Op
donderdag 12 mei werd het nieuwe boek van Donald Nolet, Handschrift
Van De Duivel, gepresenteerd in boekhandel Feijn te Alkmaar (een
recensie van het boek vindt u hier).
Alex en ik hebben dit keer wat extra motivatie om naar een
boekpresentatie te gaan; de auteur is een oud trainingsmaatje van
Alex’ broer en mijn zwager, Bernard, en dus praktisch familie.
Reden genoeg om in onze trouwe Fabio te stappen en de rit af naar
Alkmaar af te leggen bij een volstrekt overdreven temperatuur van 27
graden. Zonder ijsjes.
Ik ben
trouwens zelden tot nooit in Alkmaar en dit is sowieso mijn eerste
bezoek aan boekhandel Feijn. De naam is goed gekozen; het is één
grote ruimte met veel verschillende genres en een mooie zithoek.
Sowieso ben ik al fan als ik zie dat de nieuwe Barbara Stok in de
kast staat en er een display is met uitsluitend Terry
Pratchett-boeken. De volgende keer dat ik in Alkmaar ben, weet ik
waar ik zijn moet.
We blijken niet de eerste gasten die voor Donald Nolet komen, toch blijft ons gezelschap redelijk bescheiden. Dat mag de pret niet drukken. Het heeft eigenlijk wel iets gezelligs dat zelfs het besluit om te beginnen bijna in groepsverband genomen wordt. Bovendien kunnen we ons zo nog even voorstellen aan de auteur!
Deze
boekpresentatie wordt geopend door Marjolijn Schurink, hoofdredacteur
van uitgeverij Cargo (onderdeel van de Bezige Bij). In haar praatje
noemt ze hoe het tweede boek altijd moeilijk is; een uitgever staat
dan altijd over je schouder mee te kijken en wil weten of je al iets
nieuws hebt, want het liefst willen ze al binnen een jaar dat tweede
boek kunnen publiceren, wanneer je nog vers in het geheugen van je
lezers ligt.
Als de
auteur dan ook nog de Gouden Strop wint en de Schaduwprijs, zoals
Donald deed in 2014, dan wordt de druk helemaal opgevoerd. Marjolijn
benadrukt dat ze vooral heel trots is dat het tweede boek er nu is.
Donald had al vrij snel een heel goed idee voor zijn boek en koos er
daarbij niet voor om een boek te schrijven dat sterk op zijn debuut
lijkt. Bij heel veel auteurs ziet ze dat vaak juist wel gebeuren,
omdat het vertrouwd en makkelijk is en misschien een grotere kans op
succes.
Donald heeft juist gekozen voor een onderwerp dat hij zelf helemaal geweldig vindt en dat gegoten in een boek dat Versleuteld overtreft, dat in onderwerp en thematiek niet lijkt op Versleuteld en waar toch de schrijver zelf in te herkennen is; diezelfde schrijver die de Gouden Strop won maar ook iemand die zeker als schrijver is gegroeid.
Donald heeft juist gekozen voor een onderwerp dat hij zelf helemaal geweldig vindt en dat gegoten in een boek dat Versleuteld overtreft, dat in onderwerp en thematiek niet lijkt op Versleuteld en waar toch de schrijver zelf in te herkennen is; diezelfde schrijver die de Gouden Strop won maar ook iemand die zeker als schrijver is gegroeid.
Marjolijn
geeft het woord vervolgens aan Chris Kooi, die samen met Tomas Ross
heeft gewerkt aan de redactie van Handschrift Van De Duivel. Hij
vertelt wat meer over het redactieproces, dat vooral gebaseerd is op
vertrouwen van de auteur; je neemt aan dat wat er aan kritiek wordt
geleverd klopt en denkt op zijn minst na over de punten en
aanwijzingen die je krijgt aangereikt. Dat heeft Donald naar zijn
mening voortreffelijk gedaan en ook Chris is dus enorm trots op dit
boek.
Hij nodigt
Donald uit om naar voren te komen en overhandigt hem het symbolische
eerste exemplaar van Handschrift Van De Duivel. Donald wil er niets
van geloven dat het echt oprecht het allereerste exemplaar is (ook al
verzekert Chris hem dat hij hoogstpersoonlijk naar de uitgeverij is
gegaan) maar is er desalniettemin ontzettend blij mee. Ook krijgt hij
een mooie bos bloemen en een speciale ingelijste poster van
Handschrift.
Tijd om van de auteur zelf te horen: Donald neemt plaats achter de microfoon en bedankt de aanwezigen die op zo'n mooie warme dag zwetend naar een stamelende auteur wilden komen luisteren. In het bijzonder bedankt hij Marjolijn en Chris en ook Tomas Ross, die hem enorm hebben geholpen. Na het winnen van de Gouden Strop vergat hij door de euforie dat het schrijven van een boek een enorm proces is. Zelf schreef hij al een column over het gevreesde tweede boek en het Second Album Syndrome.
Tijd om van de auteur zelf te horen: Donald neemt plaats achter de microfoon en bedankt de aanwezigen die op zo'n mooie warme dag zwetend naar een stamelende auteur wilden komen luisteren. In het bijzonder bedankt hij Marjolijn en Chris en ook Tomas Ross, die hem enorm hebben geholpen. Na het winnen van de Gouden Strop vergat hij door de euforie dat het schrijven van een boek een enorm proces is. Zelf schreef hij al een column over het gevreesde tweede boek en het Second Album Syndrome.
Het
onderwerp van zijn nieuwe boek, het mysterieuze Voynich-manuscript,
greep zijn aandacht. Het is een echt bestaand manuscript uit de
vijftiende eeuw, van een onbekende auteur, dat nog steeds niet is
ontcijferd. Zoiets heb je nodig, vertelt hij, een onderwerp dat je
mateloos fascineert en waar je heel veel tijd en moeite in wilt
steken. En het boek is af; nu is het afwachten wat er gaat gebeuren.
Hij kijkt even naar het boek in zijn hand alsof hij het nog niet
helemaal kan bevatten.
Tot
slot bedankt hij Rowena Timmermans en overhandigt het symbolische
eerste boek aan haar, dan is het tijd om het glas te heffen op dit
nieuwe boek. Want ook dat heeft boekhandel Feijn; een toonbank die
dienst kan doen als bar. Met een drankje in de hand voegen we ons
even later bij de kleine rij fans die Handschrift wil laten signeren.
Wanneer we aan de beurt zijn neemt Donald niet alleen de tijd om een
persoonlijke boodschap te schrijven aan Alex, ook mogen we foto’s
maken.
Na
het bemachtigen van het gesigneerde boek en wat foto’s slenteren we
naar de uitgang zodat de andere gasten de ruimte hebben. Heel
langzaam. Ik moet nog even kijken bij elke boekenkast en zelfs Alex
leest een paar kaften.
Yfke
Brandhout
Geen opmerkingen:
Een reactie posten