Het pas in het Nederlands verschenen boek ”Marina” van
Carlos Ruiz Zafon is een verhaal dat Zafon in 1999 schreef. Het was kennelijk bedoeld
als zijn laatste Young-Adultboek, voordat hij aan zijn magistrale werken “De
schaduw van de wind” (2008), “Het spel van de engel” (2009) en “De gevangene
van de hemel”(2012) begon.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi0pgsBNC6eyDtWEyvKXmRtFF3bLaGTE5sOk-RSZ-uWnNVja9KZrjXo55Qu6VGhPUKNyAEZLql06aPyqdtw9tdLswoVlCagPWXq4OUImtfYuqXNC_Y07LS2qYAbUCBiGIrFvvRRM3hCSXo/s320/zafon.jpg)
Oscar en Marina ontdekken een macaber ritueel dat zich
maandelijks afspeelt op een kerkhof. Daar legt een gesluierde vrouw bij een
grafsteen zonder naam telkens een roos. Op de grafsteen prijkt louter de
afbeelding van een zwarte vlinder.
Zij proberen de achtergronden van het ritueel te achterhalen
en belanden in een maalstroom van vreemdsoortige avonturen die zich deels
afspelen in het labyrint onder de straten van Barcelona. De intrigerende
industrieel Kolwenik en diens echtgenote Vera Irinova spelen in de speurtocht
van Oscar en Marina naar de ontrafeling van het mysterie een belangrijke rol.
Onwerkelijke gebeurtenissen passeren de revue, maar houden de lezer wel in hun
greep.
Het verhaal eindigt uiterst dramatisch.
Carlos Ruiz Zafon heeft een magistrale en indringende
penvoering laten zien in zijn drie genoemde boeken vanaf 2008. “Marina” doet
daar nauwelijks voor onder; weliswaar is nadien een verdere groei in zijn stijl
merkbaar, doch ook in dit boek zijn pareltjes te vinden.
“Marina keek me lang
aan. Achter haar glimlach straalden haar asgrijze ogen een ontwapenend treurig
licht uit.”
“De dageraad betrapte
ons op een bank bij de haven. Ik bekeek deze onbekende met wie ik urenlang door
de straten had gelopen en ik had het gevoel dat ik hem altijd al had gekend.
Dat zei ik ook tegen hem. Hij lachte en op dat moment werd me duidelijk, met
die zekerheid die je hooguit tweemaal in je leven hebt, dat ik mijn dagen aan
zijn zijde zou doorbrengen.”
“Marina” is een prachtig boek dat zeker moet worden gelezen
door liefhebbers van soms bijna poëtisch proza. Het is geen ouderwetse
thriller, maar spannend, ontroerend en surrealistisch.
Opvallend vind ik dat het wordt aangemerkt als een Young Adult. Young blijkt
een zeer relatief begrip te zijn. Als 61-jarige heb ik in ieder geval genoten!
Charles
Charles
Geen opmerkingen:
Een reactie posten