Posts tonen met het label deoudedoos. Alle posts tonen
Posts tonen met het label deoudedoos. Alle posts tonen

zondag 24 april 2016

Uit de oude doos: De genius - Yvonne Franssen

Achterflap
Natasha Hofman kijkt met weinig plezier terug op haar kinderjaren. Thuis had ze te kampen met een depressieve moeder, op school was ze het mikpunt van spot en pesterijen. Toch vindt Natasha als jonge vrouw haar draai in het leven; ze heeft succes als schrijfster en ontmoet een leuke man. Dan slaat het noodlot toe: Vincent, haar vriend, wordt in zijn eigen huis vermoord. Van de dader ontbreekt elk spoor.
Tot overmaat van ramp wordt Natasha's vader ernstig ziek. Kort voor zijn overlijden schrijft hij zijn dochter een brief, waarin hij een bekentenis doet die haar hele wereld op zijn kop zet.
In haar pogingen om met zichzelf en haar verleden in het reine te komen, doet Natasha opnieuw een schokkende ontdekking, die niet alleen een heel ander licht werpt op gebeurtenissen uit haar jeugd, maar die haar tevens doet beseffen dat ze in groot gevaar verkeert.

Cover
Op de cover zien we een schaduw van een persoon die haar/zijn arm in de lucht strekt met een gespreide hand. En omhoog kijkt. Het lijkt in mijn ogen op iemand die om hulp roept, maar waarom is de eerste vraag die mij te binnen schiet. De samenvatting van het verhaal maakt me nieuwsgierig, dat klinkt goed moet ik eerlijk zeggen.

Samenvatting
Natasha heeft een moeilijke jeugd meegemaakt; een moeder die lijdt aan zware depressies en die er niet voor haar is. Dit bezorgt me toch wel de rillingen, want waarom is Natasha's moeder zo depressief? Wat is de reden dat zij haar dochter geen moederliefde kan geven? Natasha voelt zich bij haar moeder niet gewenst en helemaal niet wanneer ze iets opvangt tijdens een ruzie tussen haar ouders. Dit had ze liever niet willen horen. Natasha heeft veel steun aan haar tante Marije, ze is als een moeder voor haar en was ze dat maar, maar bij die gedachte voelt Natasha zich ook weer schuldig. Natasha heeft een goede band met haar vader, wat houdt ze toch veel van die man, niets is hem teveel en hij is haar tot grote steun wanneer Natasha iets verschrikkelijks meemaakt.
Wanneer Natasha op latere leeftijd verliefd wordt op Vincent lacht het geluk haar toe, maar helaas is dat van korte duur: Vincent wordt vermoord. Het zit haar niet mee als haar vader kort daarna ziek wordt. Voordat hij overlijdt doet hij een bekentenis via een brief aan Natasha.

De woorden veranderen in donkere vlekken die dansten voor mijn ogen.
Iemand dreef met chirurgische precisie hete messen in mijn hoofd die stekende pijnscheuten veroorzaakten.

Mijn mening
De genius is het tweede boek van Yvonne Franssen. De titel maakte me nieuwsgierig want wat betekent het? Het Latijnse woord 'genius' betekent voortbrenger, een onzichtbare beschermgeest, een beschermer.
Na het lezen van dit boek vind ik de titel ook zeer gepast. De genius is een spannend boek wat gemakkelijk en vlot leest en heel goed is geschreven. De korte hoofdstukken nodigen je uit om door te lezen en niet alleen dat, maar waar gaat dit heen? De genius is niet alleen spannend, maar toch ook wel ontroerend. Natasha die het nodige heeft meegemaakt en het houdt niet op, want ze krijgt behoorlijk wat voor haar kiezen. De auteur heeft Natasha een mooi karakter gegeven, de details van haar jeugd, de gruwelijkheden die ze mee heeft moeten maken, alles is zo precies geschreven. Ik had het te doen met Natasha. Ook dacht ik soms met haar handelen en doen, wat zou ik gedaan hebben als ik in zo'n situatie zat?
De overige personages worden ook ruim voldoende uitgediept, de rol die ze in het verhaal spelen wordt de lezer op den duur duidelijk. Yvonne beschrijft de emoties van alle personages glashelder. Het verhaal wordt verteld in de ik-vorm, Natasha vertelt het verhaal waardoor je enorm betrokken raakt bij het verhaal. De hoofdstukken worden afgewisseld met het heden en het verleden van Natasha, het verleden van Natasha loopt als een rode draad door het boek.

Het verhaal word afgewisseld met stukken die cursief geschreven zijn, wie is dit toch vraag ik me telkens af en als ik het denk te weten, blijk ik het mis te hebben en blijkt het toch anders te zijn. Wanneer het duidelijk is wie dit is, ben ik verbaasd want dit had ik niet verwacht. Als lezer blijf je in het verhaal, want je weten waarom, wat de reden is.
En toen het antwoord daar was, voelde ik walging tegenover die persoon en ik was niet de enige, Natasha denkt er ook zo over denkt aan sommige gebeurtenissen.
Yvonne Franssen is een auteur om in de gaten te houden!

Plot: 4
Schrijfstijl: 4
Leesplezier: 5
Originaliteit: 4
Psychologie: 4
Spanning: 3,5

Ik geef De genius 4 dikke sterren

Lydia


zondag 13 maart 2016

Uit de oude doos: De inwijding - Tess Franke

Tess Franke is een schrijverspseudoniem. Gert Jan de Vries schrijft onder dat pseudoniem de boeken. De auteur heeft al diverse thrillers op zijn naam staan. De inwijding is zijn thrillersdebuut en is het eerste deel van de reeks met de hoofdpersonage Femke Wolzak die advocate van beroep is. 

Cover
We zien een gezicht, diegene houdt zijn/haar hand voor het gezicht als bescherming voor het felle licht. Daardoor zien we de schaduw van de hand op het gezicht. Niet echt een spectaculaire cover wat mij betreft, maar door de naamsbekendheid zou ik het boek zeker oppakken in de winkel. 

Achterflap
Femke Wolzak is een succesvolle jonge advocate in Amsterdam. Ze heeft veel te maken met zware criminelen, maar zolang ze professioneel en afstandelijk te werk gaat, gaat het goed.
Tot ze probeert te bemiddelen voor Hermanna, de vrouw van een Amsterdamse gangster die wil scheiden. Hard maar rechtvaardig, probeert ze de vrouw een goede aftocht te bezorgen. Maar dan wordt Hermanna vermoord aangetroffen voor Femkes huis. Ze probeert hulp te zoeken bij de partners van haar firma, maar die blijken bereid haar op te offeren.
Dan staat ze er helemaal alleen voor......

Samenvatting
Femke Wolzak is een succesvolle advocate. Ze werkt bij de firma Thans Spreeuwenberg en Spreeuwenberg. Femke heeft een zekere reputatie en zit op de juiste plek. Hier kan ze als strafrechtadvocate haar hart ophalen, het is voor haar 'the place to be'.
Ze woont samen met haar vriend Roel die af en toe een joint rookt. Wanneer hij haar opbelt met de mededeling dat er een lijk in hun portiek ligt en haar de beschrijving geeft van wat hij heeft gezien bevriest ze, het zal toch niet .....
De beschrijving komt overeen met een cliënte van haar, Hermanna, de vrouw van een Amsterdamse gangster. Waarom ligt ze in haar portiek? Haar alarmbellen gaan rinkelen en Femke gaat op onderzoek uit….en dat had ze misschien beter niet kunnen doen.
Kort daarop ligt Roel in het portiek, vermoord en op dezelfde manier toegetakeld als haar cliënte Hermanna. Haar wereld stort in en helemaal als de politie niet haar grootste vriend blijkt te zijn, maar eerder haar verdenkt van deze bizarre moorden. Wanneer haar firma haar geen hulp biedt, zit er maar één ding op en ze gaat zelf op onderzoek uit. En dat is niet makkelijk, want de onderwereld zit achter haar aan.

Mijn mening
In het jaar 2005/2006 was een gangsteroorlog gaande in Amsterdam en Amstelveen. Op straat werden criminelen geliquideerd en we kennen natuurlijk de Heineken-ontvoering. De auteur haalde de inspiratie en deed de ideeën op van wat er toen heeft afgespeeld in Amsterdam en is gaan schrijven. En zo verscheen het eerste deel met de personage Femke Wolzak, de succesvolle advocate. En het is de moeite waard om dit thrillerdebuut De inwijding te lezen. Het is een origineel verhaal, spannend en modern geschreven maar ook met een tikkeltje humor. De spanning is niet in het hele boek aanwezig, dat zakte in wanneer Femke uitgebreid met haar vriendinnen naar de sauna ging, het kwam voor mij ongeloofwaardig over. Je leest eerder dat ze een goede band heeft met haar vriendinnen en wanneer één van haar vriendinnen in de problemen komt, gaat ze uitgebreid met de anderen naar sauna. Dat had van mij  niet gehoeven, beetje chicklit-achtig, zo kwam dat bij mij over.

Maar voor rest was het een aangename kennismaking met Femke Wolzak. Ik ben benieuwd wat ze nog allemaal voor haar kiezen gaat krijgen. De hoofdstukken worden aangeduid met dagen en voorzien van een datum, in dertien dagen gebeurt er veel. Het nadeel vond ik de lange hoofdstukken. Als ik tussendoor stopte dan moest ik de volgende keer eerst even weer een paar pagina's opnieuw lezen . Dat haalde bij mij de vaart eruit tijdens het lezen en dat is best jammer.
Voor de rest is het een prima debuut. Ik ga zeker ook de volgende delen lezen, personage Femke Wolzak is wat mij betreft een interessante boeiende dame. 

Plot 4
Schrijfstijl 3
Leesplezier 3
Originaliteit 4
Psychologie 3
Spanning 3 

Ik geef De inwijding 3,5 ster 

Lydia Buist 


Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!

zaterdag 16 januari 2016

Uit de oude doos: Passiespel - Isa Maron

Beschrijving:
Mijn cover van het ebook is mooi. Ik moest eerst denken wat moet zo’n veer nou op de cover, maar na het boek gelezen te hebben viel het kwartje. Ik geef 7 punten aan deze cover, door de eenvoud van het enkele veertje is het zeker mooi.

Het verhaal gaat over  Olga die getrouwd is met Michel en 2 kinderen heeft, Joep en Anne. Het huwelijk wordt een sleur en Olga gaat met instemming van Michel op date. Ze denken dat dat hun seksleven weer een impuls geeft. Michel is stapelgek op Olga, maar daarentegen is Olga uitgekeken op Michel. Ze houdt nog van hem maar de sleur en het altijd hetzelfde in de slaapkamer breken haar op. Haar jeugd is niet gelukkig geweest en na de dood van haar broers en haar moeder heeft haar vader haar met strenge hand opgevoed. Ze heeft gebroken met hem, maar als ze wordt gebeld dat hij op sterven ligt dringt Michel erop aan hem toch op te zoeken. Olga heeft ondertussen een verhouding met  een man die ze ‘meester’ moet noemen, wat Michel niet weet is dat Olga iemand heeft gezocht die haar kan inwijden in het sm-spel. Ze is altijd gefascineerd geweest door dit gebeuren en hoopt daar nu te vinden wat ze nodig heeft. Een man die dominant is, ze is bereid heel ver te gaan. Wanneer ze speciale kleding moet gaan dragen is Michel het zat en vindt hij dat ze er een einde aan moet maken. Olga kan er niet mee stoppen, het wordt een soort verslaving. Ze heeft een telefoontje gekregen die ze altijd bij haar draagt en waar ze opdrachten op ontvangt. Olga gaat ver en doet alles om haar meester te behagen, maar tot hoever zou ze voor haar meester gaan? Is er nog een weg terug? Ze raakt steeds dieper verstrikt in het sm-wereldje en raakt steeds meer vervreemd van haar gezin.

Beredenering:

Het plot was duidelijk, maar ik was verrast door het einde. Ik heb nog geen volgend boek gelezen van Isa, maar ik heb het gevoel dat het verder gaat. Het einde was open en gaf me een onaangenaam gevoel.  Ik wil zeker het volgende deel gaan lezen, omdat ik vooral heel benieuwd ben naar het vervolg van Olga en Michel en of zij hun huwelijk kunnen redden.
Het boek deed me wel een beetje denken aan het Vijftig tinten grijs (2012), maar Passiespel was al eerder geschreven (2008). Het is een literaire thriller, maar ik had alleen gehoopt meer te weten te komen over de dode vrouw in het verhaal die werd gevonden, maar misschien komt dit in het volgende boek ter sprake.

Oordeel:
Het boek kan vind ik niet tippen aan De Noordzeemoorden qua spanning, maar las wel lekker weg. Passiespel was het debuut van Isa Maron en verscheen in 2008. Ze werd toen de Koningin van de erotische thrillers genoemd.  Hou je van erotiek en spanning dan is het een goed boek om te lezen.
Het las lekker weg, maar een echt thrillergenre vond ik het niet. Toch ga ik verder met het volgende deel, omdat ik hoop dat de vragen die Passiespel opriepen beantwoord zullen worden.

Ik geef Passiespel 3,5 ster.

Caroline Kuiper.

dinsdag 12 januari 2016

Uit de oude doos: In memoriam - Jeffery Deaver

Het verhaal
Langs de snelwegen van Monterey, Californië, verschijnen steeds regelmatiger herdenkingskruizen niet ter herinnering aan dodelijke ongelukken in het verleden, maar als aankondiging van gruwelijke moorden die nog zullen volgen. Kathryn Dance, kinetisch expert bij het California Bureau of Investigation, wordt ingeroepen om de zaak op te lossen. Al snel komt ze op het spoor van de tiener Travis Brigham. Zijn rol bij een fataal auto ongeluk leidde tot verschrikkelijke haataanvallen...

Cover
Een plas water, wat keien er omheen en een weerspiegeling van bomen in die plas. Intrigerend, onheilspellend.
Maakt wel nieuwsgierig, zou het boek in de winkel zeker oppakken.

Mijn mening
In dit verhaal is de lijn tussen de echte en synthetische ( internet ) wereld heel dun. De oorzaak van de moorden en pogingen daartoe lijken te vinden op het internet. Een blog en een role-playing game geven aanwijzingen naar het hoe en waarom. En naar wie er eventueel achter zou kunnen zitten.

De hoofdrol in dit boek is voor Kathryn Dance, een van de vaste hoofdpersonages van Deaver. En mijn favoriete hoofdpersonage. Zij werkt bij het CBI, als agent. Met als specialisme kinese, het lezen van mensen aan de hand van non-verbale communicatie.
In dit verhaal heeft ze niet altijd iets aan haar specialisme, want hoe lees je een avatar in een spel?

Voortdurend weet Deaver je op het verkeerde been te zetten. Elke verdachte die voorbij komt is op dat moment zo logisch, er kan geen sprake meer zijn van een andere verdachte! Om je uiteindelijk toch verbaasd achter te laten als de dader ontmaskerd wordt. Ik zag het in ieder geval niet aankomen.

In dit boek geeft Deaver veel informatie over hoe de dingen op het wereldwijde web werken. Dit is nodig om het verhaal te kunnen volgen, ook als je zelf niet zo bekend bent met het internet. Het zou storend kunnen zijn, zoveel bij-informatie, maar zo heb ik het niet ervaren. De uitleg wordt mooi verweven in het verhaal.

Ik ben fan van Deaver, dus teleurstellen zal hij mij niet snel!

4 sterren

Juul

maandag 4 januari 2016

Uit de oude doos: De Toneelclub - Nathalie Pagie

De toneelclub is het debuut van Nathalie Pagie. De campus is haar tweede boek. Haar derde boek Paradijsvogels verscheen in oktober van dit jaar.

Cover:
Een vrouw met een roze masker. Als ik de cover zie heb ik echt even geen idee. In eerste instantie denk ik ‘toneelclub’ en ‘masker’ en roept het vragen bij me op. Nu ik het boek uitgelezen heb, vind ik de keuze voor deze cover goed.
De hoofdpersonage laat op een gegeven moment haar ware aard zien en komt voor zichzelf op.

Achterflap:
Elin zoekt na een verbroken traumatische relatie haar heil in een nieuwe stad en een nieuwe baan. Ze wil helemaal opnieuw beginnen en haar verleden achter zich laten. Vooral Daniël, haar charmante maar ook gewelddadige ex, wil ze vergeten.
Het lijkt haar aardig te lukken: haar baan is uitdagend, en ze besluit haar oude liefde voor toneel nieuw leven in te blazen door zich bij een toneelclub aan te sluiten. Als ze daar echter een oude bekende tegenkomt, wordt ze geconfronteerd met herinneringen die ze liever zou vergeten. Elin komt voor een drastische keuze te staan: als ze niet weer het slachtoffer wil worden, zal ze het heft in eigen handen moeten nemen.
Lukt het haar voor eens en voor altijd af te rekenen met haar verleden?

Mijn mening:
Het verhaal is goed bedacht, alleen jammer dat de auteur soms te veel informatie geeft waardoor het voorspelbaar wordt en je als lezer al gauw door hebt hoe het verhaal loopt. De hoofdpersonage komt wel goed uit de verf. Elin heeft het nodige meegemaakt, werd gepest op school, een relatie die niet over rozen gaat. Dat ik dacht wat ben je naïef, kom voor jezelf op. Als je leest wat Elin allemaal heeft doorstaan met haar vriend, dat is geen kattenpis. Elin is een vrouw die overal ja en amen op zegt en haar mening niet durft uit te spreken, totdat .........
Eindelijk stelt ze zich assertief op. Met Elin valt niet te sollen. Ze weet één ding zeker: ze wil niet nog een keer slachtoffer worden.
Ondanks dat de auteur iets te veel prijsgeeft was het toch aangenaam om te lezen. Het boek leest als een trein door haar vlotte schrijfstijl en korte hoofdstukken. Kortom: een goed boek waarbij je je verstand op nul kan zetten.

Ik geef dit boek 3 sterren

Lydia Buist.

zaterdag 19 december 2015

Uit de oude doos: De toeschouwers - Hilde Vandermeeren

Omdat ik de cover niet zo geweldig vond lag dit boek al een tijdje op mijn NTL stapel. Het was de winnaar van de Hercules Poirot Publieksprijs uit 2013, dus moest het toch wel een goed boek zijn.

Het verhaal:
Marion doet aan wedstrijd-kickboksen en heeft een vriendin waar ze mee spart en ook wel eens tegenover in de ring staat, Dana.
Dana heeft een dochter Chavi en omdat ze voor haar werk naar Japan moet en niemand heeft om Chavi op te vangen vraagt ze Marion.
Marion heeft vroeger als opvoedster in een internaat gewerkt, maar daar werd ze ontslagen. Chavi gaat naar een internaat en Marion moet haar daarheen brengen en haar op vrijdag ophalen. Het weekend moet ze dan bij Marion doorbrengen.
Eigenlijk ziet Marion dit helemaal niet zitten, Chavi zegt eigenlijk nooit wat en Marion heeft niets met kinderen. Omdat Dana echt niemand heeft, stemt Marion toe. De eerste keer dat Marion Chavi wegbrengt ziet ze een man en blijft naar hem kijken. De man geeft haar de kriebels en ze vertrouwt hem niet.
Wanneer er een vacature op het internaat komt, solliciteert Marion en ze wordt aangenomen. Nu kan ze Chavi in de gaten houden. Wanneer Marion vrij is wordt er een moord gepleegd op de school.
Chavi heeft het helemaal niet naar haar zin en wordt gepest, ze is één van de weinig getinte leerlingen op de school. Isabeau en Camille zijn de reltrappers op het internaat. Wanneer het  vriendinnetje van Chavi van de trap 'valt' en voorlopig niet op school komt is Chavi nog banger. Ze krijgt ingefluisterd dat zij donderdag aan de beurt is. Chavi bedenkt een plan om te ontsnappen uit het internaat.

Mijn mening:
Een boek wat lekker weg leest en met verschillende verhaallijnen die toch samenkomen in een plot.
Marion heeft vroeger iets meegemaakt op het internaat waar ze op zat, nadat haar ouders zijn overleden, en sindsdien is ze achterdochtig. Ze vertrouwt mannen niet en is haar baan verloren doordat ze onterecht mannen heeft beschuldigd van misbruik. Haar vriendinnetje van vroeger had haar iets verteld over een leraar en Marion heeft daar toen niet echt aandacht aan geschonken. Ze was ook nog maar een meisje. Doordat zij geadopteerd werd heeft ze haar vriendinnetje laten vallen met alle gevolgen van dien.
Het boek heeft veel personages die worden beschreven. Een beetje te veel vind ik. Zelfs de schilder die wordt vermoord heeft iets met het verleden te maken. Op zich wel heel goed gevonden en knap hoe de puzzelstukjes in elkaar vallen, maar het verhaal van Marion heeft niets te maken met leerling Isabeau of met lerares Marleen Vandeweghe. Eigenlijk vind ik dat het verhaal van Marion, maar ook van de andere personages, verder uitgewerkt had kunnen worden. Het zijn nu zoveel kleine verhaaltjes in één groot geheel.
Ondanks dit minpunt voor mij, heb ik toch van het boek genoten en het achter elkaar uitgelezen.

Ik geef De toeschouwers 3,5 ster.

Caroline Kuiper

zondag 29 november 2015

Uit de oude doos: Niets is ooit - Toni Coppers

Met Niets is ooit maakte Toni Coppers zijn debuut als thrillerschrijver en werd genomineerd voor de Hercule Poirot prijs.
Niets is ooit is het eerste boek in de reeks rond Liese Meerhout.

Achterflap:
Na jaren te hebben rondgezworven in het buitenland, runt Simon de Vere een reclamebedrijfje in Brussel. Wanneer zijn vader Robert verongelukt, erft Simon diens zaak, een kleine maar gerespecteerde kunsthandel, in de buurt van de kleine Zavel. Maar  bij de begrafenis worden de zaken hoe langer hoe vreemder: zijn vader blijkt een uitstaande schuld te hebben bij schimmige mensen met weinig gevoel voor humor en met de onhebbelijke gewoonte om Simon te bedreigen. Als er in de zaak wordt ingebroken, leert Simon inspecteur Liese Meerhout kennen . Liese heeft haar handen vol met een al even vreemde misdaad: de roofmoord op een gastconservator van het Afrikamuseum. Dan blijkt het vreemde schilderij dat Simons vader zijn leven lang gekoesterd heeft en altijd dicht bij zich in zijn kluis had, verdwenen is........

Mijn mening :
Een paar maanden geleden is in september De vleermuismoorden verschenen van Toni Coppers. De samenvatting sprak me aan, het is het achtste deel in de reeks met Liese Meerhout. Ik was nieuwsgierig naar deze Vlaamse auteur en ik besloot om met deel één Niets is ooit te beginnen. Het was een aangename kennismaking met de auteur en de personages. Liese Meerhout werkt bij de politie bij de afdeling kunstcriminaliteit. We gaan ongetwijfeld Liese in Toni zijn volgende boeken nog beter leren kennen. Een heerlijk vooruitzicht, ik kan voorlopig vooruit met de boeken van Toni Coppers. In de eerste verhaallijn maken we kennis met Liese, ze werkt bij de kunstcriminaliteit. Ze heeft een vriend Hans en Liese zit in een dip met haar relatie. Ze stort zich dan ook helemaal op het werk: een roofmoord op een conservator in het Afrikaanse museum. Liese en haar manschappen staan voor een groot raadsel.
In de tweede verhaallijn maken we kennis met Simon de Vere, zijn vader is verongelukt en wanneer de afscheidsdienst net achter de rug is krijgt hij al gelijk de vraag wat doet hij met de zaak van zijn vader? Verkoopt hij het? Kort daarna wordt er ingebroken in de zaak van zijn vader. Hij maakt kennis met inspecteur Liese Meerhout. Vervolgens ontvangt Simon een dreigtelefoontje, ze eisen een behoorlijke geldbedrag en de duistere figuren laten het hier niet bij zitten. Liese en Simon kunnen goed met elkaar overweg en ze kunnen goed praten samen. Liese voelt zich op haar gemak. Simon is niet vies van  alcoholische drank, hij drinkt best veel.
Niets is ooit is een spannend verhaal die je meeneemt naar Brussel en Toni heeft Brussel mooi in kaart gezet door zijn gedetailleerde beschrijvingen. Toni schrijft vlot en het is, ondanks dat er Vlaamse woorden of uitdrukkingen in voorkomen, makkelijk te lezen. Ik ga zeker zijn volgende boeken lezen want ik wil Liese en Simon wel beter leren kennen en ik ben benieuwd naar hun volgende avontuur.

Leesplezier 4
Schrijfstijl 4
Plot 3
Spanning 3
Originaliteit 3
Psychologie 3

Ik geef Niets is ooit  3,5 ster.

Lydia Buist.

maandag 9 november 2015

Uit de oude doos: Valse beloftes - Linda Castillo


Het verhaal
Politiechef Kate Burkholder zet alles op alles om de moord op de ouders van vier kinderen op te lossen en doet een zeer verontrustende ontdekking over de familie. Daarnaast wordt de omgeving ook geteistert door haatmisdrijven tegen Amish. Is er een verband?

Cover
Simpel. Een vrouwengezicht. Lege ogen. Is ze dood? Wat is er aan de hand?
Maakt wel nieuwsgierig.

Mijn mening
Dit is het derde boek dat ik van Linda Castillo lees. De eerdere boeken: Zwijgplicht en Voor altijd stil vond ik erg goed. Had dan ook heel veel zin om aan dit boek te beginnen. Het heeft wel de voorkeur om de eerste twee boeken ook al gelezen te hebben, zodat je de achtergronden en motieven van Kate beter begrijpt.

Net zoals in de vorige boeken speelt de Amish-gemeenschap weer een grote rol. Er worden al geruime tijd haatmisdrijven tegen hen gepleegd, misdrijven die steeds meer escaleren. En op een dag worden 3 volwassen Amish in een gierput gevonden. In eerste instantie lijkt het een afschuwelijk ongeluk, maar bij de lijkschouwing blijkt dat het om moord gaat.

Door haar eigen Amish-achtergrond raakt Kate meer dan persoonlijk betrokken bij de kinderen van de vermoorde ouders. Met name het meisje doet haar erg aan zichzelf denken en daarom vindt ze het moeilijk om afstand te nemen.

Het boek is goed geschreven. Je beleeft het verhaal vanuit het perspectief van Kate. Je denkt, voelt en (be)leeft met haar mee. Eenmaal begonnen in het boek vond ik het moeilijk om het boek weg te leggen. Waar ik ging, ging het boek. Ik had het dan ook in iets meer dan een dag uit. Ik hoop dat er snel een deel 4 in de reeks komt, ik kan niet wachten!

Ik wil deze serie zeker aanraden bij een ieder! Lezen!

4 sterren

Juul

donderdag 3 september 2015

Levenslijn - Harlan Coben

Myron Bolitar droomt er al jaren van dat er eens een voluptueuze blondine zijn kantoor binnenstapt en hem om hulp vraagt. De vrouw die op een ochtend voor hem staat voldoet aan de beschrijving, ze is alleen acht maanden zwanger. Suzze T is een voormalige tennisster en Myron heeft door de jaren heen heel wat mooie deals gesloten voor haar en haar echtgenoot, de rockster Lex. Maar nu is Lex verdwenen en Suzze is ten einde raad. Myron probeert haar aanvankelijk gerust te stellen - misschien heeft hij gewoon koudwatervrees voor het aanstaande vaderschap - maar Suzze houdt vol dat er iets niet klopt. Al snel ontdekt Myron dat er op internet geruchten circuleren over een vermeende andere vader van Suzzes ongeboren kind. Heeft zij soms iets te verbergen? Familiekwesties zijn voor Myron sowieso aan de orde van de dag: zijn eigen vader Al vecht voor zijn leven, zijn broer Brad zit in de problemen en Brads losgeslagen tienerzoon is op zoek naar een vaderfiguur. En Myron is degene die het allemaal moet gaan oplossen.

Cover
Een rennende vrouw op een brug, van achter gezien. Ik heb het idee dat ze ergens voor vlucht. Het maakt nieuwsgierig. Waar is ze dan voor op de vlucht? Ik zou het boek zeker oppakken om de achterflap te lezen.

Mijn mening
Myron Bolitar is een van de vaste personages van Harlan Coben. Dat vind ik wel wat hebben, als een schrijver vaste personages heeft. Je leert ze dan toch steeds een beetje beter kennen. Wat een nadeel kan zijn, heb ik bij dit boek gemerkt, is dat je personages en verhaallijnen door elkaar gaat gooien. Het vorige boek dat ik van Coben las was nl geen Bolitar-verhaal. En bij sommige dingen dacht ik nu soms: hè? Bijvoorbeeld het feit dat zijn vader nog leeft, dat was in het niet-Bolitarboek namelijk niet het geval.

De vaste compaan van Myron is Win Lockwood, een exorbitant rijke man die er behoorlijke vreemde levensstijl op na houdt. Ook zijn zijn methodes om Myron te helpen niet altijd conventioneel.

In dit boek vielen de vele woordgrappen mij op. Ik heb regelmatig zitten grinniken. Ik hou daar wel van. Woordgrappen waardoor soms ook een spraakverwarring ontstond tussen Win en Myron, bewust gecreëerd door Win.

Het verhaal is misschien wat vergezocht met de moord op een tienermeisje. Twee tiener tennissterren en twee rocksterren. En een louche gokbaas. Toch is het een aangenaam verhaal om te lezen. En hoe het allemaal precies in elkaar steekt krijg je pas aan het einde door. Ik had niet alles zien aankomen en daar blijf ik blij van worden.

Het boek is zeker een aanrader en ook zonder eerdere boeken van Coben gelezen te hebben prima leesbaar. 

3,5 sterren.

Juul

Koop bij bol.com

woensdag 26 augustus 2015

De tiende vrouw - Roel Janssen


Als Tessa Insinger in het holst van de nacht aan boord stapt van het zeiljacht Joyeuse, heeft ze maar één doel: wraak. Het schip is eigendom van Eric Pincoff, een megalomane projectontwikkelaar die werkt aan een moderne versie van het Europese rijk van Karel de Grote. Aan boord zijn ook Pincoffs Chileense bodyguard en zijn aantrekkelijke Britse bankier. Tessa’s vriend is kort daarvoor op straat vermoord omdat hij advocaat was van Pincoff. Eenmaal op zee ontdekt Tessa dat de sleutel tot het imperium van de zakenman verborgen is in de namen van de tien vrouwen van Karel de Grote. Terwijl ze op de hielen worden gezeten door Pincoffs talrijke belagers, ontbrandt er op de Joyeuse een strijd om de code. Iedereen denkt elkaar te slim af te zijn, maar Tessa weet dat slechts één opvarende van de code gebruik kan maken.

Cover
Een vrouw van de achterkant gezien die uitkijkt over de zee. Het heeft iets melacholisch, verdrietigs.
Ik word wel nieuwsgierig, wat gaat er in die vrouw om, wat is er gebeurd? Het is een cover die nieuwsgierig maakt.
 
Mijn mening
Het verhaal speelt zich vooral af op een zeiljacht met daarop 4 bemanningsleden die ieder hun eigen reden hebben om aan boord te zijn. De een wil wraak, de ander is op de vlucht, weer een ander is uit op het geld van de ander en de laatste simpelweg omdat hij ervoor betaald wordt.
Deze redenen zijn uiteraard een explosieve combinatie op een beperkte ruimte.
Tijdens het lezen worden de achterliggende motieven uit de doeken gedaan. Het gaat, uiteraard, om geld, heel veel geld. Wat weggesluisd wordt naar allerlei vage belasting eilandjes, eilandjes die daarom ook de bestemmingen zijn van de zeiltocht.
De eigenaar van het jacht heeft daarnaast ook nog eens een obsessie voor Karel de Grote. En in die obsessie liggen ook de mogelijkheden om de plannen van de anderen ten uitvoer te brengen.
Al bestaat het verhaal vooral uit gekonkel en achterbakse handelingen, toch is geen van de hoofdpersonen echt een naar persoon. Allemaal hebben ze een menselijke, aardige kant.
Het is wel een beetje een mannenonderwerp, de economische kant en de technische aspecten van het zeilen. Maar toch is het een erg fijn boek om te lezen.

Het is het eerste boek dat ik van Roel Janssen lees, ik had hem wel al eens mogen ontmoeten.
Naast dat het een aardige man is, kan hij ook goede boeken schrijven! Voor dit boek ontving hij in 2007 dan ook de Gouden Strop, en niet geheel onterecht.

Het krijgt van mij 4 sterren.

Juul



vrijdag 26 juni 2015

Uit de oude doos: Verdieping X - Kim Moelands

Meedoen aan een boekraadspelletje en dan het geraden boek winnen omdat Kim Moelands en Thrillerlezers! een verbond hadden gesloten, het kan slechter ;-)

Een aantal dagen na het winnen van het boek Verdieping X valt het al in de bus, of eigenlijk moet ik zeggen: belt mijn buurvrouw aan om me het boek te geven die ze zo lief voor me heeft aangepakt. Ik heb namelijk, tot ergernis van de postbezorger, een smalle jaren 30 brievenbus en daar past geen boek doorheen.

Wat me gelijk opvalt is de cover, een half vrouwengezicht met donker haar hangend voor een bruin oog en een mond met rood gestifte lippen, een klein beetje uitgelopen in de fijne lijntjes (vast een roker ;-) ). Kim's naam in het rood, de N er een beetje uitvallend, en de titel in iets kleinere letters in het wit, in een lekker edgy lettertype.
De subtitel 'Bloed kruipt waar het niet gaan kan' duidt op een dubbele betekenis, bloed als in bloed en bloed als in bloedverwanten.

'Dit is het zesuurjournaal met Willen van Beek. Vannacht is een party in Club Energy in Utrecht uitgelopen op een drama: twaalf jongeren zijn overleden, achtendertig feestgangers raakten in coma en vechten nu voor hun leven. De politie en GGD tasten vooralsnog in het duister over de oorzaak. Van de meesten van hen is de identiteit nog niet achterhaald. We hopen in een volgend extra journaal meer te kunnen melden over het precieze aantal slachtoffers en de oorzaak.'

In een Utrechtse discotheek overlijden plotseling twaalf jongeren na het gebruik van de mysterieuze partydrug ELF. Tientallen anderen raken in coma, en hun toestand verslechtert met het uur. In het Academisch Medisch Centrum Midden vecht hematoloog Floor van Schaik voor hun levens. Hun bloed wordt in allerijl geanalyseerd door het commerciële bedrijfje Future Medical Blood, van Johann de Zeeuw, dat elders in het ziekenhuisgebouw is gevestigd. Floor's chef Victor de Kauw lijkt alle vertrouwen in FMB te hebben, en des te minder in haar. Wanneer De Kauw probeert Floor op non-actief te stellen, besluit ze om 's nachts in het lab van de Utrechtse bloedbank zelf wat proeven te nemen...

In de proloog lees je over een man die wakker wordt op een bed, in zijn arm zit een injectienaald. Hij vraagt zich af waar hij is en wat er aan de hand is, maar voor hij verder kan denken wordt hij alweer in slaap gebracht.

De hoofdstukken van het boek zijn onderverdeeld in de namen van de personen waar dat hoofdstuk over gaat, erg prettig want je vraagt je nooit af in wiens hoofd je nu zit.

Linda, gaat over Linda van Vliet, een 35-jarige laborante van de bloedbank…die ergens in haar leven een keus heeft gemaakt die weleens tot desastreuze gevolgen kan leiden. Zelf vindt ze het achteraf ook niet zo slim, maar ja er mee stoppen is nu even geen optie.

Melissa Donkers, dochter van gescheiden ouders. Haar moeder is Saskia van Vliet een carrièrevrouw, haar wat saaie vader is Evert Donkers en haar tante is Linda van Vliet. Melissa is al vaak verhuisd omdat haar moeder regelmatig van baan wisselt in haar zucht naar meer en beter. Nu wonen ze sinds kort in De Bilt en Melissa heeft nog niet zoveel vrienden op haar nieuwe school, maar gelukkig vinden ze haar daar cool en vragen haar mee naar een feestje. Ook is ze een beetje verliefd op Rowan, een van de populaire jongens op school en hij komt haar halen om naar het feest te gaan.

Floor van Schaijk, hematoloog in het AMCM. Ze runt samen met haar collega Victor de Kauw de vakgoep hematologie. Ze is gescheiden en woont samen met haar 2 katten Dirk en Doortje.

Merel, 4 maanden zwanger van Sven. Ze hebben 2 jaar een relatie en wonen sinds een half jaar samen. Merel is opgegroeid in de Bible Belt van Zeeland.

Sven, het vriendje van Merel. Wat gebeurt er met hem als hij bloed gaat doneren?

Vicky Hogendoorn, rechercheur bij de politie Utrecht belast met het onderzoek naar de naar de onwelwording en het overlijden van de bezoekers van de party.

Zwart voor zijn ogen. Schimmige contouren doemen op. Hij hoort een zacht gezoem op de achtergrond. Waar is hij? Voorzichtig draait hij zijn hoofd naar het geluid. Vanuit een apparaat lopen roodgekleurde slangen naar een doorzichtige zak die half gevuld is met rode vloeistof. Bloed? Zijn bloed?

Dan zijn er in het boek nog een aantal personen die geen eigen hoofdstuk hebben, maar die een belangrijke rol spelen in het verhaal.

Het boek neemt je mee…een beter woord, sleurt je mee in de belevenissen van de hoofdpersonen…je wordt meegezogen in hun angst, verdriet, afkeer, woede en voelt ook de verbazing, haat, wanhoop en de adrenalinekick op het moment dat zij dat voelen. Het verhaal boeit van het begin tot het eind en zelfs als je weet hoe het zit blijft het spannend. Worden de daders gepakt, gaan de slachtoffers het halen? Ik heb af en toe echt moeite moeten doen om het boek weg te leggen, zo spannend vond ik het.

Wat ik heel prettig vind aan de schrijfstijl van Kim, is dat ze de personen prima beschrijft, maar toch ook nog ruimte laat voor eigen invulling, eigen fantasie. Zo wordt het voor mij een boek met net dat beetje extra. Het enige wat ik een beetje jammer vind is dat je op het eind wel leest hoe het met Sven en Merel gaat, maar hoe en of Melissa haar leven weer heeft kunnen oppakken, dat miste ik wel. Want als echte muts wil ik uiteraard dat het met alle 'goede' mensen goed afloopt ;-)

Een klein foutje heb ik ook ontdekt, op de achterflap staat Floor van Schaik en op bladzijde 48 staat Floor van Schaijk….maar ach what's in a name ;-)

Voorin het boek heeft Kim geschreven: ' Voor Ann, Veel leesplezier!' Nou en dat heb ik gehad…ik geef het boek 4 bloedspannende sterren…

donderdag 21 mei 2015

Uit de oude doos: Spoorloos - Harlan Coben

Elf jaar geleden is de ex-vriendin van Will Klein vermoord, gewurgd. Zijn oudere broer wordt van die moord verdacht en verdwijnt spoorloos. Will is er van overtuigd dat zijn broer niet meer leeft.

Op haar sterfbed vertelt de moeder van Will dat zijn broer nog leeft. Kort daarna verdwijnt de huidige vriendin van Will. Hij weet niet wat hij moet denken en gaat op onderzoek uit.

Cover
Donkere herfsttinten. Schimmig vrouwfiguur dat van de kijker afloopt. De link met de vermoorde en verdwenen vriendinnen van Will is overduidelijk.

Ik ben fan! Wat schrijft Harlan Coben geweldig!
Het verhaal loopt nooit zoals je, al lezend, denkt dat het zal lopen. Meer dan eens werd ik op het verkeerde been gezet, tot de laatste bladzijde aan toe. Dat zijn in mijn ogen de betere thrillers: onvoorspelbaar en verrassend.

Het dagelijks werk van Will is idealistisch: hij runt een opvanghuis voor tieners die op straat wonen en werken. Zijn trouwe metgezel in het werk is Squares, een bekereling die eerst een tattoo van een hakenkruis op zijn voorhoofd had, maar daar nu 4 vierkantjes (Squares) van heeft gemaakt. Daarnaast runt Squares een yogacentrum samen met zijn vriendin.
Door het verleden, maar ook zijn huidige werk, heeft Squares de contacten om Will te helpen het verhaal te ontrafelen.

Het duurde vrij lang voor ik echt in het verhaal zat. Zeker tot halverwege het boek. Maar toen ik er eenmaal door gegrepen was kon ik het boek ook niet meer wegleggen. Ik moest doorlezen en weten hoe het allemaal in elkaar zat.

Harlan Coben schrijft, volgens mij, geen slechte boeken en dit is ook weer een fijne.

4 sterren

Juul

vrijdag 24 april 2015

Uit de oude doos: Moord voor mij - Karen Rose


Er zijn al vijf meisjes vermoord. Eén meisje weet te ontsnappen en kan als de enige getuigen tegen de daders. Maar iemand doet er alles aan om haar het zwijgen op te leggen…

Ook Susannah Vartanian is in het verleden slachtoffer geweest van een geweldsdelict. Samen met Luke Papadopoulos probeert ze de daders op te sporen voordat nog meer meisjes aan hun gruwelpraktijken ten prooi vallen.

De zaak leidt hen naar schimmige internetchatrooms en naar een duistere wereld vol geweld, chantage en prostitutie. Ze komen een gigantisch netwerk van vrouwenhandelaars op het spoor dat zo complex in elkaar steekt dat het onmogelijk is nog te weten wie er te vertrouwen valt en wie niet. En de gewetenloze moordenaars doen er alles aan om te zorgen dat het spoor niet naar hen leidt, en daarbij ontzien ze niemand….
Dit is het derde boek van Karen Rose met een lid van de familie Vartanian in de hoofdrol. Je wordt even een klein stukje terug genomen in deel 2, wat alleen opvalt als je die gelezen hebt. Indien je die niet gelezen hebt is het gewoon een goeie intro voor een spannend verhaal, waarin Susannah samen met Luke een vernuftige bende criminelen probeert te ontmaskeren. Het boek is mooi in elkaar gezet met goed uitgewerkte personages en mooie plot-wendingen. Af en toe word er een klein tipje van de spreekwoordelijk sluier opgelicht, maar dan nog weet je niet hoe het nou precies zit.  De manipulatie en indoctrinatie van een kind dat door werkt tot aan zijn of haar volwassenheid is knap beschreven en je gelooft er echt in.
Als een soort van rode draad loopt het personage "Charles" door het verhaal en het is knap eraan hoe je er maar niet achterkomt wie hij nou precies is tot aan het eind van het verhaal. En dan valt ook alles op zijn plek. Een klein minpuntje is misschien de verwijzingen naar 2 andere verhalen. Maar dat is alleen als je de eerste 2 boeken niet hebt gelezen.

Toch kan je dit boek heel goed op zichzelf lezen en van mij krijgt hij 3 en halve ster.

Corina Nieuwenhuis


Koop bij bol.com

zondag 19 april 2015

Moon leest: Springvloed - Cilla en Rolf Björlind

De cover:
Wat een geweldige cover. Je ziet een vrouw die haar hoofd boven water probeert te houden, de cover slaat duidelijk op de jonge vrouw die bij de strandmoord om het leven kwam. De omslag bevalt me wel, ik zou hem zeker op pakken om te kijken op de achterflap waar het verhaal over gaat.

Het verhaal:
De zee steeg en kwam tot rust, zwart en glanzend, onder het oppervlak deed de vrouw haar ogen dicht. Het laatste wat ze voelde was een schopje, klein en zacht, tegen de binnenkant van haar buik.’
Het boek begint in de nazomer van 1987 met een gruwelijke daad van drie mannen op een jonge vrouw. Zij laten de vrouw op het strand bij Nordkoster in de springtij verdrinken. Rechercheur Tom Stilton weet de zaak niet op te lossen. Hij is hier door zo aangedaan dat hij instort en van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen. Olivia Ronning is 23 en derdejaars student op de politieacademie. Zij is geïnspireerd geraakt door haar vader, de inmiddels overleden inspecteur Arne Ronning. Voor haar studie krijgt ze een vrijwillige opdracht: ze mag een onopgeloste politiezaak onderzoeken en zij kiest de strandmoord. Aan deze moordzaak heeft ook haar vader nog gewerkt, maar om verder te komen met het onderzoek heeft ze de hulp nodig van Tom Stilton .. Maar dan zal ze hem eerst moeten vinden.

Mijn mening:
Het verhaal begint met de proloog van de daders van de moord op de zwangere vrouw op Nordkoster. Er is een jongen die de daders heeft gezien, hij was getuige van de daad. Gelijk ben je gepakt. Wat is er gebeurd? Waarom is de zwangere vrouw het zwijgen opgelegd? Al gauw ga je naar 2011. Meerdere daklozen worden op brute wijze mishandele en zij sterven aan hun verwondingen. De daders posten hun filmpjes op YouTube. Dit gebeurt in de eerste 30 bladzijden. Een boek met actie, het leest snel en je zit er al gauw midden in.

Waar ik een beetje moeite mee had, is dat er in het begin heel veel gebeurt. Er komen allerlei personages naar voren en die vertellen hun verhaal, maar je hebt geen idee wat al die personages met elkaar te maken hebben. Wat dus wel weer maakt dat je door wilt lezen om te zien waar het heen gaat.
Olivia is een gedreven persoonlijkheid. Ze gaat er voor, ze bijt zich helemaal vast in het onderzoek en laat zich niet aan de kant zetten. Dat vind ik erg leuk om te lezen. De manier waarop ze op een gegeven moment ook Tom weet te vinden siert haar.
Alle personages zijn uitgebreid en goed beschreven waardoor je lekker meeleeft met de personages. Wat er precies met Tom is gebeurd, wordt in dit boek niet helemaal beschreven. Details komen naar boven, maar niet het hele verhaal, waardoor ik toch ook heel gauw ‘De derde stem’ wil gaan lezen, dit is het tweede boek van deze serie.

Het boek neemt je mee en blijft tot het einde toe verrassend. Dit plot had ik niet aan zien komen. Er zijn verschillende scenario’s door mijn hoofd gegaan, maar niet dit. Wel vind ik dat er een beetje een open einde aan zit. Ik ben dan ook benieuwd of dat stukje van het verhaal verder gaat in het volgende deel.

Een heerlijke Scandinavische thriller die ik jullie zeker aan raad, nu gauw naar deel 2: ‘De derde stem’.

Ik geef Springvloed 4,5 sterren omdat hij goed is opgebouwd, de spanning er tot het einde in blijft en ik het plot echt niet zag aankomen.


Moon

Koop bij bol.com