Posts tonen met het label Clavis. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Clavis. Alle posts tonen

maandag 22 maart 2021

Je hebt één nieuwe volger van Chinouk Thijssen

 


Titel: Je hebt één nieuwe volger

Auteur: Chinouk Thijssen

Uitgeverij: Clavis Uitgeverij

Publicatiedatum: november 2020

Recensie door: Jaimy

Kraaien: 4
 

Sterre is super enthousiast als ze mee mag op haar eerste promoreis. 
Ze mag samen met 3 andere collega-vloggers/bloggers genieten van een weekje Turkije in een super mooie boerderij. Ze is heel zenuwachtig, het is namelijk niet alleen haar eerste promoreis, maar ook de eerste keer dat ze vliegt én alleen op vakantie gaat. Gelukkig klikt het al snel met de andere meisjes en als ze hoog in de lucht zit wordt ze eindelijk wat rustiger. 

Liz draait al langer mee en is dus ook een stuk relaxter. Eigenlijk vindt ze Sterre maar wat overdreven. Maar ze is blij dat ze even het land uit kan, want haar vriendje heeft het net uitgemaakt en heeft als klap op de vuurpijl al direct een nieuwe vriendin. Ze gaat zich echt niet zenuwachtig laten maken door Sterre’s vliegangst. 

Bij aankomst lijkt het allemaal niet zo rooskleurig te zijn als men deed overkomen en al snel blijkt er iets niet helemaal te kloppen. De locatie waar ze verblijven, lijkt totaal niet op de foto’s die ze hebben gezien en van luxe is er al helemaal niet te spreken. Wanneer Sterre doorheeft dat ze ook nog in de gaten gehouden en gefilmd worden, breekt ook bij Liz het zweet uit. Sterre blijkt toch niet paranoïde, maar juist een goed instinct te hebben. 

Waarom zijn ze daadwerkelijk hierheen gehaald?
Was dit allemaal een grote fout?

De perspectieven wisselen zich steeds tussen Sterre en Liv, waardoor we beide meisjes goed leren kennen. Ook de andere dames, Brenda en Romy leren we kennen, maar dan door de ogen van Sterre en Liv, wat een leuk aspect is. Je krijgt zo een beeld van de meisjes, dat eigenlijk beïnvloed is door wat zij van hen vinden. Het verhaal heeft meteen iets onheilspellends maar er is nog niet direct de vinger op te leggen. Het wordt verhaal heel breed uitgezet en de lijntjes lijken allemaal een andere kant op te gaan.
De spanning stijgt alsmaar en het wordt lastig om te zien wie er te vertrouwen is en wie er slechte bedoelingen heeft.
Het plot ontrafelt zich echt pas op het eind dus het doorlezen geblazen. De prettige schrijfstijl zorgt ervoor dat dit geen enkel probleem is en de vaart van het verhaal zorgt dat het leestempo ook op peil blijft.

Chinouk Thijssen maakt gebruik van een heel actueel onderwerp waar we allemaal bekend mee zijn. Velen willen ook influencer zijn en kijken erg op tegen vloggers en bloggers. Je hebt één nieuwe volger laat zien dat dit naast heel leuk, ook heel gevaarlijk kan zijn. Je geeft veel van jezelf bloot en echt iedereen kan het zien. Je bent veel kwetsbaarder dan je in de gaten hebt en het is makkelijk voor mensen met slechte bedoelingen om daarop in te spelen. Naast een leuke setting voor een verhaal geeft ze dus ook een boodschap mee: wees voorzichtig.
Spannend, meeslepend, leuke personages, een goed uitgewerkt plot: Je hebt één nieuwe volger heeft het allemaal. Het is daarnaast ook nog eens erg verassend en onverwacht waardoor het een waar leesgenot blijkt. 

 

zaterdag 18 januari 2020

Mijn held de huurmoordenaar van Coen de Kort


Titel: Mijn held, de huurmoordenaar
Auteur: Coen de Kort
Publicatie: september 2019
Uitgeverij: Clavis
Recensie door Lisa
Kraaien: 2,5

Korte inhoud:
Een hard, flitsend en ook grappig boek over een onverwachte vriendschap. Voor young adults die wel wat zien in gangsters, foute vriendjes en weggelopen meisjes.

Crimineel op leeftijd Leo Meijer stuit tijdens zijn ontsnapping uit de gevangenis op Roos. Die was eerst met haar vriendje weggelopen van haar pleegouders en is onlangs ook voor die rotzak gevlucht. En nu wordt ze met een ontsnapte gangster geconfronteerd … Maar Leo is aardig. Hij is zo vriendelijk om voor Roos te zorgen tot ze zelf beseft dat ze beter af is bij haar pleegouders. Dat ze teruggaat, staat voor hem vast. Maar de luxe waarmee Leo zich omringt, bevalt Roos wel en ze stelt de terugkeer naar haar vroegere leven uit. Leo en Roos genieten van hun tijd samen, tot er iets ergs gebeurt.

Mijn mening:
Toen ik gevraagd werd door Thrillerlezers om een paar boeken te lezen die genomineerd werden voor De Jonge Jury, hapte ik meteen toe. Young Adult spreekt me aan en als je dan leuke, originele titels ziet passeren zoals “mijn held de huurmoordenaar”, gekoppeld aan een mooie cover, dan heb ik toch wel een zekere interesse.

Alleen bleken de cover en de titel toch wel mooier dan het eigenlijke boek. Ik vroeg me dan ook regelmatig af waarom dit boek origineel genoeg was om bij die prestigieuze lijst te staan. Ik weet niet wat het was met dit verhaal, maar ik had doorheen het hele boek enorm veel moeite om erin te komen. De personages lagen me niet, het hele verhaal was te gemakkelijk, te eenvoudig en te weinig emotioneel, waardoor ik meermaals mezelf moest dwingen om verder te lezen.

Het verhaal had nochtans veel potentieel. Een oudere crimineel ontmoet een jong meisje en gaat er samen met haar vandoor. Zij heeft de nodige ellende meegemaakt, hij besluit plots dat hij toch een hart heeft en gunt haar een leventje in luxe en rijkdom. Alleen voelde het allemaal zo gemakkelijk en gemaakt aan, dat het me niet greep. Ik had geen enkele keer het gevoel dat die twee bij elkaar hoorden, noch had ik het idee dat ze om elkaar gaven. Bovendien waren de beweegredenen van Roos zo vreemd, dat ik me zelfs hardop afvroeg waarom ze zelfs zo dwaas zou zijn.

Nochtans kan dit concept echt wel lukken. Er zijn meerdere – uitstekende – films geweest waarin een oudere man met een jong meisje werd gekoppeld om samen op de vlucht te gaan. Eén van de allerbekendste in het genre is Léon, een klassieker door Luc Besson, die in 1994 de start van de flitsende carrière voor de piepjonge Nathalie Portman betekende.

Dan heb je ook nog A Perfect World, een van de minder bekende Kevin Costner-films, waarin hij op de vlucht gaat met een jongetje. Als kijker kreeg je medelijden met Costner en stemde je ook voor hem, wat je ook wilt als je dergelijke film zou maken.

Helaas heb ik dat gevoel niet gekregen bij dit boek. Het bleef allemaal oppervlakkig en hangende, waardoor ik geen enkele keer mee was met het verhaal. Jammer, want op zich kan er echt wel wat gedaan worden met dit thema. Hopelijk een volgende keer?

2,5 kraaien

woensdag 13 juli 2016

Gevarenzone - Jennefer Mellink

Titel: Gevarenzone
Auteur: Jennefer Mellink
Uitgeverij Clavis
204 pagina’s


Over de auteur
Jennefer Mellink (1985) is opgegroeid in Leusden. Gevarenzone is haar derde thriller voor young adults. In juni 2014 debuteerde ze met Gebroken, een zenuwslopend spannende thriller die lovend werd ontvangen. Daarna volgde haar tweede thriller Kwaad bloed. Jennefer schrijft ook columns en korte (spannende) verhalen die zijn verschenen in diverse verhalenbundels. Ook heeft ze zesjaar boekrecensies geschreven voor Hebban/Crimezone. Behalve als auteur werkt ze parttime als medewerker binnendienst bij een bedrijfsmakelaar. Jennefer woont in Twello.

Maar ik weet dat ik niet gek aan het worden ben. Ik weet dat ik iets heb gezien en ik hoop dat het verdwijnt uit mijn huis.

Na de zoveelste ruzie met haar moeder is Pip het spuug- en spuugzat. In de ogen van haar moeder kan ze helemaal niets goed doen en haar moeder laat ook geen kans onbenut om haar ongenoegen daarover te uiten, zowel verbaal als fysiek. Haar vader is vaak van huis in verband met zijn werk, al vermoedt Pip dat dat is om maar gewoon niet thuis te hoeven zijn. Pip brengt veel tijd door met haar beste vriendin Sanne en proeft daar van het liefdevolle gezinsleven zoals het in haar ogen zou moeten zijn. En dan vindt Pip een baantje als verkoopster in haar favoriete kledingzaakje én een eigen huisje. Ze kan haar geluk niet op.
Tijdens de housewarmingparty krijgt ze van vriendin Josie een ouijabord en nadat de vriendengroep het gebruikt heeft, gebeuren er rare, onverklaarbare dingen. Haalt er een van haar vrienden een geintje uit of is er iets anders aan de hand? Als de voorspelling van het ouijabord uitkomt en er iemand doodgaat, gaat het bergafwaarts met het nieuwe leven van Pip. Wie heeft het op haar gemunt?

Ze voelde niets, behalve pijn. Ze lag daar maar, als verdoofd. Ze wist niet waar ze was. Misschien bestond de hel echt.

In de proloog lees je de gedachten van iemand die net een ongeluk gehad heeft. Wie deze persoon is wordt nog in het midden gelaten, maar hij of zij komt in het boek vaker terug in de cursief gedrukte hoofdstukken. Wie dit is, wordt langzaam duidelijk.
Pip heeft het niet makkelijk. Een moeder die zo overduidelijk een hekel aan haar heeft, een vader die er nauwelijks is, je zou haar gewoon bijna zelf in huis nemen. Ze brengt zoveel als mogelijk tijd door bij en met haar beste vriendin Sanne, maar op de momenten dat ze thuis is, straalt de eenzaamheid van haar af. Ze kampt met vreselijke nachtmerries als gevolg van een gebeurtenis in haar verleden, maar vindt thuis geen troost. Jennefer weet ontzettend goed in de huid te kruipen van haar personages en Pip komt daardoor geweldig tot leven. De focus ligt ook volledig bij Pip en de overige personages hebben echt een bijrol. Daardoor blijft het hoe en wat lange tijd voor de lezer onduidelijk, waardoor je als lezer door Gevarenzone vliegt, omdat je gewoon wil weten hoe het zit. Op een gegeven moment gaat er wel iets dagen, maar dat mag de pret absoluut niet drukken, het is dan altijd nog maar de vraag of je het bij het rechte eind hebt. En als je dan bij het eind komt...
Jennefer houdt met een heldere, vlotte pen vanaf het begin de spanningsboog perfect gespannen en op weg naar de ontknoping dut het nergens ook maar enigszins in. Daarmee bewijst ze weer eens dat zij zich wat mij betreft bij de top van de Nederlandse young adult schrijvers mag scharen!

Leesplezier 5
Schrijfstijl 5
Plot 4
Originaliteit 4
Psychologie 4
Spanning 4

Vier hele dikke sterren voor Gevarenzone



Miriam




Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!

dinsdag 12 juli 2016

Jennefer Mellinks nieuwe boek is uit! En wij stelden haar een paar vragen..

Hoe was het toen je het nieuwe boek kreeg?
Een enorme verrassing, want eigenlijk zou Gevarenzone 7 juli verschijnen, maar dat werd iets later. Ik had het boek voor de zekerheid via Bol.com besteld, zodat ik het als eerste in huis zou hebben (bij mijn vorige boeken hadden de mensen die het via bol hadden gereserveerd eerder in huis dan ikzelf!). Enfin, zaterdag om 10 uur ’s morgens kreeg ik een automatisch mailtje van bol dat mijn bestelling klaarstond voor verzending. Dus ik dacht: ‘dan heb ik het boek dinsdag’, maar bij thuiskomst ’s avonds lag de enveloppe op de deurmat! Dat was nog eens leuk thuiskomen. De verpakking heb ik eraf gescheurd en dolblij heb ik het boek doorgebladerd en door mijn handen laten gaan. En wat is het een prachtig boek geworden! Er viel ook nog een mooie folder uit van Clavis, waarin alle drie mijn boeken heel mooi worden uitgelicht, dus dat was dubbel feest.


Waarom is deze weer beter dan de vorige?
Deze is weer totaal anders dan de vorige twee. Gebroken was een heel spannend boek, Kwaad bloed neigde naar whodunit en Gevarenzone is juist weer een beklemmend verhaal. Precies zoals de cover uitbeeldt, eigenlijk. Ik heb mijn best gedaan een origineel verhaal te verzinnen met een onvoorspelbaar einde, want dat is bij ieder boek mijn doel.


Welke groep zal het aanspreken?
Het is geschreven voor jongeren, maar het zal volwassenen zeker ook aanspreken. Gebroken en Kwaad bloed zijn ook door volwassenen gelezen en uit de beoordelingen en reacties blijkt dat mijn boeken ook bij deze doelgroep heel goed in de smaak vallen!


Is het leesbaar vlak voor het slapen gaan?
Ja hoor, maar op eigen risico. Als je nachtmerries krijgt, ben ik niet aansprakelijk te stellen voor de verloren uren slaap ;)


Ooit zelf een ouijabord gebruikt?
Nee, en dat is een heel bewuste keuze. Je zou kunnen zeggen dat je het zelf moet doen om te kunnen ervaren waar je over schrijft, maar mijn fantasie wist er ook heel goede raad mee. Daarnaast heb ik me er natuurlijk wel in verdiept door erover te lezen en te praten met mensen die het wel hebben gedaan.



Waar gaat Gevarenzone over?

Pip wil uit huis. Ze heeft voortdurend ruzie met haar moeder, die haar elke dag weer de huid vol scheldt omdat ze gestopt is met haar opleiding. Op een mooie dag in september lijkt alles op zijn pootjes terecht te komen: Pip vindt een leuke baan én een eigen huisje. Maar dat huis is niet zo geweldig als het lijkt. Nadat Pip en haar vrienden een ouijabord hebben gebruikt, gebeuren er allemaal vreemde dingen: spullen verdwijnen of gaan kapot en er gaat zelfs iemand dood, zoals het ouijabord al had voorspeld. Pips nieuwe leven verandert in een regelrechte hel. Wie heeft het op haar voorzien? Is het iemand van haar vrienden die haar in de maling neemt? Zijn het kwade geesten? Of zijn het spoken uit haar verleden?

Een spannende en beklemmende thriller over een droom die in een nachtmerrie verandert. Voor lezers vanaf 16 jaar.

dinsdag 15 december 2015

Boy nobody, de opdracht van Allen Zadoff

Hij was de perfecte moordenaar. Zonder naam. Zonder verleden. Zonder geweten. Tot hij vragen begon te stellen. Nu is het Programma bang dat de waardevolle soldaat een zwakke schakel is geworden. Daarom krijgt Boy Nobody een nieuwe opdracht. Een test. Boy Nobody ontdekt dat niets is wat het lijkt: het Programma niet, zijn vertrouwelingen niet, de waarheid niet.

Boy Nobody is de titel van een Young Adult trilogie, waarvan De Opdracht het tweede deel is. De Boy Nobody in de titel slaat op de hoofdpersoon, een 16 jarige jongen zonder naam en identiteit die door een Amerikaanse overheidsorganisatie (die alleen bekend staat als Het programma) is opgeleid om de perfecte soldaat te worden. De perfecte soldaat kan zijn opdracht volbrengen met wat er nodig is. Moord, ook op het meisje wat je zo leuk vindt.
In De opdracht krijgt deze jongen de opdracht de leider van een kamp waar jongeren worden opgeleid om terroristische aanslagen te plegen te doden. Nu blijkt dat Boy Nobody niet helemaal goed geprogrammeerd, want hij blijkt menselijke gevoelens te hebben. Ook ontdekt hij dat hij een chip in zich zelf heeft waardoor zijn angstgevoelens en andere gevoelens onderdrukt worden. Hij begint twijfels te krijgen.
Hoe moet dat met zijn loyaliteit aan het Programma. Dat Programma wat hem aan het begin van het boek ook al test en niet bereikbaar is tijdens zijn speurtocht en hun hulp nodig heeft.
Natuurlijk is het een Young adultboek en moet je geen Pietje Precies zijn m.b.t. bepaalde onderdelen. Het gaat Boy Nobody allemaal wel wat makkelijk af , zeker in gevechten. Maar het stoort totaal niet. Het geeft hoogstens af en toe een glimlach. Maar ik vind het verhaal leuk bedacht en lees in een flits het boek uit. Het is lekker leesbaar, spannend, mooie wendingen , leuke personen en juist Boy Nobody die bepaalde ontdekkingen doet maak het extra leuk. Het langzaam steeds meer info geven over de hoofdpersoon gebeurt mooi gedoseerd. Ik ben erg benieuwd wat we in deel drie en het laatste deel allemaal gaan ontdekken.

Het is voor mij onbegrijpelijk dat deze serie niet door heel veel meer mensen gelezen wordt!

4 sterren

dinsdag 27 oktober 2015

Boy Nobody deel 3

Hij was de perfecte moordenaar …  
   Zonder naam. Zonder verleden. Zonder geweten.  
   Tot hij vragen begon te stellen.  
Boy Nobody ontdekt dat niets is wat het lijkt: zijn opdrachtgever niet, zijn vertrouwelingen niet, zijn verleden niet.  
Komt de waarheid eindelijk boven tafel?      


Deel drie Boy Nobody De verrader is nu net uit. Ken je de serie nog niet? Het is een Young adultserie, maar serieus echt weer een geweldige serie. Ik ga deze week starten in het derde deel en kijk daar dus heel erg naar uit.

vrijdag 7 augustus 2015

Een andere wereld - Salla Simukka

Titel: Een andere wereld
Auteur: Salla Simukka
184 pagina’s
Uitgeverij Clavis
ISBN 9789044820829
Recensie door Miriam Bakker


Wat als je verliefd wordt op iemand in een andere wereld?

De 18-jarige Samuel Järvi is een echte nerd. Hij is net afgestudeerd en breng zijn dagen door met slapen en pizza eten en zijn nachten met gamen. Samuel lijkt de grip op de realiteit helemaal te verliezen. Dan wordt hij plotseling gecontacteerd om in het geheim mee te werken aan een nieuwe game: The empty world. De voorwaarden van zijn toekomstige werkgevers zijn erg streng en de werkomstandigheden erbarmelijk, maar het loon is ongelofelijk hoog. Samuel twijfelt lang of hij de baan zal aannemen. Maar dan hakt hij de knoop door en komt hij meer te weten over het meisje dat hij zal volgen in de virtuele wereld…

Ik was degene die dit had veroorzaakt. Dit was mijn schuld.

Het vorige deel Spoorloos vertelde het verhaal over Emmi, het meisje dat wenste dat ze alleen op de wereld en wiens ‘wens’ uitkwam. In Een andere wereld krijg je antwoord op alle vragen. Wat is er gebeurd? Waar is iedereen gebleven? Eigenlijk weet je het al als je de achterflap leest en dat is best jammer. Ik vind het dan ook best moeilijk om een recensie te schrijven, je geeft al snel teveel prijs van het verhaal.

Samuel is een Numericus. Een slimmerik wat betreft computers en cijfertjes, een echte nerd. Enigszins een buitenbeentje. Ondanks dat hij als Numericus is ingedeeld, hoort hij niet echt ergens bij. Als hij wordt benaderd om mee te werken aan The empty world kan hij zijn geluk niet op. Vanaf het moment dat hij met het bedrijf in gesprek gaat, wordt hij hoe langer hoe sceptischer. Uiteindelijk besluit hij toch het contract te tekenen en toch mee te werken aan het spel. Hij heeft zijn redenen…maar de grootste reden is Emmi.
Hoe langer Samuel bezig is met The empty world, hoe meer het hem tegen staat en hoe meer hij zich gaat verzetten met alle gevolgen van dien.

De handboeien waren af, maar mijn handen waren gebonden.

Tijdens het lezen van Een andere wereld kom je er eindelijk achter wat er met Emmi gebeurde in Spoorloos. In eerste instantie was mijn reactie ‘yeah, right’, maar hoe verder ik doorlas, hoe meer ik zoiets van ‘hm, toch is het zo ongeloofwaardig allemaal niet’. Samuel vond ik erg aandoenlijk, moest er erg om lachen af en toe. Hij heeft het beste met Emmi voor en dat merk je in alles wat hij doet, terwijl het er niet eens dik bovenop ligt. Mooi gedaan door de schrijfster.
Er liggen nog drie boeken van Salla Simukka in de kast op me te wachten, die ga ik over (hopelijk) niet al te lange tijd ook nog lezen. Ik ben er nog niet helemaal achter wat ik van haar schrijfstijl vind. Spoorloos vond ik mooier geschreven, terwijl Een andere wereld weer toegankelijker is. Het zal ermee te maken hebben dat het eerste verhaal vooral een mysterie is en blijft tot de laatste pagina, terwijl het andere verhaal verklarend is.
In ieder geval boeit Salla Simukka me dusdanig dat ik meer van haar wil lezen.

3,5 sterren

Koop bij bol.com

donderdag 23 juli 2015

Spoorloos - Salla Simukka

Titel: Spoorloos
Auteur: Salla Simukka
168 pagina’s
Uitgeverij Clavis
ISBN 9789044820812
Recensie door Miriam Bakker


Niemand zou haar vinden. Ze was verdwenen.

Het is een warme dag in mei. Vandaag gaat de vijftienjarige Emmi Aalto van huis weglopen. Thuis heeft niemand aandacht voor Emmi en op school hoort ze nergens bij. Ze voelt zich helemaal alleen op de wereld en zou het liefst onder water verdwijnen, zoals de kleine zeemeermin in haar lievelingssprookje. Maar om haar omgeving te laten inzien dat ze niet echt onzichtbaar is, gaat Emmi enkele dagen verdwijnen. Ze verschuilt zich in een tuinhuisje en valt in slaap. Als ze even later wakker wordt, is er iets veranderd. Het lijkt wel of ze echt helemaal alleen op de wereld is…

Emmi is een Potentieel. Een Potentieel betekende in feite dat ze niets was, een loser, een buitenbeentje. Niet zoals haar broer Lasse, de Intellectueel of haar zusje Milla, de Dramaticus. Elk kind wordt al van jongs af aan ingedeeld in een groep, daar waar je in uitblinkt, daar hoor je bij. Je bent bijvoorbeeld Atleet, Numericus, Sentimentalist, Activist, Introvert, Retoricus, Visualist. Emmi blinkt nergens in uit. Ze schaamt zich voor het feit dat ze op haar vijftiende nog steeds geen groep gevonden heeft waar ze bij past. ‘Ze was net als het bord zoutloze pap voor haar. Geen enkele kleur, geen enkele smaak, geen spatje persoonlijkheid.
Emmi heeft geen vriendinnen, krijgt nauwelijks aandacht van haar ouders en ze is het zat. Zat om maar onzichtbaar te zijn. Ze bedenkt een plannetje om haar omgeving te laten merken hoe het zou zijn als ze echt weg zou zijn. Ze pakt een tas en houdt zich een aantal dagen schuil in een speelhuisje. Ze fantaseert hoe haar ouders zouden reageren als ze merken dat ze echt weg is. Hoe snel zouden ze de politie bellen? Zou er een grote zoekactie op gang gezet worden? Emmi blijft minder lang weg dan dat ze gepland had….maar als ze dan weer thuis komt, is er iets heel vreemds aan de hand: iedereen is verdwenen.
Er is niemand. Er heerst een doodse stilte. De enige geluiden die je wel hoort, zijn die van de natuur. Verder is er niets.
Kwam er maar iemand haar tegemoet. Kwam er maar iemand. Kom nou.
Na een hele tijd alleen te zijn geweest ontmoet Emmi de zestienjarige Onerva, die net als zij dacht helemaal alleen te zijn. Samen proberen ze erachter te komen wat er aan de hand is….waar is iedereen?

Een sprookjesachtig verhaal met hier en daar verwijzingen naar sprookjes; hoofdpersoon Emmi is er dol op. Het verhaal begint met het verlangen van Emmi om gezien te worden, om mee te tellen, om er toe te doen. Na de ontmoeting met Onerva focust het verhaal zich op het waarom. Waar is iedereen gebleven? Wat is er gebeurd?
Een fijn geschreven boek waarbij je na het lezen jezelf nog steeds die vragen stelt. Het is nog niet afgelopen. Je weet nog steeds niet wat er gebeurd is. Er werd mij verteld dat ik ook niet alvast de flaptekst van het vervolg ‘De andere wereld’ moest lezen. Dat heb ik dan ook pas gedaan nadat ik ‘Spoorloos’ uit had. Dat belooft wat ;-)
Ik besef dat dit wel een behoorlijk vage recensie is, maar het is erg lastig om wat meer over het verhaal te vertellen zonder teveel weg te geven, want dat zou echt zonde zijn. Ik kan alleen maar zeggen dat je het zelf maar moet lezen, want het is zeker de moeite waard!

3,5 sterren  


Koop bij bol.com

dinsdag 7 juli 2015

Boekpresentatie Kwaad bloed - Jennefer Mellink

Donderdag 2 juli 2015

Terwijl de mussen van het dak vallen, het draakje een middagdutje doet en mijn schoonmoeder op de ligstoel in de tuin de binnenkant van haar ogen bekijkt, begeef ik me op mijn fietsje richting het station. Ik pas mijn tempo aan aan het weer en vertrek ruim op tijd, niks irritanter dan een zonnebril die steeds van mijn neus glijdt en het zweet dat als een waterval je bilnaad in gutst. Eenmaal op het station aangekomen zie ik dat mijn shirt zich ook wat heeft aangepast aan het weer: het bovenste knoopje is foetsie. Lekker dan, de boel hangt nog net niet buiten. Grmpf.

Ik stap in een lekkere koele trein en vertrek met een goed boek op schoot richting Amsterdam. Daar in Pand Noord bij Uitgeverij Clavis zal om 16:00 uur de boekpresentatie van het nieuwe boek van Jennefer Mellink plaatsvinden. Pand Noord is een aardig groot gebouw waarin meerdere bedrijven zijn gevestigd. Ik word naar een grote ontvangsthal gestuurd waar ik later word opgehaald door iemand van Clavis: Femke. Jennefer had een vertraging van 50 minuten met de trein, dus nog eventjes geduld.

Als we compleet zijn en voorzien van een drankje, opent Femke de presentatie met een kort praatje. Omdat Jennefer zelf al een exemplaar van ‘Kwaad bloed’ heeft, wordt er nu een exemplaar uitgereikt aan rechercheur Marieke Gerrits. Zij is met Jennefer meegekomen naar de presentatie en zal later ook vragen beantwoorden.

Jennefer begint met het voorlezen van de proloog (‘Ik lees best wel snel voor!’) en daarna is het tijd voor vragen.
Aan de hand van die vragen vertelt Jennefer dat zij een jaar bezig is geweest met het schrijven van ‘Kwaad bloed’. Tussen de eerste versie en de definitieve zit zo’n 15.000 woorden. ‘Schrijven is schrappen’ gaat voor Jennefer niet op: er komen alleen maar woorden bij. Haar moeder en haar vriend zijn haar proeflezers. Beiden zijn eerlijk en niet bang om te zeggen wat er niet goed is. Jennefers moeder is Zuid-Afrikaans en haar Nederlands is wat minder goed, dus zij let vooral op de verhaallijnen. Of het lekker loopt en of het klopt.
De vriend van Jennefer is meer van de taalfoutjes en bij ‘Kwaad bloed’ heeft hij ook geholpen met de muziek en songteksten. Er is een personage in het boek dat daar nogal vaak naar verwijst en daar heeft hij veel bij geholpen als Jennefer het zelf even niet meer wist.
Rechercheur Marieke heeft een aantal stukjes uit ‘Kwaad bloed’ voorgelegd gekregen. De volgorde daarvan klopte niet helemaal, dus dat heeft Jennefer aangepast. In het boek komt bijvoorbeeld voor dat er een kamer wordt afgezet door de politie in verband met het onderzoek. Normaal gesproken komt er dan ook bewaking bij, zodat niemand zo’n afgesloten ruimte kan betreden, maar ja, dat paste eigenlijk niet in het verhaal, dus die bewaking heeft Jennefer maar weggelaten. Het blijft natuurlijk fictie ;-)

Het manuscript van haar eerste boek, ‘Gebroken’, had ze naar verschillende uitgeverijen gestuurd: Clavis reageerde als eerste, binnen twee weken. Jennefer is ontzettend blij met Clavis, vooral ook omdat ze zelf inspraak heeft op de kaft en titel van het boek. ‘Kwaad bloed’ is de titel die ze eigenlijk vanaf het allereerste begin in haar hoofd had zitten en uiteindelijk kreeg ze haar zin. De kaft is wat meer werk geweest, maar ze is ontzettend blij met het resultaat.
Haar inspiratie komt uit het dagelijks leven, dingen die ze op televisie ziet of ergens leest, maar het is voornamelijk een enorm grote fantasie.
Haar grote droom is dat ze ooit kan leven van het schrijven. Dat ze haar parttime baan kan opzeggen en zich volledig kan richten op het schrijven. Dat hoeft niet nu, over een jaar of tien was ook prima. Een mens moet kunnen dromen toch?

Haar grote voorbeeld qua schrijven is Jim Steinman. Hij schrijft voornamelijk songteksten (van bijvoorbeeld Meatloaf). Ze houdt heel erg van de meerdere lagen die in zijn teksten zitten. Je kan een tekst vaker lezen en steeds weer iets anders eruit halen.
De boeken van Tess Gerritsen kunnen haar ook erg bekoren.

Ze is inmiddels begonnen aan haar derde boek, wederom een Young Adult. Het gaat over een 18-jarig meisje dat bij haar ouders woont. Haar relatie met haar ouders is niet goed, het botst vooral vreselijk met haar moeder. Ze staat ingeschreven bij de woningbouwvereniging, maar het lukt niet echt om een plekje voor haarzelf te vinden. Uiteindelijk komt ze via particuliere huur terecht in een huis waar het niet pluis is...

Het ‘vragenuurtje’ was voorbij en we kregen allemaal een goodiebag waar onder andere een exemplaar van ‘Kwaad bloed’ in zat…die kon dan meteen door Jennefer gesigneerd worden. Zo gezegd, zo gedaan; die krijgt weer een mooi plekje in de kast. Ik vind ‘m erg mooi! Ink en ik hadden nog een kadootje voor Jennefer. Zoals jullie in het boekenkasten-item hebben kunnen zien, is ze nogal fan van Snoopy (en dan druk ik mij wat voorzichtig uit), dus het leek ons wel leuk om iets van Snoopy te geven. Dat viel nog niet mee om daar iets leuks van te vinden! Maar het is gelukt en er volgt nog een fotootje van het eindresultaat ;-)

Nog even met Jennefer gekletst en o.a. gevraagd of zij een leuke vraag kon bedenken voor de winactie die binnenkort op het blog staat. Rechercheur Marieke was haar voor!
Na een praatje met Femke (ze werkt pas een maand of twee bij Clavis dus ze wilde even horen wie wat deed voor welk blog etc.) ging ik met meer tassen naar huis dan toen ik binnenkwam…altijd fijn!

Jennefer en Clavis, hartelijk dank voor de uitnodiging voor een leuke middag!

Miriam


vrijdag 3 juli 2015

Kwaad bloed - Jennefer Mellink

Titel: Kwaad bloed
Auteur: Jennefer Mellink
184 pagina’s (eBook)
Clavis Uitgeverij
ISBN 9789044825565
Recensie door Miriam Bakker


 De meters leken kilometers. Hij ademde zwaar. Dit ging echt niet goed. Er moest een dokter komen, en snel.
Hij sloot zijn ogen en hoopte dat die helse pijn gauw over zou zijn. Nooit meer wilde hij cocktails drinken. Nooit, maar dan ook echt nooit meer.

Eilleen de Jong is met stomheid geslagen en intens verdrietig als haar beste vriend Vince van Ommen na een feestje dood wordt gevonden in zijn kamer. Eilleen vertrouwt de dood van Vince niet en het politieonderzoek afwachten is er niet bij: ze gaat zelf op onderzoek uit.

Mijn zoektocht wordt gedreven door nieuwsgierigheid.

Eilleen volgt een opleiding tot horecaondernemer en loopt stage bij eetcafé ‘Lopend vuurtje’. Vince deed heel wat anders, die wilde plastisch chirurg worden. Eilleen is dan ook uiterst verbaasd als blijkt dat Vince plannen in een hele andere richting had.
Ze ontdekt dingen over Vince die ze niet kan plaatsen, die het daglicht niet kunnen verdragen en Vince lijkt niet helemaal de leuke, charmante, vrolijke jongen te zijn die ze dacht dat hij was. Ineens lijkt het of iedereen wel een motief heeft om hem te vermoorden. Zelfs haar vrienden zijn ineens verdacht. Maar is dat wel zo? Haar onderzoek brengt haar bij discotheek ‘Heartbeat’. Daar leert ze Kars Karren kennen. Bij Eilleen gaan alle alarmbellen af zodra ze ook maar één blik op deze jongen werpt. Wat heeft hij met alles te maken?
Door alle gebeurtenissen komt ook het akelige verleden van Eilleen weer naar boven en dat is iets wat ze zich het liefst nooit meer wil herinneren…

Het is een wanhopig zoeken naar de waarheid.

Jennefer debuteerde vorig jaar met ‘Gebroken’. Een goed geschreven spannend boek met een plot waar je even stil van bent: een heel sterk debuut waar ik ontzettend van genoten heb. Gaat ze dit overtreffen met ‘Kwaad bloed’?
Jennefer bezit het talent waarmee ze erg goed in de huid kan kruipen van haar jonge hoofdpersonages. Eilleen komt erg goed tot leven en ook van Vince, hoewel die al heel snel het loodje legt, krijg je een heel goed beeld. Het beeld dat iedereen van hem had en van degene die hij bleek te zijn. Knap gedaan!
Het is wederom een vlot geschreven, spannend verhaal wat maakt dat het boek moeilijk weg te leggen is met wederom een plot waar je even stil van bent. Perfect voor de doelgroep, maar ook menig volwassene zal genieten van dit boek.
Persoonlijk vond ik ‘Gebroken’ iets beter, maar dat verhaal sprak mij gewoon meer aan. Dat neemt niet weg dat ik ‘Kwaad bloed’ erg goed vond, het is een heel ander verhaal over een heel ander onderwerp. Je merkt dat Jennefer gegroeid is in haar schrijven en alleen al maakt dat ik enorm uitkijk naar haar volgende boek. Tijdens de boekpresentatie heeft ze al een klein tipje van de sluier gelicht en dat belooft wat!!

Vier sterren

Koop bij bol.com