Tijdens een keigezellige dag met het grootste deel van ons team hadden we Bronja en haar man Bert op bezoek. Onder het label boekenfeestjes kan je een ietwat hilarisch verslag van die dag lezen.
We hebben met zijn allen enorm veel gekletst, maar tussendoor ook tijd genomen om wat serieuze vragen voor onze lezers te stellen aan Bronja. Die vragen en antwoorden kan je dus hier lezen.
1. Hoe kom je aan het idee van Snuff?
Hoe het idee voor 'Snuff' is ontstaan,
weet ik niet meer. Ik kwam het eind vorig jaar weer tegen tussen
niet-afgemaakte projecten. Dit was uiteraard pas een ruwe, eerste versie.
Vijftig pagina's tekst en ongeveer evenveel pagina's aan aantekeningen.
Uit de
aantekeningen en de oorspronkelijke tekst kan ik afleiden dat het geschreven
moet zijn ergens tussen 2005 en 2008, maar wat de aanleiding was kan ik er niet
uithalen. Bij 'De Dode Kamer' was de trigger een artikel over de Dead Room in
het Orfield Laboratorium, maar voor 'Snuff' weet ik dat echt niet meer. Het
leuke was dat ik daardoor als een onbevooroordeelde lezer het verhaal in ging
en zelf ook verrast werd door de afloop. Natuurlijk moest er nog veel aan
geschaafd worden en moest het ook meer naar het 'nu' worden gehaald, maar ik
vond het concept zo leuk en uniek, dat ik ermee verder ben gegaan, als ik
vastliep met het vervolg op 'DDK'.
2. Voor welk publiek is Snuff bedoeld?
Ik vind het belangrijk dat mijn boeken en
hun personages iets oproepen bij de lezer. Dat kan van alles zijn: medeleven,
woede, frustratie. Daarom kies ik bewust voor de niet-standaard personages en
een vaak on-thrillerachtige opbouw. Ik hou absoluut niet van regeltjes. Een
boek moet zoveel woorden tellen, het moet zo en zo opgebouwd zijn, op zoveel
procent van de tekst moet de eerste clue naar voren komen... Daar kan ik
helemaal niets mee. Dat is hetzelfde als een schilder een palet geven en zeggen
dat hij maar de helft van de kleuren mag gebruiken en vooral niet mag mengen.
Mijn proeflezers gaven aan dat 'Snuff' wel meer typische thrillerelementen
heeft dan 'DDK', maar dat ik ze gebruik op een andere manier dan ze gewend zijn
van andere boeken. Ik denk dat mijn boeken voornamelijk bedoeld zijn voor
mensen die toe zijn aan iets nieuws en 'anders'.
3. Waarom is Snuff anders dan DDK?
De verhaalstructuur is volgens mijn
proeflezers wel 'typisch Hoffschlag', evenals wat één van hen 'de mind-fucks'
noemt. Daar houden de overeenkomsten wel op. 'Snuff' heeft een andere setting,
andere personages, een ander vertelperspectief. Daarnaast telt 'Snuff' 119
pagina's en 'DDK' 713 en heeft 'Snuff' wel een gesloten einde.
4. Hoe waren de reacties op DDK?
*Noem eens een leuke reactie
*Wat was een vreemde reactie
De reacties op 'DDK' zijn echt super. De
meeste lezers pakken het echt op, zoals het bedoeld is. Ik krijg nu zelfs
reacties van mensen die het voor de tweede keer hebben gelezen en laten weten
dat ze nieuwe dingen hebben ontdekt, die ze de eerste keer gemist hadden. Dat
vind ik geweldig, maar hetgene waarvan ik dacht dat het vrij snel uitgepuzzeld
zou worden, heb ik nog niet teruggehoord.
Ik heb een week op een roze wolk gezeten,
omdat iemand mijn schrijfstijl vergeleek met R.J. Ellory. Een andere lezer
'verweet' me dat er teveel romaninvloeden in het boek zouden zitten, maar dat
vind ik juist een enorm compliment, aangezien dat precies mijn insteek was,
toen ik aan 'DDK' begon.
Een vreemde reactie was dat iemand me
uitmaakte voor racist, omdat een fictieve seriemoordenaar in het boek iets
lelijks zegt tegen een eveneens fictieve zwarte man. Ik vind het heel
intrigerend dat iemand kan denken, dat ik achter alles sta wat mijn personages
zeggen en doen of dat hun meningen automatisch ook de mijne zijn.
5. Wat moeten we bij deel 2 gaan
verwachten?
Deel 2 gaat verder waar deel 1 is
gestopt. Een aantal verhaallijnen zijn afgesloten, maar er zijn diverse losse
eindjes bij deel 1, die verder gaan in het vervolg. Daarnaast waren er in 'DDK'
twee vertellers. Dat zijn er nu vier. Zoals uit mijn blog al naar voren komt,
krijgt Donald Skinner een grotere rol en ik heb nog een paar mooie azen in mijn
mouw. In het eerste deel zitten al wat kleine aanwijzingen, die toen misschien
onbelangrijk leken, maar nu essentieel gaan worden voor de rest van het
verhaal.
6. Welke hoofdpersoon is je dierbaar?
Al mijn personages zijn me op één of
andere manier dierbaar en om verschillende redenen, maar de één kruipt wel
dieper onder mijn huid dan de ander. Lennart is een prettig personage om vanuit
te schrijven. Hij is relaxed en heeft ondanks dat hij een beetje opvliegend is
een bepaalde rust. Daardoor kan ik hem makkelijk loslaten na het schrijven.
Misha blijft langer in mijn systeem zitten, omdat hij zo gecompliceerd is, maar
ook omdat hij een aantal eigenschappen heeft die ik zelf ook heb. Ik schrijf
makkelijker vanuit hem, omdat ik hem het beste begrijp, maar daardoor heb ik
soms moeite om hem 'uit mijn realiteit' te houden. En ik heb een enorme zwak
voor het bijpersonage Jamie, omdat hij het symbool is voor het goede dat zelfs
op de slechtste plaatsen nog aanwezig is.
7. Misha neemt enorm wraak via een
jarenlang uitgewerkt plan. Best een gestoord persoon. Geen daad uit impuls,
maar jaren schaven. Hij lijkt hoogst intelligent te zijn, maar gebruikt dat dus
ook op een bizarre manier. Hoe kom je aan deze man en zijn gedrag?
Hoe krijg je jouw eigenlijk heel kwaad?
Wat doe jij dan?
Misha is ontstaan vanuit de eerste opzet
van twee verhaallijnen voor 'DDK'. Het gegeven van de Dead Room besliste dat
hij architect is. Daar was weinig in te kiezen. Zijn karakter heb ik vervolgens
opgebouwd uit trekjes van bestaande mensen en veel research naar o.a.
dwangmatigheid, PTSD en PDD-NOS. Een vriendin van me heeft een zoon die licht
autistisch is en superintelligent. Van hem heb ik zoveel geleerd door alleen
maar op te letten. Ondertussen zit Misha al bijna drie jaar in mijn hoofd, dus
ik kan hem echt uittekenen. Het wordt steeds makkelijker om me voor te stellen
wat hij zou doen in een situatie.
Ik word niet gauw boos. Ik ben wel vrij
snel geïrriteerd, als ik ergens mee bezig ben en iemand me daarbij stoort. Daar
kan ik slecht tegen, maar het gaat wel gauw over. Ik word zelden echt boos.
Toen ik jonger was kon ik echt ontploffen en met dingen gaan gooien, maar de
laatste jaren niet meer. Tegenwoordig praat ik alles gewoon uit.
8. Je hebt een hele vette trailer voor
Snuff. Wat wil je overbrengen?
Dat 'Snuff' een boek is dat je gewoon
moet beleven en over je heen moet laten komen.
Vragen door lezers ingestuurd:
1. Wat doe je tussen het schrijven door
ter ontspanning? Kantklossen, zuipen of iets anders?
Ik werk drie hele dagen en twee middagen
bij een scheepvaartbedrijf (32 tot 34 uur per week). Daarnaast schrijf ik vijf
tot zeven uur per dag (avond/nacht), plus het weekeinde. Soms neem ik een avond
'vrij' en dan kijken we tv-series. Momenteel ben ik fan van 'Game of Thrones',
'Supernatural' en 'Bates Motel'. Maar schrijven is ook ontspanning voor mij.
Lekker in een andere wereld, waar je kunt doen wat je wilt, omdat iedereen om je
heen fictief is. Lekker muziekje op de koptelefoon, koffie erbij en gaan.
Heerlijk! Zuipen doe ik zelden. Ik ben een rare drinker. Ik drink maanden niks
en dan één avond veel teveel en dan heb ik er weer voor maanden genoeg van.
Vroeger las ik heel veel, maar daar heb ik jammer genoeg nu weinig tijd voor.
Ik heb dit jaar pas drie boeken gelezen.
2. Hoe ben je in contact gekomen met de
mensen in de USA voor je research?
Ik ben maar gewoon gaan bellen en dan
krijg je in de eerste instantie veel 'nee' te horen. Ik kende een voormalig
professor van een universiteit in Amerika, omdat we een wederzijdse vriend
hadden in Nederland. Hij heeft wat deuren voor me kunnen openen en me in
contact gebracht met een gepensioneerde cipier in New York. Die wilde - mits volledig
anoniem - wel uitleggen hoe het allemaal werkte. Hij was erg eerlijk, gaf ook
toe dat de regels niet altijd even nauw werden toegepast, 'speciale gevallen'
die een speciale behandeling krijgen, meer of juist minder in de gaten worden
gehouden. Via hem ben ik via via ook weer in contact gekomen met mensen die me
hebben geholpen met de research voor deel 2. Het is een soort olievlek. Ik merk
dat de mensen waar ik nu langere tijd contact mee heb, zelf naar me toekomen
met: "Ik ken iemand die..."
3. Wat is jouw definitie van een
seriemoordenaar zoals Skinner?
Ik denk dat deze vraag gesteld is, omdat
Skinner is veroordeeld voor 1 moordpartij met meerdere slachtoffers, wat hem
juridisch gezien en per definitie een 'massamoordenaar' zou maken en geen 'seriemoordenaar'.
Een seriemoordenaar is per definitie iemand die meer dan twee personen om het
leven heeft gebracht, met tussenpozen. Dat is Skinner juridisch gezien niet.
Wel heeft hij in 'DDK' aan Misha al toegegeven dat hij meer slachtoffers heeft
gemaakt.
Er zijn in totaal 25 verschillende
categoriën waarin men seriemoordenaars verdeelt en die categoriën zijn weer
onderverdeeld in subgategoriën. Dat zijn dingen waar ik me heel erg in verdiept
heb, juist omdat Skinner een vrij extreem personage is. In 'DDK' heb ik hem
bewust een beetje laten zweven in het grijze gebied tussen 'echt mens' en
'karikatuur'. Het is Misha's perceptie van hem op dat moment. In deel 2 mag
Skinner zelf vertellen hoe het zit.
4. Gaat het verfilmd worden? Wie zou je
graag jouw personages zien spelen?
Er zijn voor zover ik weet geen plannen,
maar of het ooit verfilmd gaat worden, zou ik niet durven zeggen. Wel denk ik
zelf dat het zich beter leent voor een tv-serie dan voor een film. Ik heb geen
idee wie ik zelf graag in welke rol zou zien. In mijn hoofd zien ze er op een
bepaalde manier uit en een acteur lijkt daar nooit precies op, denk ik. Het zou
toch altijd iemand anders zijn interpretatie van mijn boek blijven. Maar je
weet het natuurlijk maar nooit.
5.Hoe vaak komt het woord jochie voor? En
waarom jochie?
Ik heb ze niet geteld, maar ik gok een
kleine 150 keer. Het is een bewuste keuze geweest en achteraf heeft het
gewerkt, zoals ik wilde dat het zou werken. Dat merk ik uit de reacties van
lezers. Mensen vinden het vanuit Misha's perspectief irritant en vanuit Lennart
begrijpelijk. Ik heb het woord gepikt van mijn zwager, die mijn man zo noemt.
Dat is een overblijfsel uit hun jeugd, toen het grote leeftijdsverschil zo
nadrukkelijk aanwezig was, wat bij Misha en Lennart natuurlijk ook het geval
was. Daarnaast heb ik er nog een bedoeling mee, maar dat wordt pas duidelijk in
boek 2.
6.Wat is jouw favoriete boek?
Mijn favoriete boek is 'The Lovely Bones'
('De Wijde Hemel') van Alice Sebold. Geen standaardthriller en ook geen
puntje-op-je-stoel-thriller, maar zo ontzettend mooi geschreven!
7. Wat was jouw inspiratie bij DDK
De trigger was een artikel over de
zogenaamde Dead Room in het Orfield Laboratorium. Een ruimte, zoals die in
'DDK', alleen was de ruimte natuurlijk nooit voor dergelijke doeleinden
bedoeld. Dat vond ik zo'n goed gegeven, dat ik daar de rest van het verhaal
omheen heb gebouwd. Verder haal ik veel inspiratie uit muziek. Al mijn
personages hebben een eigen soundtrack, zodat ze een eigen sfeer en eigen
geluid krijgen, dat hun spraak verschillende ritmes heeft. Ik heb er zelf een
hekel aan wanneer verschillende personages in een boek hetzelfde vocabulaire
hebben of dezelfde manier van doen. Dat is in het echte leven ook niet zo.
8. Heeft je volgende boek ook zoveel bladzijden?
Over het precieze aantal durf ik weinig
te zeggen, maar het zal niet veel afwijken van 'DDK'. Ik denk ergens tussen de
600 en 700 bladzijden.
9.Waarom heb je voor een vervolgverhaal
gekozen?
Dat was aanvankelijk niet de keuze. De
bedoeling was dat het een thriller zou worden van rond de 350 pagina's. Het
begon met het artikel over het Orfield Lab en een kort verhaal dat ik nog had
liggen. Natuurlijk stonden bepaalde verhaallijnen al vast vanaf het begin, maar
gaandeweg werd ik ook regelmatig verrast door mijn personages, waardoor het
verhaal te groot werd voor één boek. Halverwege heb ik lijnen verder uitgezet
naar een vervolg en toen zag ik in dat het drie delen moesten worden.
10. Hoe kan het dat dit pas je eerste
boek is?
Ik schrijf al vanaf mijn veertiende, maar
het was voor mij altijd een hobby. Ik heb veel geëxperimenteerd met stijlen,
opbouw en perspectieven en uiteindelijk mijn eigen stijl en geluid gevonden.
Maar als hobby. Om er verder niets mee te hoeven doen, maakte ik nooit iets af.
Als het einde in zicht kwam, haakte ik af en begon ik aan iets nieuws. Ik wilde
zelf niet weten hoe het afliep en het was een mooi excuus om niets te hoeven
laten lezen aan anderen. Toen ik aan 'DDK' begon, voelde het vanaf het begin
anders. Ik wilde het afmaken, maar ik had niet de intentie om er iets mee te
doen. Dat kwam pas toen mijn man het 'toevallig' tegenkwam en me vroeg waarom
ik daar in godsnaam niets mee deed. Hij en een aantal proeflezers hebben me
vervolgens net zo lang geterroriseerd, totdat ik toegaf. Achteraf ben ik daar
natuurlijk erg blij mee, vooral nu 'DDK' zulke mooie reacties krijgt.
Van al die codes die Bronja heeft verstopt en maar niet wil vertellen...daar krijg ik moordneigingen van |
vooruit, dan ook nog even een normale foto |
Wat leuk om dit lezen . En dan die foto's daar krijg je kippenvel van.
BeantwoordenVerwijderenJa, ik stond er goed op he Lydia? Hahahaha ;-)
BeantwoordenVerwijderenLeuk interview! Die fotostudio komt me ergens bekend van voor :-)
BeantwoordenVerwijderenDie normale foto met Ink is echt mijn favoriet hoor!!! Wat interessant al deze achtergrondinfo. En hemel, Bronja. Wat werk jij hard! Naast je baan nog eens 5 a 7 uur schrijven...
BeantwoordenVerwijderenOntzettend leuk!!! En heel leuk om mijn vraag beantwoord te zien (1), dank daarvoor! maarreh...slaap je überhaupt??
BeantwoordenVerwijderenLeuk interview!, en wat leuk dat ik een aantal van mijn vragen ook terug zie
BeantwoordenVerwijderen3 vragen zelfs!, erg leuk!
BeantwoordenVerwijderen