zaterdag 19 juni 2021

Buiten haar boekje met Pascale Petralia

 


Pascale Petralia is regisseur en artistiek coach. Ze was jarenlang actief in binnen- en buitenland. In 2019 besloot Petralia een punt te zetten achter haar theatercarrière en zich toe te leggen op het schrijven. Onlangs kwam haar eerste spannende roman uit over stalken: Ongehoord.


Welk boek had je heel snel uit?

Bult van Marieke De Maré, een jonge Vlaamse auteur die een prachtig poëtisch boekje heeft uitgebracht. Ik heb dat verslonden. Maar gelukkig is dat een boek dat je opnieuw kan degusteren. 


Welk boek heb je niet uitgelezen?

Ik pleit schuldig. Soms lees ik de laatste pagina's niet. Als ik voel dat er niets meer gaat gebeuren en indien alle eindjes aan elkaar zijn geknoopt, durf ik al eens stoppen op vijf pagina's van het einde.

Maar ook andersom, soms stel ik het uit omdat ik het boek zo goed vind en niet wil stoppen.


Wat was vorig jaar jouw favoriete boek?

'Kleine zwarte leugens' van Sharon Bolton heeft mij rillingen bezorgd.

Maar ook 'mijn ware verhaal' van Karin Bloemen is zo hard binnengekomen.


Welk boek geef je graag kado?

Ik heb geen specifiek boek, maar als ik iets gelezen heb dat mij raakte, denk ik altijd 'wie kan ik hiermee plezieren?' en dan geef ik het boek weg. Ik houd niet veel boeken bij. Enkel gesigneerde exemplaren, of boeken met een emotionele betekenis en mijn kunstboeken, uiteraard. Daar blader ik heel graag in.



Welk boek had je graag zelf geschreven willen hebben?

'Grote kleine leugens' van Liane Moriarty. (Ik blijf precies wat in thema hier, hihi) Ik hou van haar schrijfstijl. Ze 'filmt' met haar pen.


Welk boek las je vroeger in je jeugd stuk?

Ik hield van magisch realisme zoals Isabel Allende. Als puber verslond ik haar. 'Het huis met de geesten' was jaren mijn favoriet.


Wat is jouw quilty pleasure op leesgebied?

Bij mij is lezen (bijna) altijd een pleasure. Ik lees vanalles: van thrillers tot poëzie, tot essays, tot biografieën... en ik heb mij nog nooit schuldig gevoeld. Stationsromannetjes zijn niet aan mij besteed. Ik verveel mij algauw als ik zoiets lees.


Welk boek las je ivm een hype en vond je tegenvallen?

Ik denk dat bepaalde boeken niet op het juiste moment in je leven komen. Ik ben een 'emotionele' lezer, ik kan volledig verdwijnen in een verhaal. Het lukt mij niet om 'Een klein leven' van Hanya Yanagihara te lezen.


Welk boek heb je om moeten lachen?

'Vicky en John' van Louis van Dievel zit nog altijd vers in mijn geheugen. Schitterend! Het is een boek van 2015.


Welk boek ligt er op je nachtkastje?

Er liggen op dit moment 3 boeken op mijn nachtkastje: 'Let op mijn woorden' van Griet Op de Beeck. 'Wildevrouw' van Jeroen Olyslaegers en 'De Kolibri' van Sandro Veronesi.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten