Voor mij is Hans Faber een nog te ontdekken auteur. Hij heeft al eerder 2 boeken geschreven rond het personage van misdaadverslaggever Vince van Zandt maar deze 3e, De Zondaar, is de eerste die ik ga lezen. Waarom dan specifiek deze? Mede omdat mijn oma is geboren in een gelijkend en gelovig dorp en mijn moeder er als kind een jaar heeft doorgebracht. Ik kreeg in mijn jeugd vaak ‘dorpse’ verhalen te horen. Maar bovenal toch omdat dit verhaal mij heel erg aansprak: Misdaadverslaggever Vince stuit tijdens een als straf opgelegde bureaudienst op een schokkende moord op Urk. Hij reist af naar de plaats delict en al vrij snel groeit bij hem het vermoeden dat de moordenaar een diep religieus motief kan hebben. Dan valt er een 2e moord te betreuren en blijken de Urkse dorpsbewoners niet echt open te staan voor een misdaadverslaggever uit het Amsterdamse.
‘Hier gebeurde veel in het donker. Als niemand het zag was
het niet gebeurt.’
Ik denk dat we tijdens de hoogtij dagen van de Corona
epidemie allemaal wel de schokkende tafrelen van enkele gelovige Urkers jegens
journalisten hebben gezien toen hun kerk niet van plan was zich te houden aan
de door de regering opgelegde corona maatregelen. Daar kwamen later nog de
weinig opbeurende beelden rond Oud en Nieuw bij, en ik was dan ook extra
benieuwd naar een fictief misdaadverhaal met een setting op dit Urk, met als
onderwerp religieuze motieven.
Via een heftige proloog uit het jonge leven van het
hoofdpersonage Johannes maak je kennis met deze
gelovige gemeenschap. De gebeurtenissen die Johannes vervolgens over
zich heen uitgestort krijgt zijn nog vele malen erger en versterken dit
negatieve beeld bij de lezer nog meer. Prominente kerkvaders die misbruik oogluikend
toelaten, wegkijkend bij wat ze niet willen weten, in de doofpot stoppen van
wat dreigt kenbaar te worden en dat te midden van een dorpsgemeenschap die de gelederen
sluit bij inmenging van buitenaf. Hans Faber weet in zijn boek De Zondaar dan
ook perfect die grimmige en benauwende klein-dorpse sfeer te schetsen die
trouwens kenmerkend is voor heel wat gelovige dorpen en echt niet alleen is
voorbehouden aan een dorp als Urk.
Wat volgt is een beklemmend verhaal dat bol staat van
terreur, zowel van geestelijke als van fysieke. Het personage van Johan, die in
dit boek naast misdaadverslaggever Vince de hoofdrol heeft, is na zijn
vreselijke jeugd zijn geboortedorp ontvlucht om elders een menswaardig bestaan
op te bouwen. Zijn vreselijke herinneringen zijn diep weggeborgen, maar nog lang
niet verwerkt en al helemaal niet vergeten. Dat zoiets nooit een leven lang
goed kan gaan is niet meer dan logisch. Wat volgt is een queeste een wraakengel
waardig en de tijd die hem rest is beperkt.
Het is dus van het begin af aan meteen duidelijk wie de
moordenaar is. Dit is dan ook veel meer een verhaal van het hoe en het waarom.
Als lezer wordt je in feite aan de hand meegenomen door de moordenaar en ben je
deelgenoot van zijn voorbereidingen, zijn tegenslagen, zijn successen en zijn
euforie. De stukken van Johan worden vervolgens afgewisseld met die van Vince
die verbeten bezig is het raadsel te ontwarren terwijl hij zich ondertussen weinig
gesteund voelt door zijn hoofdredacteur én wordt tegengewerkt op Urk. Toch weet
hij tegen alle verwachtingen in steeds dichter bij de moordenaar te komen. Een
race tegen de klok en tegen elkaar begint.
Hans Faber heeft een vlotte en plezierige manier van
schrijven die gemakkelijk wegleest. Er doen nogal wat personages in mee maar
alleen die van de dragende rollen worden flink uitgediept en leren we beter
kennen door middel van gebeurtenissen uit het verleden. Langzaam ontspint zich
een fictief verhaal dat gaat over wraak. Wraak nemen op je kwelgeesten uit je
jeugd. Wraak nemen voor toen je nog niet in staat was om wraak te nemen. Van toen
je nog niet jezelf kon verdedigen. En het voed de lezer met sympathieke
gevoelens jegens de dader. Een boeiend boek waarbij de spanning en de snelheid
langzaam toenemen.
Ik geef het 3,5/4 Kraaien.
Karin K.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten