woensdag 15 januari 2014

Marie Hermanson - Hemeldal (recensie 2)

Marie Hermanson (Göteborg, 1956) studeerde journalistiek, sociologie en literatuurwetenschap. Na haar studie werkte ze als journaliste, maar tegenwoordig wijdt ze zich fulltime aan het schrijven van romans. Ze debuteerde in 1986 en heeft inmiddels vele romans op haar naam staan. Hermanson is een van de meest succesvolle auteurs van Zweden. Hemeldal is haar thriller die in Nederland verschijnt.

Daniel bezoekt zijn tweelingbroer Max in Hemeldal, een psychiatrische privékliniek in Zwitserland, maar heeft geen idee wat hem te wachten staat. Hij stemt zonder vragen te stellen in met Max’ verzoek om een paar dagen diens plek in te nemen. Al snel realiseert Daniel zich dat zijn broer niet meer terugkomt. Terwijl hij wanhopig probeert te bewijzen wie hij is, realiseert Daniel zich dat hij gevangenzit in een wrede en geheime gevangenis, waar drugs, intimidatie en moord aan de orde van de dag zijn. Dit is geen toevluchtsoord, hij is in een nachtmerrie beland.

Al in het begin maken we kennis met Daniel en Max. De beide personages worden goed neergezet en zowel het verleden als het heden worden besproken. De broers zijn dan wel een eeneiige tweeling, maar hebben beide een andere identiteit. Het resultaat is een verhaal met een beklemmende sfeer waarin je meeleeft met Daniel die van plek heeft gewisseld met zijn broer Max, en nu alles op alles moet zetten om uit het Hemeldal te komen. Of je wilt of niet er eenmaal aan begonnen, moet je ondanks dat de spanning niet bloedstollend is toch doorlezen. Je wilt dan ook alleen maar weten; “Hoe loopt dit af”. Marie is er dan ook in geslaagd om de alle aandacht vast te houden. De plot zit goed in elkaar en wat begint als een kabbelend beekje veranderd langzaam in een snelstromende rivier. De schrijfstijl is wel prettig en heeft niet veel weg van een gebruikelijke Scandinavische thriller. De namen zijn eenvoudig en goed uit te spreken, geen langdradig of overdreven gedetailleerd verhaal. Een verhaal dat met veel vaart verteld wordt. Een aanrader voor de liefhebbers van een goed in elkaar zittende psychologische thriller. Ik geef hem dan ook ruim 4 sterren.

Anna

1 opmerking:

1. Ben nog niet bekend met deze auteur, maar de recensie nodigt hier wel toe uit.