In welk jaar lag jouw eerste thriller vers van de pers in de boekenwinkel? Welke titel kreeg jouw debuut?
‘Lockdown’,
mijn debuut, werd in 2017 gepubliceerd.
Was je voor je thrillerdebuut uitkwam al langer met
schrijven bezig?
Achter
mijn debuut gaat een reeks mislukte manuscripten schuil. Als twintiger heb ik
een hele hoop bruine omslagen naar uitgeverijen opgestuurd, om vervolgens ofwel
een negatief ofwel gewoon geen antwoord te krijgen. Omdat ik tussendoor af en
toe een schrijfwedstrijd won, wist ik wel dat ik kon schrijven. Alleen was ik
er als twintiger waarschijnlijk gewoon niet klaar voor om te debuteren met een
roman.
Wie was jouw eerste uitgever? Wat
betekende het voor jou dat deze uitgever met jou in zee wou gaan?
Uitgeverij
Lannoo was en is nog steeds mijn uitgever. Nadat ik het manuscript van
‘Lockdown’ digitaal had opgestuurd (gelukkig was de tijd van de bruine omslagen
toen voorbij), kreeg ik al na een paar dagen bericht dat ze het wilden uitgeven.
Ik was compleet overdonderd. Niet alleen door het positieve antwoord, maar ook
door de snelheid ervan.
Gebeurt het nog wel eens dat je het terug vastpakt
en passages herleest?
Nee, ik
herlees mijn eigen boeken alleen wanneer er een herdruk gepland staat (zo kan
ik passages die mij niet meer bevallen ook meteen aanpassen).
Blijft het boek voor jou van speciale waarde?
Ben je er nog steeds trots op?
Natuurlijk.
Toen ik het schreef, had ik het gevoel dat het verhaal nét buiten mijn bereik
lag. Het bleek er gelukkig net binnen te liggen. Ondertussen heb ik geleerd dat
dat gevoel (het gevoel dat het verhaal net te hoog gegrepen is) gewoon bij elk
boek terugkeert.
Zou je het verhaal weer zo schrijven?
Geen
idee. Op het moment zelf was het het beste boek dat ik uit mijn pen geperst kreeg.
Weet je nog hoe het publiek reageerde op jouw
debuut? Was het een groot succes qua leesreacties, verkoop? In
Vlaanderen? In Nederland?
De
reacties en recensies waren opvallend positief, zowel in Nederland als in
Vlaanderen. Het boek stond op de longlist van Gouden Strop, de
LangZullenWeLezen-trofee en kreeg ook nog eens een eervolle vermelding op de
Literaire Prijs Prins Alexander van België. De verkoop, daarentegen, viel tegen.
Dat was voor mij een stevige reality check – ik moest niet meteen verwachten
geld te verdienen met het schrijven van romans.
Kwam het boek in de VN-thrillergids en hoe werd het
boek daarin beoordeeld? Hecht je daar belang aan?
In de
VN-thrillergids kreeg het boek een positieve recensie en drie sterren, waar ik
toen tevreden mee was (zeker toen ik zag hoe de boeken van collega’s in
datzelfde tijdschrift soms met de grond gelijk gemaakt werden). Ik was in een
vorig leven zelf ook recensent (van literatuur en muziek voor een Duitstalige
krant) en lees bijgevolg alle recensies van mijn eigen werk. Ook de recensies van
vrijetijdsrecensenten. Een roman is een lang uitgesponnen dialoog met de lezer.
Als de lezer besluit te antwoorden, moet je die dialoog als auteur dan ook niet
uit de weg gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten