donderdag 23 januari 2014

Column Daniëlle Bakhuis

Wanneer mij gevraagd wordt waar het boek dat ik nu aan schrijven ben over gaat, antwoord ik altijd een beetje ontwijkend. Dat is niet om stoer te doen (laten we eerlijk zijn: het is niet alsof ik geheim moet houden wie JFK heeft vermoord), maar heeft meer met bijgeloof te maken. Praten over een boek dat je nog moet schrijven is als praten over een bruiloft terwijl je nog niet eens gevraagd ben. Da’s niet netjes. Toekomstmuziek. De goden verzoeken. En dus zeg ik iets als: oh-dat-weet-ik-nog-niet-precies-he-hoe-is-het-trouwens-bij-jou-op-je-werk? Pas bij de allerlaatste herschrijfronde durf ik voorzichtig de eerste dingen te vertellen. De datum is inmiddels gezet en knappe snelschrijver die dan nog mijn idee jat. En dus wil ik er best over praten. Dat gaat dan ongeveer zo:

Gesprekspartner: (
laatste restje gesprek over werk gesprekspartner) ‘…haha, mijn chef, dus dat. En met jou ook alles goed? Ben je alweer met een nieuw boek bezig? Waar gaat het over?’
Ik: (ingelaste pauze voor extra dramatisch effect): ‘Ach, aan jou kan ik het ook wel vertellen, eigenlijk. Goed. Komt ‘ie. De hoofdpersoon in mijn volgende boek is ... Een zestienjarig meisje.’

Gesprekspartner: ‘Dezelfde als in je vorige boek?’
Ik: ‘Natuurlijk niet.’
Gesprekspartner: ‘Die was namelijk ook zestien. En een meisje.’
Ik: ‘Ja, maar dit meisje raakt dus echt enorm in de problemen. Echt ENORM. Maar daar kan ik nog niet teveel over vertellen.’
Gesprekspartner: ‘Wow, spannend hoor. Hoofdpersoon, problemen, got it.’
Ik: ‘Ik zit ook te denken om er een liefdeslijntje in te verwerken.’
Gesprekspartner: ‘Een zestienjarig meisje én een liefdeslijntje? Hoe verzin je het!’
Ik: ‘Ja, en ik weet nog niet precies hoe het afloopt, maar ik denk dat ik het dit keer slecht laat aflopen. Niet superslecht, natuurlijk, maar ook geen standaard happy end, snap je.’

Gesprekspartner: ‘Echt, dat ze jou nog nooit de Literatuurprijs voor Originaliteit hebben gegeven.’
Ik: ‘Bizar, ?’
(tijd waarin het kwartje moet vallen)
Ik: ‘Wacht even. Zit je me nu gewoon in de zeik te nemen?’


En dus schríjf ik liever aan het volgende boek zolang er nog geen zinnig woord over te zeggen is. Maar zodra ik meer kan vertellen, - je raadt ‘m al - dan doe ik dat meteen. Beloofd.

Daniëlle’s zevende boek staat gepland bij uitgeverij Ploegsma voor oktober 2014. Haar laatste boek Wat Als… ligt nu in de winkel.

6 opmerkingen:

  1. Leuk stukje!! Ik heb Wat als.... in de kast liggen om te gaan lezen met het Lettervreters-leesgroepje. Ik kan niet wachten :-))))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook om te lezen voor de Lettervreters-leesgroep. Ik heb er zin in

      Verwijderen
  2. Binnenkort komt Danielle boek in de leesclub. Zeer benieuwd wat de lezers gaan vinden!

    BeantwoordenVerwijderen