zondag 26 juli 2015

De Boekenkast van Nico de Beer (thrillerschrijver bij Letterrijn)

Nico de Beer zal bij Letterrijn in november met zijn eerste thriller Schakels verschijnen. Een veelbelovend boek waar we rond die tijd veel meer over gaan horen. Nico showt ons zijn liefde voor boeken en zijn kast.

Omdat ik Engels ging studeren las ik vroeger veel Engelse literatuur, met name de klassiekers: D. H. Lawrence, Thomas Hardy, Ernest Hemingway, Graham Greene. Deze werken las ik met veel belangstelling. Mijn favoriete schrijver in die tijd was Thomas Hardy. Hij creëerde in zijn werk een fictieve wereld in Zuid-Engeland waar zijn verhalen zich afspeelden. Hij gaf steden andere namen (Casterbridge in De Burgemeester van Casterbridge). Zijn thematiek leek op die van Harlan Coben: Iets uit het verleden van een hoofdpersoon gaat in zijn/haar latere leven een overheersende rol spelen. Ofschoon zijn werk onder het genre 'streekroman' viel, waren er voldoende ontwikkelingen om een deel van zijn werk toch als spannend te betitelen. De film Tess van Roman Polanski is gebaseerd op een van zijn boeken.




De eerste thriller die ik las was De dag van de Jakhals van Frederick Forsyth, een superspannend verhaal over de verijdeling van een moordaanslag op de Franse President. Forsyth is ook altijd wel mijn grote favoriet gebleven, moet ik zeggen. Hij schrijft politiek geladen thrillers die de gehele wereld als decor hebben. Zijn onderzoek is fenomenaal te noemen. Veel feitenkennis, die hij goed weet te proportioneren. Je moet er natuurlijk van houden, maar zijn Dossier Odessa is een onvergetelijk boek over doorzettingsvermogen, een slim boek ook. In zijn meest recente werken duikt Forsyth in de wereld van het Midden-Oosten. Hij maakt dankbaar gebruik van de onrust die er momenteel heerst en verwerkt die op indrukwekkende wijze in zijn boeken. Forsyth was ook de vader van de thriller. De Dag van de Jakhals was zijn debuut en meteen een wereldwijd succes. Andere thrillerschrijvers volgden in zijn spoor.

Aangezien ik me nu als schrijver - na drie romans - op thrillers ga focussen, lees ik nu overwegend spannende boeken. De serie van Jussi Adler Olson vind ik erg goed. Maar ook die van Leighton Cage rondom de rechercheur Mario Silva. Het mooie van deze reeks is dat hij een beeld schetst van Zuid-Amerika, een verder onderbelicht werelddeel in thrillerland. Zijn boeken zijn zeker de moeite waard.
Ik ben iemand met een brede belangstelling (ik heb enkele jaren geleden nog een studie Journalistiek afgerond) en ik houd het meest van boeken waarvoor veel research is gedaan, zodat er voor de lezer een wereld opengaat. En als ik dan terugkijk in mijn boekenkast dan neemt de genoemde Forsyth toch de meest prominente plaats in. Zijn laatste thriller De Prediker maakt ook veel indruk.

Iedere schrijver leest graag. Hij/zij wil graag leren van anderen of geïnspireerd worden door anderen. Mijn eerste thriller (Schakels) verschijnt op 7 november en gaat over een taxichauffeur die zich het lot aantrekt van een Poolse vrouw die in Brussel in de prostitutie is beland.

1 opmerking: