maandag 28 april 2014

Edward Hendriks ondervraagd

Interview met Edward Hendriks


Edward was in 2009 een maand in Napels en kreeg toen het idee voor een boek. Via Tenpages.com verzamelde hij mensen die zijn boek financieel wilden steunen en Bloedgeld kwam uit in 2012
Nu twee jaar later komt zijn tweede boek 'Gezworen vrienden' uit bij Uitgeverij de Fontein.



Als ik aan je vrouw zou vragen hoe zij jou zou omschrijven, wat zou hij dan zeggen?
Je bedoelt zij, neem ik aan? 
Geen gemakkelijke vraag om mee te beginnen, maar ik doe een poging. Ik denk: ambitieus, slim, een lieve man en een liefhebbende vader voor zijn kinderen. Stiekem hoop ik ook een beetje dat ze dat denkt, haha.

Wat voor soort vader ben jij voor je drie kids?
Ik wil graag een vader zijn die er vaak voor ze is en die spannende dingen met ze doet. Dingen die moeders niet zo snel met hun dochters doen. Ik probeer werktijd en privétijd goed te verdelen, maar dat is niet altijd makkelijk als zzp'er die ook nog eens graag boeken in z'n vrije tijd wil schrijven.

Wat wilde je vroeger eigenlijk worden toen je klein was?
Ik heb heel lang striptekenaar willen worden. Ik tekende ook veel strips en heb er zelfs nog weleens mee op een beurs gestaan. Het bedenken van verhalen is erin gebleven. Vooral sinds de middelbare school verschoof de aandacht naar het schrijven.

Wat mis je het meest aan het kindzijn?
Die zeeën van tijd die je had om te fantaseren en te doen wat jezelf wilt. Helaas stond je daar toen niet zo bij stil.

Toen ik in het voorjaar van 2009 een maand in Napels doorbracht, kwamen de ideeën voor een boek bovendrijven. Het zou nog ruim een jaar duren, voordat ik kennismaakte met het concept van TenPages.com. Op die site werf je aandeelhouders voor je manuscript. Heb je er genoeg die jouw publicatie financieel willen steunen, dan word je uitgegeven. Zo verging het mijn debuutthriller ‘Bloedgeld’. In juni 2012 lag deze op Napolitaanse leest geschoeide maffiathriller in de boekwinkels.

Je bent naast schrijver copywriter; wat doet een copywriter?
Eigenlijk ben ik naast copywriter ook schrijver ;-)
Een copywriter is een commerciële tekstschrijver. Hij helpt bedrijven met hun communicatie: bedenkt acties en campagnes, adviseert over marketing en schrijft teksten. Hiermee verdien ik mijn geld. Schrijven door ik er vooralsnog 'bij' omdat ik het leuk vind ook eens iets helemaal zelf te kunnen bepalen.

In 2012 kwam je eerste boek Bloedgeld uit. Hoe voelde het om je eerste boek vast te mogen houden? Het is een echte maffiathriller. Je nieuwe boek is een heel ander soort thriller. Wil je veel verschillende thrillers gaan schrijven?
Het eerste boek vasthouden voelde uiteraard goed. Maar het is zo'n lang proces dat ik tegen de tijd dat het uitkwam al lang weer met andere dingen bezig was. Onder andere met het schrijven van het manuscript dat 'Gezworen vrienden' is geworden. De eerste opzet van dit verhaal ging trouwens een heel andere kant op, maar het klopt: het is een heel ander boek dan 'Bloedgeld' geworden. Donkerder, denk ik. En ook nóg spannender, hoop ik. Ja, ik vind het leuk om weer een compleet ander verhaal te verzinnen. Ik heb ook niet zo veel met vervolgverhalen. Het manuscript waaraan ik nu werk, heeft weer een heel andere insteek. Dat houdt het voor mezelf leuk. Dus ik hoop dat dat lukt, ja.




Je nieuwe boek had als werktitel Bloedverbond. Wel leuk bedacht om weer een titel met bloed erin uit te brengen. Toch is gekozen voor Gezworen vrienden. Is het moeilijk om na lange tijd afscheid te nemen van zo'n werktitel?

Dat kost wel even wat moeite. Je hebt er dan inmiddels maanden aan gewerkt en dan is het voor jezelf toch min of meer een échte titel geworden.


Waarom ben je thrillers gaan schrijven?
Omdat ik het meeste houd van spannende boeken. Als ik een verhaal bedenk, gaat het bijna automatisch de spannende kant op. Ik kan dus gewoon niet anders, denk ik.

Welk personage in een boek had je graag zelf bedacht willen hebben?
De Opperheks (Grand High Witch) in De Heksen van Roald Dahl.

Heb je ooit al eens in een film of boek de ideale moord gelezen?
Moord is nooit ideaal.

Wie neem je in gedachten als je de personen in je boeken bedenkt?
Ik denk soms wel aan eigenschappen van bestaande personen, maar voor het grootste deel zijn ze een mix van herinneringen, dingen die ik van mezelf herken en eigenschappen die ik nodig heb voor het verhaal.


Wat is je schrijfritueel?
Ik heb geen echt ritueel. Ik werk wel met een fijn schrijfprogramma en ik stop bij voorkeur pas als ik het gewenste aantal woorden voor die dag heb bereikt. Eigenlijk is schrijven gewoon net als werken.

Hoe ben jij voor je omgeving als je met een boek bezig bent?
Ik hoop niet veel anders dan wanneer ik niet met een boek bezig ben. De afgelopen 3 jaar of zo ben ik eigenlijk wel steeds met een boek bezig geweest.
Wat is de grootste frustratie mbt schrijven?
Er te weinig tijd voor hebben, omdat ik druk ben met mijn 'gewone' werk.

Met welke schrijver zou je wel eens een borrel willen drinken?Met Stephen King.



Welke vraag stel je hem of haar zeker?
Wat zijn belangrijkste schrijftip is voor beginnende thrillerschrijvers zoals ik. Maar ik denk dat ik het antwoord daarop al weet. Ik heb namelijk zijn boek Over leven en schrijven gelezen (Stephen King On Writing), een echte aanrader voor iedereen die beter wil leren schrijven.

Wanneer heb je voor het laatst teveel gedronken?
Pfoe, dat is al lang geleden. Misschien vlak voordat ik ging trouwen?






Je mag vier mensen uitnodigen voor een diner. Wie nodig je uit?
Kim Jong-un, Vladimir Poetin, Barack Obama en Fidel Castro. Gewoon, omdat het kan. Of het echt gezellig wordt, weet ik niet. Maar ik kan er dan in ieder geval een leuk verhaal over schrijven.

Wat is jouw favoriete recept wat altijd lukt en je voor zet als iemand voor het eerst komt eten?
Een lekkere capucijnerschotel. Dat is wel een beetje winterkost. In de zomer zou ik misschien een pastamaaltijdsalade maken.





Als je een dag de baas van ons land zou zijn wat zou je dan willen doen en welk zou je veranderen? (1 ding)
Ik weet niet of de baas van het land in staat is tot grote veranderingen, zeker niet in één dag. Maar stel dat het lukt, dan zou ik een nieuwe officiële feestdag invoeren tussen Pinksteren en Sinterklaas.

Van welke beroemdheid was je van diens dood onder de indruk?
Van Antonie Kamerling.





Welk kado is het leukste wat je ooit kreeg?
Een kado in drieën: mijn drie dochters.

En welk kado was het ergste wat je ooit van iemand kreeg?
Dat heb ik voor zover ik weet nooit gehad. Wel prullen die ik nooit heb gebruikt, maar echt erg is dat niet, toch?

Welke muzieknummer kan je blijven horen thuis, in de auto, enz?
'Under the bridge' van Red Hot Chili Peppers.

Welk boek sloeg je onlangs dicht en wat vond je er van?

'Vaderland' van Robert Harris. Geweldig, zo'n alternatieve geschiedenis. Ik houd van dergelijke verhalen, vooral als ze de Tweede Wereldoorlog als thema hebben. Bovendien is het boek véél beter dan de film.

Welk boek vind je dat iedereen moet lezen?
Heb je schrijfambities? Dan zeker 'Over leven en schrijven' van Stephen King. Op thrillergebied? Dan kan ik 'Een simpel plan' van Scott Smith van harte aanbevelen. Al wat ouder, maar een thriller zoals een thriller moet zijn.

Wat zou je graag in de toekomst willen bereiken?
Hier kan ik natuurlijk clichés als gezondheid en geluk met mijn gezin noemen, maar stiekem zou ik best een huis in het zuiden van Italië willen (en dan zonder de gevolgen zoals die in mijn debuut 'Bloedgeld', graag). Maar ja, daarvoor moet ik eerst maar eens een bestseller schrijven.


Dank je wel Edward!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten