Het verhaal over een denkbeeldige vriendin
‘Hildur’ is het eerste deel in een
nieuwe noordse serie die zich afspeelt in Ijsland. Protagonisten in deze
misdaadroman zijn Hildur
Rúnarsdóttir, rechercheur en hoofd van de nationale politieafdeling Vermiste
kinderen, en de Finse Jakob Johanson, die ver van huis stage komt lopen aan de
zijde van Hildur.
‘Hildur’ speelt zich
af op drie verschillende momenten in de tijd.
De aftrap van
‘Hildur’ ligt ver in het verleden, zo’n kleine 500 jaar terug in de tijd
wanneer Haraldur en Una zich vestigen in Westfjorden. Het heeft iets van een
sprookjesachtig begin, hoewel de laatste woorden van het hoofdstuk anders doen
vermoeden.
Dan maakt de
tijdmachine een eerste stop in 1994 op het moment dat twee zusjes de schoolbus
missen en weinige tijd daarna voorgoed van de radar verdwijnen. Waar zijn zij
gebleven?
In 2019 doet
Hildur haar intrede in het verhaal. Zij is rechercheur in
ĺsafjördur. Op een bepaald moment in haar leven is er iets gebeurd waardoor
ze sindsdien een pessimistische kijk heeft op het leven.
‘Hildur’ komt bijzonder
traag op gang, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door een prima schets van
de karakters van oa Hildur, haar leidinggevende Beta en Jakob. Wanneer na een
derde van de plot een moord heeft plaatsgevonden, staan zij reeds als
levensechte personages met beide voeten op Ijslandse bodem, vinden zij hun
eigen ritme in het koude, donkere en meedogenloze decor en hebben ze voldoende
achtergrond en bagage mee om te kunnen meedraaien in een beloftevolle noordse
serie.
Sneeuw, ijs,
duisternis, afgeplatte bergen en hoe ze zijn ontstaan … Een even belangrijk
nevenpersonage is Ijsland, meerbepaald ĺsafjördur in Westfjorden. Het woeste
karakter van het eiland, de onbeheersbaarheid van de natuur en het gevoel
geïsoleerd te zijn van de rest van de wereld wordt treffend en beeldend onder
woorden gebracht.
Het is ook in
dat landschap dat de noordse mythologie met verhalen over trollen, zieners die
praten met de natuur en raven als boodschappers voor de goden nog heel levendig
is. Hildur zelf lijkt ook begiftigd met een speciale gave.
Na die eerste
moord volgen er nog andere. Waarom moeten die personages met geweld het leven
laten? De dader komt als ‘ik’-personage regelmatig langs via korte schuingedrukte
interventies. De info over diens identiteit komt slechts met mondjesmaat. En in
het achterhoofd blijft de passage in 1550 vragen oproepen … Prima technieken om
de lezer nieuwsgierig te houden.
Terwijl de
personages overgeleverd zijn aan de genade van de natuur en een moordenaar een
plan heeft dat uitgevoerd moet worden, is het af en toe genieten van hele mooie
zinnen, Ijslandse liedjes en volkswijsheden. De Ijslandse plaatsnamen zijn een
mondvol die af en toe je tong in een knoop draaien.
’Hildur’ ademt
Ijsland. Het verhaal is fictie maar sommige locaties bestaan echt. Dat de
auteur welbekend is met de streek aangezien ze er zelf woont, is een extra
troef die ze inzet én met effect. Ook maakt de schrijfster van de gelegenheid
gebruik om maatschappelijke en eilandgebonden problemen aan te kaarten, zoals het falen van de Ijslandse samenleving
wanneer ze het isolement en het misbruik binnen het gezin in Ijsland benoemt.
Net zoals Hildur het verhaal achter de mens belangrijk vindt, zo ook besteedt
Satu Rämö heel veel aandacht en zorg aan haar personages en zet ze hen als
mensen van vlees en bloed neer.
Satu Rämö kreeg
naar eigen zeggen enkele jaren geleden een denkbeeldige vriendin, Hildur, op
bezoek. Ze moest en zou haar verhaal opschrijven. Het smaakt naar meer!
4 kraaien
Anita
Geen opmerkingen:
Een reactie posten