor Grace op
begint te raken, raast het verhaal zowat op een conclusie af, alleen
nog afgeremd door een terugblik. En dan ineens gaat de machinist aan
de noodrem hangen en komt alles abrupt tot stilstand. Met een wat
afgeraffeld aanvoelende ontknoping komt Achter Gesloten Deuren
tot een wat teleurstellend einde.
Amanda:
Het verhaal zit psychisch erg goed in elkaar, door de goed
uitgewerkte personages en de plot kun (en wil) je alleen maar
doorlezen. Want het enige wat je te weten wilt komen is of Grace
zichzelf weet te bevrijden uit de klauwen van haar “perfecte”
huwelijk.
Eindoordeel
Yfke:
Achter Gesloten Deuren is voor een debuut een goed boek: een
verhaal waar je niet teveel bij hoeft of moet nadenken. Het heeft een
aantal goede aspecten, maar heeft me desondanks niet echt kunnen
grijpen.
Plot: 3.5
Originaliteit: 3
Spanning: 4
Schrijfstijl: 3
Psychologie:
2.5
Leesplezier: 3
Conclusie: 3.5 sterren
Leesplezier: 3
Conclusie: 3.5 sterren
Amanda:
Spanning:
4
Plot: 4,5
Leesplezier: 4,5
Schrijfstijl: 4,5
Originaliteit: 4,5
Psychologie: 4
Plot: 4,5
Leesplezier: 4,5
Schrijfstijl: 4,5
Originaliteit: 4,5
Psychologie: 4
Hiermee
kan ik enkel de goede berichten over dit boek bevestigen, B.A. Paris
verdient met dit mooie debuut een hele mooie 4,5 sterren voor
Achter gesloten deuren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten