woensdag 5 augustus 2015

Doodskopvlinder - Ross en Hartman

Mei 2015. Een Nederlandse NAVO-diplomaat verdwijnt tijdens een geheime missie in het zuiden van Europa. Met hem raakt ook een vlindergids met gecodeerde informatie over Russische aanvalsplannen in Turkije spoorloos.
De Siciliaanse Carrie Montevagio leeft ondergedoken in Zeeland, op de vlucht voor een beruchte maffiabaas. Als de NAVO informatie ontvangt waaruit blijkt dat de maffia betrokken is bij de verdwijning van de diplomaat, wordt Carrie gevraagd om samen met de Nederlander Adam Kaplan een Special Force-team te vormen om hem op te sporen. Onder supervisie van NAVO-topman Charles Cavendish besluit het team zich op te splitsen. Adam dringt de Turkse grens met het is-kalifaat in Syrië binnen en Carrie zal eens en voor altijd moeten afrekenen met de maffia, en met haar eigen verleden…

Cover
Best mooi. Intrigerend. Een eenzame vrouw op een steiger.
Wel wat overdreven dat de namen van de auteurs de halve cover in beslag nemen.

Mijn mening
Ik heb het niet zo op boeken die over dit soort onderwerpen gaan. Geheime missies, spionage, complottheorieën. Niet mijn kopje thee.
Maar dit boek heb ik met heel veel plezier gelezen!
Schrijfstijl is boeiend en beeldend. Karakters zijn menselijk en niet te...
Het verhaal is hier en daar wel wat ongeloofwaardig, maar dat doet verder weinig af aan het leesplezier.

Uitgangspunt van het verhaal is iets dat, helaas, echt gebeurd is: de MH17. Zo werd het ook groots aangekondigd. Als ik eerlijk ben, vind ik dat teveel gezegd. De MH17 komt er wel in voor, maar naar mijn idee meer zijdelings en zeker niet als hoofdonderwerp. En eigenlijk gelukkig maar...Ik zit niet te wachten op een thriller met dat als onderwerp.

Van Tomas Ross had ik nog nooit iets gelezen, ken zijn schrijfstijl dus ook niet. Van Corine Hartman ben ik fan. Haar boeken lees ik altijd met veel genoegen. Deze samenwerking is voor mij ook zeker voor herhaling vatbaar! En ik zal het boek dan ook zeker weer lezen.

4 sterren

Juul



Geen opmerkingen:

Een reactie posten