dinsdag 1 september 2015

Fake in boekenland

Wat is dat toch dat om marketing technische redenen een boek geschreven wordt? Ja hallo....elk boek wil goed verkocht worden natuurlijk. Maar ergens is het idee ontstaan dat het goed is dat mannelijke schrijvers vrouwenthrillers gaan schrijven. 

De bekendste is natuurlijk Paul Goeken, die met de boeken onder eigen naam nauwelijks verkocht. Kent u het boek Hammerhead of De orde (ik heb de laatste zowaar in de kast staan). Na De orde kwam er een kentering in zijn schrijfstijl en kwam hij met All-Inclusive. Het week qua verhaal en stijl enorm af van zijn eerdere boeken en vanwege de successen van vrouwelijke thrillerschrijfsters als Noort en Van der Vlugt , besloot de uitgever in overleg met Goeken om het boek uit te brengen onder de schrijversnaam Suzanne Vermeer. Dit gebeurde in het diepste geheim: een enkele persoon uit de kring van Goeken en bij de uitgeverij waren op de hoogte van de identiteit van Vermeer. 

Suzanne Vermeer werd gepresenteerd als een in 1968 in Nijmegen geboren schrijfster die na een studie Spaans aan de UVA naar Barcelona was verhuisd.
Een week na zijn overlijden in 2011 werd door de uitgeverij bekendgemaakt dat Suzanne Vermeer het pseudoniem van Paul Goeken was. Het pseudoniem Suzanne Vermeer is door de uitgeverij voortgezet met een nieuwe onbekende schrijfster of schrijver.

Vorig jaar kwam bijvoorbeeld Zeevlam uit van Kiki van Dijk. De uitgever kondigt dan zelf aan dat het een pseudoniem voor iemand was die niet bekend wilde worden gemaakt. Of Bloedgoud van Lotte Hendrickx. Volgens de uitgeverij van deze schrijfster is de vrouw nogal schuw en wil niet in de publiciteit, dus kunnen er alleen schriftelijke interviews afgenomen worden. De uitgever stelde zelf een bepaalde schrijfster voor het interview te laten doen. Dat werd dan wel pas afgenomen als het boek uit was, want de interviewer moest wel het boek gelezen hebben natuurlijk. Het boek zou eind die week van de pers rollen. Wat schetste onze verbazing toen dagen voor het boek kwam het interview klaar was. Wij hadden sterk het idee dat de interviewer de schrijfster van het boek was...


Hoe komen we nu op dit onderwerp? Naar aanleiding van het binnenkort uit te komen boek van Sanne de Vecht: Afspraak met het noodlot. Wat Sanne zelf het Utrechtse antwoord op Baantjer noemt, maar dan met een erotische laag er in, wat al enkele opmerkingen leverde dat men dan liever Vledder vastgebonden ziet als De Cock met ck.
Maar er gebeurden vreemde dingen, zoals reacties die opeens weg waren etc. Kortom: we kregen een ietwat raar, en dan niet erotisch, gevoel bij deze Sanne de Vecht.
Dan worden we in het geheel ook nog eens aangesproken door de zogenaamde schrijfster met: 'Jullie snappen toch wel dat Sanne de Vecht een pseudoniem is?Sanne bestaat niet. Daar zitten twee mannen achter.'

Kijkend bij uitgeverij Marmer staat er het volgende bij de schrijfster Sanne de Vecht:
Biografie
Sanne de Vecht (1972) is psychologe en auteur. Ze woont in het dorpje Bunnik onder de rook van Utrecht. Ze bedacht en schreef een serie rond privédetective Esther Kromkamp, een jonge vrouw die voor de duvel niet bang is, en daardoor regelmatig in de problemen komt. Afspraak met het noodlot is deel 1 in een serie die zich kan meten met de Baantjes-reeks. Maar dan voor de vrouwelijke lezer.

Hier dezelfde vrouwpersoon
Onze Renee vond uit dat het synoniem bestaat uit de heren Chrètien Breuker en Peter Drehmanns . Bij verder onderzoek blijkt Peter Drehmanns al iets van acht romans te hebben uitgebracht, die allen geen grote verkoopsuccessen werden. Zijn toenmalige uitgeverij Querido gaf de schrijver aan niet jaarlijks een boek van hem te willen uitbrengen of hij zou met een echt heel goed boek moeten komen. Volgens Peter wilden ze zijn boek niet uitgeven wegens de dramatische verkoopcijfers van de vorige boeken. Eerlijk gezegd klinkt het mij wel logisch! Iemand heeft vele kansen gehad, maar de mensen zitten klaarblijkelijk niet op je boeken te wachten. Je hebt meerdere kansen gekregen. Er zijn natuurlijk vele schrijvers wiens boek graag uitgegeven wil worden. En heel simpel: een uitgeverij moet ook geld verdienen om zijn personeel te betalen en om boeken uit te kunnen blijven geven. 

Of Drehmanns nu uit winstbejag ook een erotisch vrouwenboekje wil uitbrengen om aan te haken bij het huidige klimaat waar de erotische boeken de winkel uitvliegen is niet geheel duidelijk. In zijn manier van reageren gisteren op vragen van verschillende mensen krijg je ook het idee dat het een grote publiciteitsstunt zou kunnen worden om aan te tonen dat slechte boeken wel uitgebracht worden en de uitgeverswereld alleen maar wilt verdienen. 
Kijkt men namelijk verder op de uitgeverspagina dan ziet men dit onderaan:


Alles wat je wilt weten van Sinterklaas.

Drehmanns geeft bij ons nog eens aan dat er uitstekende schrijvers achter de vrouwenthrillers zitten die natuurlijk voor de buitenwereld niet willen weten dat ze vrouwenthrillers schrijven.
Ook Clarice Janzen bestaat niet echt en gebruikt een stockfoto van een vrouw uit New York. Ook hier zou een man achter zitten.

Wat wel jammer is dat Peter Drehmanns alles al zo ruim vantevoren verraadt. Als een klein kind dat popelt zijn geheim te mogen vertellen, lijkt hij het nu toch te vroeg verteld te hebben.


Bron: website Marmer, Tzum, Thrillerlezers op facebook







4 opmerkingen:

  1. Sterker nog Sanne de Vecht gebruikte later ook dezelfde stockfoto als Clarice Janzen op facebook.
    Bovendien waren er twee profielen op naam van Sanne. De andere met een profielafbeelding van een halve Drehmanns en een halve Breuker.

    Mannen kom toch eens uit die kaft.

    Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben benieuwd of er nog een recensie boekje gaat komen, we laten graag weten bij trillerlezers of het ECHT een goed boek is 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben benieuwd of er nog een recensie boekje gaat komen, we laten graag weten bij trillerlezers of het ECHT een goed boek is 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb er ook eens wat van gezegd en toen werd er belachelijk over gedaan. Er werd gezegd dat het niet uitmaakte of het een man of een vrouw was die het boek schreef. Waarom verkoopt diezelfde schrijver onder zijn eigen naam bijna niks en onder de naam Suzanne Vermeer geweldig goed? Is het omdat vrouwen eerder een vrouw lezen, voorbeeldfunctie, herkenning? Ik ben er op tegen. Je wordt genept als je het goed beschouwd.

    BeantwoordenVerwijderen